“אחרי החגים” הגיע: לאחר 9 ימי החג וחול המועד שוב ישלח אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ “שאלות דחופות” אל “צמרת משרד התקשורת”

חוזרים לשיגרה (חזל”ש). “אחרי החגים” זה ממש עכשיו. כבר מפרקים עתה את הסוכות. הסכך – שסוכך על “צמרת משרד התקשורת” במהלך החג וימי חול המועד שצמודים אליו – ייאסף בקרוב ע”י עובדי התברואה. החופשה מאונס שנכפתה על ‘מומחה הטלקום’ מראשון לציון במשך תשעה ימים – מסתיימת. מעכשיו חוזרים לשיגרה, חוזרים לשאלות דחופות” שלו אל “צמרת משרד התקשורת”. חזל”ש כבר אמרנו?

=====================================

חודש ספטמבר 2018 הניב “רק” 10 “שאלות דחופות” ל”לצמרת משרד התקשורת”

בחודש ספטמבר בשנה הנוכחית שלח אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ “רק” עשר “שאלות דחופות” ל”צמרת משרד התקשורת” (קרי שר התקשורת איוב קרא ומנכ”ל המשרד נתנאל נתי כהן). תפוקה נמוכה למדי, יש לומר [אם איני טועה בספירה]. יחד עם זאת ייאמר לזכותו כי מדובר בחודש בו היו חגי תשרי כך שמספר ימי העבודה במשרדי הממשלה היה נמוך יחסית לחודש רגיל:

■ “ולכן, השאלה הראשונה הדחופה ביותר, ששאלתי לקראת הפרק השני בסדרה, את צמרת משרד התקשורת ב-1.9.18 היה כדלהלן:” [הטעות – במקור].

■ “תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. לקוראינו הוותיקים ברור שלא אקבל תגובה… לכן, שלחתי ביום 2.9.18 שאלה משלימה דחופה ביותר, בהמשך לשאלה הקודמת, לצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ”ל) בזו הלשון:”

■ “לאור המידע הרב, שהגיע אלי בנושא, שלחתי ביום 2.9.18 (לפני כשבועיים) לצמרת משרד התקשורת את השאלות הדחופות הבאות:”.

■ “לכן, שלחתי ביום 2.9.18 שאלה משלימה דחופה ביותר, בהמשך לשאלה הקודמת, לצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ”ל) בזו הלשון:”

■ “לכן, שלחתנו ביום 14.9.18 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:” [הטעות – במקור].

■  “לכן, ביום 16.9.18 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת:”.

■  “לכן, שלחתי ביום 16.9.18 את השאלה הבאה לצמרת משרד התקשורת:”.

■  “לכן, ביום 17.9.18 בשעה 12:32 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת:”.

■  “לכן שלחתי ביום 17.9.18 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:”.

■ “לכן, שלחתי ביום 21.9.18 את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת:”.

* לפחות לי לא ברור מה כל כך דחוף בכל השאלות הדחופות של אבי וייס.

* חייבים להודות שזה נראה מאוד מקצועי ומרשים שמומחה הטלקום לא מתעסק עם מ”מ דובר משרד התקשורת גיל גפן אלא רק עם צמרת א’ של משרד התקשורת [קרי, השר איוב קרא] ועם צמרת ב’ [קרי, המנכ”ל נתנאל (נתי) כהן]. הוא משחק רק בליגת העל ולא באיזו ליגת משנה של דוברים.

* נראה כי זו טקטיקה של Win-Win מבחינתו של מומחה הטלקום מראשון לציון: אם משרד התקשורת מגיב, אבי וייס יוכיח שהמשרד משקר או לפחות מוסר מידע שאינו נכון. אם המשרד לא מגיב (ובצדק לדעתי), הרי אפשר להשתמש בקלישאות הידועות של אבי וייס:

+ “לא הצלחתי לקבל תגובה, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. לא להיות במתח, הסיכויים שאקבל תגובות, הם בערך כמו הסיכויים שאסע כעת לנתב”ג ואקח טיסה ישירה להתיישב במאדים [או] … טיסה ישירה לשמש (זה לא מסוכן, אם טסים בלילה“.

+ “תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים, יודעים שתגובה לא אקבל. די ברור למה“.

* תקנו אותי אם אני טועה, אבל אבי וייס אינו נוהג להציג תצלומי מסך של פניותיו למשרד התקשורת כדי שנראה מתי (יום ושעה מדוייקים) באמת פנה אל משרד התקשורת.

* היה הרבה יותר רציני לדעתי אם הוא היה מסתפק בהבאת טיעוניו מבלי לשלוח בכל פעם “שאלות דחופות” אל ה”צמרת”. הוא יכול לפרסם אייטם בו יאמר: ‘מעתה – כיוון שאינם מגיבים – איני שולח עוד שאלות אל משרד התקשורת. ממילא אני מפרסם את הדברים שלי. ירצו – יגיבו והתגובות שלהם יתפרסמו’.

=====================================

תוכן ידיעה אחת שפורסמה ב- Read IT Now בחמישי (20.9) בערב לגבי משרד התקשורת השפיע כה עמוקות על אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עד כדי כך שבראשון (ערב החג, 23.9) ובשני (החג, 24.9) הוא פירסם 2 ידיעות פולו-אפ נפרדות [מבלי לציין מהיכן הושפע לכתוב את הגיגיו]

בערבו של יום חמישי (20.9) – תחילה בחלון המבזקים בשעה 19:27 ולאחר מכן בידיעה מורחבת בשעה 21:06 – פירסמתי כאן באתר זה ידיעה שבשתי הפיסקאות הראשונות שלה נכתבו הדברים הבאים: משרד התקשורת/אגף בכיר רישוי (פיקוח ואכיפה) מפרסם (חמישי, 20.9.2018) שימוע בנושא “הפעלת מוקד פניות טלפוני מאוייש ביום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות”.

המועד האחרון להגשת התייחסויות לשימוע הוא 3 באוקטובר 2018, יומיים לאחר חג שמחת תורה. אין זו הפעם הראשונה בה מוקצה פרק זמן כה קצר להתייחסויות של הגופים הרלבנטיים לשימועים של המשרד. ואולם, קצת מוזר שהמשרד לא נתן פרק זמן קצת יותר ממושך דווקא ביום בו מתפרסמת הודעה של משרד התקשורת כי “המשרד יהיה סגור בסוכות בין התאריכים: יום ראשון, י”ד בתשרי תשע”ט, 23.9.18, עד יום שני, כ”ב בתשרי תשע”ט, 01.10.18 כולל“. לא רק במשרד התקשורת חופשים וגושרים במהלך חול המועד סוכות. [ההדגשה הופיעה במקור].

כפי שקורה לעתים תכופות מאוד בשנים האחרונות, תוכן ידיעה זו השפיע כה עמוקות על אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עד כדי כך שביום ראשון (ערב חג הסוכות, 23.9) וביום שני (החג, 24.9) [כלומר, שלושה וארבעה ימים , בהתאמה, לאחר שאני פירסמתי את הדברים] הוא פירסם 2 ידיעות פולו-אפ נפרדות [מבלי לציין – כמובן — מהיכן הושפע לכתוב את הגיגיו]. כותרות הידיעות שפירסם, בהתאמה:

+ “משרד התקשורת עם הפנים לאזרח” אבל בסוכה (נא לא להפריע).

+ למה שהמוקדים בחברות התקשורת לא יעבדו ביום הבחירות לרשויות המקומיות?

* ככל הנראה, וזו השערה שלי בלבד, כשהיה משעמם במהלך תשעת ימי הבטלה מאונס (בשל החג וימי המועד, בהם משרד התקשורת היה סגור ולא ניתן היה לשלוח אליו “שאלות דחופות”), לא נותרה ברירה אלא לשחק בקוביה הונגרית: מזיזים ימינה, מזיזים שמאלה, מזיזים למעלה, מזיזים למטה. כל הזמן מזיזים. זה נותן, אולי, תחושה (מוטעית) של דינמיות, של דברים משתנים.

=====================================

מה קרה עם הידיעה שכותרתה: משרד התקשורת עם הפנים לאזרח” אבל בסוכה (נא לא להפריע)?

כאמור, אבי וייס פירסם את הידיעה הזאת באתר שלו ביום ראשון (ערב חג הסוכות, 23.9) בשעה 09:55. כשפורסמה, סיווג אותה אבי וייס כידיעת “ראשונים לדווח”.

למחרת, ביום החג עצמו (24.9), הוא שידרג את הסיווג והידיעה הפכה לידיעה “בלעדית” [להזכירכם, ארבעה ימים לאחר שהנושא דווח אצלי באתר זה].

בבוקר יום שלישי (25.9), היום הראשון של חול המועד, שונמך סיווג הידיעה והוא הפך שוב ל”ראשונים לדווח”.

יום חלף וביום רביעי (26.9), היום השני של חול המועד, שוב  אבי וייס שידרג את הסיווג והידיעה הפכה – פעם נוספת – לידיעה “בלעדית”.

בערבו של אותו יום ממש שוב חל שנמוך של סיווג הידיעה, הפעם שנמוך משמעותי ל”חדשות מקומיות”.

אתמול, ערב שמחת תורה (30.9) שוב שנמוך הסיווג של הידיעה ל”חדשות הצרכנות”. כך חולפת לה תהילת עולם, אומר הביטוי בלטינית.

לפני שאבי וייס רץ להגיש נגדי תביעת לשון הרע על מה שכתבתי כאן, אדגיש כי כל השינויים הללו מתועדים בדיוק למקרה כזה או, לחילופין, אם מישהו אחר יטען שאני ממציא דברים.

=====================================

מה קרה עם הידיעה שכותרתה: למה שהמוקדים בחברות התקשורת לא יעבדו ביום הבחירות לרשויות המקומיות?

גורל כזה פקד גם את הידיעה השנייה בהקשר זה. הידיעה פורסמה כאמור ביום שני, חג הסוכות, 24.9.2018, בשעת ערב. אז היא סווגה כ”נושא חם”.

למחרת, יום שלישי, יום לאחר החג, 25.9 (היום הראשון של חול המועד) בסביבות 09:00 בבוקר, הסיווג שלה שודרג ל”ראשונים לדווח”. ואולם כשעה לאחר מכן שוב שונה הסיווג ל”נושא חם”.

ביום שישי, 28.9.2018, שונמך סיווג הידיעה ל”חדשות מקומיות”, סיווג המוצמד לה גם עתה בעת העלאת ידיעה זו לאתר שלי.

ואחזור על מה שכתבתי: לפני שאבי וייס רץ להגיש נגדי תביעת לשון הרע אציין כי כל השינויים הללו תועדו על-ידי בדיוק למקרה כזה או, לחילופין, אם מישהו אחר יטען שאני ממציא דברים.

=====================================

‘עד כאן עיקר החדשות. ועתה לחדשות בהרחבה’

בידיעה הראשונה שלו סיפר אבי וייס בהרחבה על הודעת משרד התקשורת שלא יפעל במהלך החג. מה הוא עשה כדי לתפוס את הרכבת האחרונה לפני שהיא יוצאת מהתחנה? ביום שישי, לדבריו: “ביום 21.9.18 בבוקר שלחתי את השאלה הדחופה לצמרת משרד התקשורת :”המשרד הודיע  שהוא יהיה סגור כשבוע וחצי בחג הסוכות? כולם הפכו להיות “ג’ובניקים”? אין שום תורנות? אין שום כתובת לטיפולים בתקלות, בהתנהלות שוק התקשורת וטיפול בתלונות ובבקשות אזרחים דחופות (אם תהיינה), לפחות בחול המועד סוכות? תגובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. כנראה חופשת הסוכות כבר החלה במשרד התקשורת ב- 20.9 ולא ב- 23.9. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם”.

אם איני טועה זו אינה הפעם הראשונה שאבי וייס כותב על החופשות הארוכות ואי-הפעילות של משרד התקשורת בתקופות חול המועד (בפסח ובסוכות). אבל הבה נהיה ריאליים: מדובר בסך הכל בשלושה ימים בחול המועד בהם ניתן היה להשאיר תורנים וממילא אלה אינם ימי עבודה מלאים אלא ימי עבודה קצרים. נכון שהמשרד סגור תקופה ארוכה זו אולם מדובר בהצטברות של ימי שישי-שבת, ערבי חג וחג, מדינת הגשרים (אלה העומדים על תילם ואלה שלא). לכן צריך להציג את האמת: שלושה ימי עבודה מקוצרים בלבד. ניתן להתווכח על מידת היעילות וההצדקה התפעולית של השארת תורנים לשלושה ימים אלו. אבל: שלושה ימי עבודה פוטנציאליים, לא תשעה.

לפני שנים היה נוהג המשרד להשאיר מספר מצומצם של תורנים בתקופות חול המועד (בפסח ובסוכות). כיוון שהאתר  הקודם של משרד התקשורת הוסר, לא ניתן להראות כיום איך במהלך השנים הדבר הצטמצם עד שנעלם כליל ובמקרה הטוב פורסמה הודעה קצרה שהמשרד רק יהיה סגור.

בדקתי אתמול באתר השירותים והמידע הממשלתי  Gov.il. מסתבר כי לא מעט משרדי ממשלה ויחידות סמך היו סגורים במהלך תשעה הימים האחרונים ולא השאירו בהם תורנים. ההוראה של נציבות שירות המדינה בעניין זה מופיעה כאן.

אני בטוח שאבי וייס ימצא עניין שבהודעה הבאה שפירסם משרד הכלכלה: “במהלך חול המועד סוכות, בתאריכים 23-30/09/2018, ייצאו עובדי משרד הכלכלה לפגרה. במהלך פרק זמן זה, לא יהיה מענה במשרדי מינהל ייבוא. כלל הבקשות שיתקבלו יטופלו לאחר החג. יבואנים מתבקשים להיערך בהתאם”; או בהודעה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (לפני שנה, 2017): “לרגל חופשת סוכות, משרדי הרישוי בכל הארץ יהיו סגורים … בימים אלה לא תתקיים קבלת קהל במשרדי הרישוי ולא יתקיימו מבחני נהיגה מעשיים”; או בהודעה הבאה של משרד המשפטים: “לא תתקיים קבלת הקהל בלשכות האפוטרופוס הכללי, הכונס הרשמי והרשם לענייני ירושה בחול המועד סוכות ולא יינתן מענה במוקד המידע הטלפוני (למעט ביום שלישי 02.10.18), מיום ראשון 23.9.2018 י”ד בתשרי ועד ליום שלישי 2.10.2018 כ”ב בתשרי”.​

ועוד נקודה למחשבה: מדוע אבי וייס פנה בעניין הזה רק אל צמרת משרד התקשורת (ובעברית: שר התקשורת ומנכ”ל משרד התקשורת)? הגיוני היה במקרה זה שיפנה את שאלותיו גם אל אביבית מסבנד סמנכל”ית בכירה למינהל ומשאבי אנוש שזוכה אצלו ליחס חיובי לעומת מנהלים אחרים במשרד. הוא לא מספק הסבר לכך שלא איזכר אותה בהקשר זה.

=====================================

עלילות איוב ונתי בתפוח הגדול

בידיעה הראשונה מבין השתיים של אבי וייס, הוא כתב עוד בין היתר: “שר התקשורת (איוב קרא), לעומת המשרד הסגור בסוכות, משרד עליו הוא ממונה (?!), דווקא כן יעבוד בחול המועד סוכות. הוא נוסע לניו יורק ביחד עם רוה”מ (ביבי נתניהו)  לעצרת השנתית של האו”ם. בטיסה בדרך לניו-יורק וחזרה יהיה לו זמן להרהר, איך הוא הגיע למצב, שבו הוא לא יכול אפילו לשלוח הודעות לעיתונות […] כי מנכ”ל המשרד (נתי כהן, שכרגע נמצא בחופשת סוכות עם כל המשרד)  ניטרל וחסם את ההודעה הזו. יהיה לו לשר איוב קרא זמן לחשוב, איך הוא מיהר למנות את נתי כהן למנכ”ל, בלי לבחון שום חלופה, ובלי לבדוק מי האיש, רק בגלל שהשר היה לחוץ ביותר לסיים את הקריירה של שמילה מימוןכמנכ”ל המשרד בפועל” [ההדגשות – מופיעות במקור].

רק ביום חמישי, 25.9, בשעות הערב, הוסיף אבי וייס עדכון לידיעה שלו וציטט מהפייסבוק של שר התקשורת: “יצאתי עכשיו מלווה במנכ”ל משרדי נתי כהן ורמ”ט שירלי שיף, עם פמליית ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרכנו לעצרת האו”ם בניו-יורק”. כך, גם חוגגים על חשבון משלמי המיסים וגם לא נותנים שום שירות לתושבי ישראל בחג הוסוכת, כולל חול המועד, שממnנים את “החגיגה” הזו מכיסם – בניו-יורק” [הערה: שתי הטעויות – מופיעות במקור].

עוד כתב אבי וייס בעדכון שלו: “אם הם כבר בארה”ב, מומלץ מאוד שילמדו איך בארה”ב כבר החלו שירותי סלולר ב- 5G כמו בעוד עשרות מדינות בעולם…”.

חבל שאבי וייס לא ציטט את הטקסט המלא של איוב קרא בו כתב בדף הפייסבוק שלו כי “בביקורנו נקיים מספר פגישות עם חברות המתענינות בהשקעות בישראל לקידום תשתיות תקשורת (פריסת מערכות סיבים אופטיים ומערכות דור 5). בנוסף נערוך מפגשים מקצועיים כהכנה לוועידת ITU שתיערך בתחילת נובמבר בדובאי”.

איני יודע מה מצב מערכת היחסים המקצועיים בין שר התקשורת למנכ”ל המשרד שמינה בסוף חודש אפריל האחרון. לפי חשבון הפייסבוק של איוב קרא, ב- 24 בספטמבר הוא פירסם את הדברים הבאים (בליוויית תצלומים): “עם צאת החג התארחתי בסוכתו של מנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן, לשם גם הגיע שגריר ארה”ב בישראל דיוויד פרידמן וסמנכ”לי המשרד”.

מי שקצת קילקל את החגיגה הוא גד פרץ ב”גלובס”. בערבו של יום חמישי, 27.9, בשעה 20:05, הוא פירסם ידיעה שכותרתה “מאמץ למשוך חברות מארה”ב לניסויי הדור ה- 5 בארץ” וכותרת המשנה שלה “מנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן נפגש עם נציגי ורייזון וניסה לעניין אותם להצטרף לפרויקט שמקדם משרד התקשורת עם אוניברסיטת בר אילן בדור החמישי. פגישות ייערכו גם עם נציגי לוקהיד מרטין כדי לשכנעם להרחיב השקעות בישראל“.

חמישים ושלוש דקות לאחר מכן פירסם עומר כביר ב”כלכליסט” ידיעה שכותרתה “משרד התקשורת מנסה לגייס חברות אמריקאיות לניסוי הדור החמישי” וכותרת המשנה שלה “השר איוב קרא ומנכ”ל משרדו נתי כהן הצטרפו לנסיעת רה”מ. בתוכנית – פגישות עם ענקית הטלקום ורייזון, אלטיס של פטריק דרהי ולוקהיד מרטין” [הערה: אם איני טועה, משום-מה בדה מארקר לא פורסם דבר בנושא זה].

אז מה, אבי וייס? שר התקשורת עבד ואילו מנכ”ל משרדו, לעומתו, נפש וגשר כל החג וימי חול המועד ועל הדרך גם לא איפשר לשר להוציא הודעות לתקשורת? ברצינות?

=====================================

לא היינו כבר בסיפור כזה?

תגידו, זה לא נשמע לכם מוּכָּר? [כלומר: הטענה של אבי וייס, שכתב: כך, גם חוגגים על חשבון משלמי המיסים וגם לא נותנים שום שירות לתושבי ישראל בחג הוסוכת, כולל חול המועד, שממnנים את “החגיגה” הזו מכיסם – בניו-יורק” שעה שמדובר בשילוב הכולל גם מספר פגישות עבודה בענייני המשרד].

רק לפני שלושה חודשים, בחודש יוני השנה, כתב אבי וייס על כך ש”מנכ”ל משרד התקשורת (נתי כהן) יצא לשבוע “סיור מקצועי” בארה”ב על חשבונכם“. בהמשך הידיעה הופיעו עדכונים שונים כשבאחד מהם התברר כי שר התקשורת ומנכ”ל משרדו יצאו לניו יורק להעניק מעטפות יום ראשון עם בול 70 שנה למדינת ישראל לראשי  וועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארצות הברית [Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations]

אלא שבהמשך הסתבר, למרבה הבושה של ‘מומחה הטלקום’, כי לצד הענקת הבול, השר והמנכ”ל נפגשו בוושינגטון הבירה לפגישת עבודה מקצועית גם עם Ajit Pai, ראש ה-  Federal Communications Commission, FCC האמריקני ועם אנשי משרדו.

=====================================

בשירה כותבת נעמי שמר: “ולפעמים החגיגה נגמרת, כיבוי אורות […] לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית. לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב, לשיר אותו בכוח, לשיר אותו בכאב”.

אתם שם ב’צמרת משרד התקשורת’ (וגם אלה שמתחת לצמרת), כדאי שתדעו: כבר מחר (2.10) החגיגה נגמרת ומתחילים מבראשית. או שבעצם ממשיכים מהנקודה בה הפסקנו.

“שאלות דחופות” – חדשות וטריות – מבית היוצר של מומחה התקשורת [מי שידידו מכנה אותו כאחד “מאושיות ההיי-טק הישראלי” ומי “שמשמש כמנטור בתחום המדיה”], בדרך אליכם. כל מה שנאגר והצטבר במשך תשעה ימים יתפרץ עתה כמו נחשול ענק.

=====================================