The Intercept: חומר ממצלמות מעקב ציבוריות שבשליטת משטרת העיר ניו יורק שימש את חב’ IBM בחשאי במסגרת פיתוח רכיב שיאפשר למשטרה לחפש בחומר דומה עפ”י צבע שיער וגון העור של אנשים

האתר The Intercept, בשיתוף עם Investigative Fund at the Nation Institute, פירסם ב- 6.9.2018 תחקיר לפיו חומר ממצלמות מעקב ציבוריות שבשליטת משטרת העיר ניו יורק שימש את חב’ IBM בחשאי במסגרת פיתוח רכיב שיאפשר למשטרה לחפש אנשים חשודים (בחומר דומה ממצלמות מעקב) עפ”י רכיבי פנים [facial features] מסויימים דוגמת צבע שיער וגון העור של אנשים.

לדברי עורכי התחקיר, George Joseph ו- Kenneth Lipp, בעשור שמאז אירועי הטרור ב- 11.9.2001 הציבה משטרת העיר ניו יורק מצלמות מעקב רבות ברחובות העיר מצב המעמיד מיליוני אנשים במעקב מתמיד.

במהלך השנים נעשה שימוש בתוכנת אנליטיקת וידיאו ששיפרה את יכולות השימוש במצלמות לצורכי המשטרה. מעבר לשימוש העיקרי של זיהוי חשודים, היו גם תוצרי משנה לתוכנה זו כמו זיהוי חפצים חשודים, כלי רכב הנוסעים בניגוד לכיוון התנועה או אנשים הנכנסים לאיזורים מוגבלי תנועה.

עורכי התחקיר אומרים כי מירב תשומת הלב מוקדשת כיום לנושא טכנולוגיית זיהוי פנים [facial recognition technology] וכמעט לא ידוע על תוכנת זיהוי חפצים [object identification software] בה עושה משטרת נ.י. שימוש כיום גם כן.

בעזרת מסמכים מסווגים וראיונות עם אנשים שהיו מעורבים בפיתוח הטכנולוגיות הללו, טוענים התחקירנים כי חברת IBM החלה לפתח תוכנה וזאת תוך שימוש סודי בחומר שהתקבל ממצלמות האבטחה של משטרת העיר ניו יורק, כבר החל משנת 2012.

חברת IBM לא הגיבה על התחקיר. משטרת העיר ניו יורק, לעומת זאת, כתבה במייל תגובה ל- The Intercept, כי קטעי וידיאו הועברו “מעת לעת לחברת IBM כדי להבטיח שהמוצר שהם מפתחים יעבוד בסביבה עירונית צפופה ויסייע למשטרה להגן על העיר”. המשטרה הוסיפה כי בהסכם שלה עם חברת IBM אין כל סעיף האוסר שיתוף מידע עם IBM לצורף יעדי פיתוח המערכת.

בתגובת המשטרה נאמר עוד כי חברת יבמ נתנה למשטרה רישיונות ליישם את המערכת שלה ב- 512 מצלמות אולם בפועל המערכת האנליטית של החברה נוסתה ב”פחות מ- 50 מצלמות”.

פעילי זכויות אזרח טענו כי הייתה חובה ליידע את הציבור לגבי שימוש פוטנציאלי של נתונים פיזיים שלו במסגרת פיתוח טכנולוגיית מעקב בידי חברה פרטית.

יצויין כי ראש עיריית ניו יורק Bill de Blasio ומשטרת העיר ניו יורק הם מתנגדים חריפים להצעת חוק של מועצת העיר שתחייב שקיפות של המשטרה לגבי רכישות אמצעי מעקב אחר התושבים.