BrexIT: ההחלטה על היפרדות בריטניה מגוש האירו – מנקודת מבט של מגזרי ההיי-טק והטלקום [חלק ב’]

10:52 26.06.2016

קטגוריות: ברקזיט (Brexit) כללי

תגים: ,

■  UK Votes To Leave EU: Strategy Analytics’ View, דו”ח של חברת המחקר Strategy Analytics שפורסם ביום שישי 24.6.2016, אומר בין היתר כי סביר שההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי תוביל לתקופה ארוכה יותר של אי-ודאות עסקית וכלכלית בבריטניה עצמה. אומנם בריטניה מהווה רק נתח קטן מהכלכלה העולמית אולם לאירועים עשויות להיות השלכות בינלאומיות באופנים שלא ניתן לצפות אותם עתה. “הצבעת הברקזיט היא סימן נוסף לכך שאפילו החברות הגדולות והיציבות ביותר אינן חסינות מתהפוכות. הבחירות לנשיאות שיהיו בארצות הברית השנה עשויות להיות האתר הבא להלם ולהפתעות ובעקבותיהן גם הבחירות בגרמניה ובצרפת בשנתיים הקרובות.

Brexit’s Winners And Losers: How The UK Decision Will Impact Europe’s VC Ecosystem, דו”ח של חברת המחקר CB Insights שפורסם ביום שישי 24.6.2016, אומר בין היתר תוצאות משאל העם בבריטניה מטילות “צל  של אי-ודאות” על האקוסיסטם של הון סיכון וחברות הזנק [סטרט-אפים] באירופה. עד כה היוותה בריטניה מרכז לתעשיית ההון סיכון האירופית ובמיוחד בתחומי הפינטק [Fintech], המשחקים והביוטכנולוגיה. עפ”י נתוני CB Insights, בשני הרבעונים האחרונים שליש מהעסקות לגבי חברות מגובות הון סיכון אירופאיות היו לחברות הזנק הממוקמות בבריטניה. ברבע הראשון של שנת 2016 משכו חברות הזנק בריטיות סכום של 1.3 מיליארד דולר לעומת 2.2. מיליארד דולר שמשכו חברות הזנק מקבילות באירופה. אחד החששות הגדולים ביותר עתה הוא ש- European Investment Fund, EIF (המגובה ע”י האיחוד האירופי) ינטוש את תחום ההון סיכון בבריטניה. חשש משמעותי נוסף הוא מ”בריחת מוחות” [brain drain] מלונדון – שהייותה את מאגר הכשרונות הגדול ביותר של חברות הזנק באירופה – אל היבשת.

■ בתגובה ראשונית על תוצאות משאל העם שנערך בבריטניה ב- 23 ביוני 2016 אמרו שתי חברות הטלקום הגרמניות –  חברת Vodafone  וחברת Deutsche Telekom  – כי נכון לעתה דבר ולפחות בטווח הקרוב לא ישתנה מבחינת צרכני התקשורת הסלולרית בגרמניה הנוסעים לטייל בבריטניה בכל הקשור לדמי נדידה [Roaming].

חברת דויטשה טלקום חוותה ירידה בשיעור של 10%(-) בערך השוק שלה בעקבות התנודות בשווקים באירופה בסוף השבוע האחרון. החברה הייתה פעילה יותר בשוק הבריטי עד לפני מספר חודשים כאשר מכרה את חברת EE לחברת BT Group אולם היא עדיין בעלת מניות בחברה הבריטית. היא גם פעילה בשוק הבריטי בשיתוף עם חברת T-Systems .

חברת Vodafone Germany היא חברה-בת של Vodafone Group שבסיסה בלונדון ולפיכך היא מושפעת ישירות מהברקזיט. חוותה ירידה בשיעור של 15%(-) בערך השוק שלה בעקבות התנודות בשווקים באירופה בסוף השבוע האחרון.

■ יצרנית התוכנה הגרמנית חברת SAP הביעה תקווה “לפתרון יציאה חיובי” שיושג במהירות וזאת כדי “למזער את אי-הודאות לעסקים, כשבריטניה עוברת מחברה מוערכת לשותף מוערך באיחוד האירופי”.

■ שדולת תעשיית טכנולוגיית המידע הגרמנית BITKOM  [ראשי תיבות, בגרמנית, של Federal Association for Information Technology, Telecommunications and New Media] פירסמה ביום שישי 24.6.2016 בברלין הודעה ארוכה לעיתונות בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה. “עתה עלינו להבטיח כי ההשפעה על הכלכלה הדיגיטלית הגרמנית והאירופאית תישאר קטנה ככל הניתן”, אמר המנכ”ל ד”ר Bernhard Rohleder. לדבריו חברות גרמניות יצטרכו מעתה להתמודד עם מערכת חוקים בריטית השונה מהמערכת הכלל-אירופית הנהוגה. הדבר יהיה קשה במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים ולחברות הזנק (סטרט-אפים). הוא ציין כי אזרחים בריטים – שנהנו עד כה ממגן ההגנה של האיחוד האירופי [בדמות חוקים נוקשים לגבי הגנת נתונים והגנה על הצרכנים ואיכות הסביבה שהיו לעיתים נגד רצונה של ממשלת בריטניה] – ייפגעו מעתה. בשנת 2015 עמד היקף סחר ציוד ICT ומוצרי אלקטרוניקה צרכנית מגרמניה לבריטניה על 2.9 מיליארד אירו, 8% מכלל ייצוא ה- ICT מגרמניה כשרק צרפת מקדימה אותה כיבואנית הגדולה ביותר מחברות גרמניות. מאידך גיסא, בריטניה ייצאה אשתקד לגרמניה מוצרי ICT בהיקף של כ- 1.2 מיליארד אירו.

■ בגרמניה החלו לדבר בסוף השבוע על כך שבעקבות תוצאות ההצבעה, לונדון – שהייתה עד כה בירת חברות ההזנק [סטרט-אפים] של אירופה – תאבד את הכתר לטובת ברלין. Florian Nöll העומד בראש ה- German Startups Association אמר כי “ברלין – בירת הסטרט-אפים הגרמנית – היא המנצחת מהברקזיט ולונדון היא המפסידה”. יחד עם זאת הוא הדגיש כי מדובר בניצחון שלא צריך לחגוג אותו. “במשך תקופה ארוכה לא ראינו עצמנו כיזמים גרמנים או בריטים אלא כיזמים אירופאים וחברות ההזנק שלנו נוסדו לשווקים בינלאומיים. גם ECO [ה- The German Association of the Internet Industry] אמרה שהיא מצפה שברלין תתפוס עתה מקום משמעותי יותר לאור תוצאות משאל העם בבריטניה למרות שהן מהוות מכה לאירופה במונחים של התחרות הבינלאומית במיוחד מול ארצות הברית.

■ מוקדם יותר השנה פורסמו נתונים בלונדון המצביעים על כך שחברות דיגיטל בבריטניה מעסיקות 1.56 מיליון עובדים כשמתוכם 328,000 עובדים מועסקים בבירה. עוד מצביעים הנתונים על כך שהכלכלה הדיגיטלית בבריטניה גדלה בהיקף מהיר יותר בשליש מזה של כלל הכלכלה הבריטית.

■ Acer –חברה בינלאומית לייצור חומרה ואלקטרוניקה שבסיסה בטאיוואן – צופה כי פעילויותיה שאירופה ייפגעו כתוצאה מתוצאות משאל העם. מנכ”ל החברה Jason Chen אמר כי הביקוש בשוק האירופי צפוי להיחלש בשל היחלשות אימון הצרכנים ובמיוחד בשל תנודתיות ושינויים תכופים בשערי החליפין. עם זאת יש להמתין עדיין כדי לראות עד כמה רצינית תהיה ההשפעה של האירועים. יצויין כי יותר מ- 30% מההכנסות של החברה מגיעים מאירופה כיום.