משרד החינוך – מכרז להקמת ותפעול מינהלת לתמיכה ולשילוב יישומים מתוקשבים במערכת החינוך

הגוף המפרסם: משרד החינוך – מינהל תקשוב ומערכות מידע

נושא המכרז: מכרז להקמת ותפעול מינהלת לתמיכה ולשילוב יישומים מתוקשבים במערכת החינוך

תאריך פרסום: 9 בינואר 2014

מועד אחרון: 13 במארס 2014

הערות: משרד החינוך, באמצעות מינהל תקשוב ומערכות מידע, מבקש לקבל הצעות להקמה ותפעול מינהלת לתמיכה ושילוב יישומים מתוקשבים מערכת החינוך. השירותים להשגת התפוקות הנדרשות במכרז זה, מחליפים את השירותים הניתנים היום על ידי הספק הנוכחי של מינהלת יישומים מתוקשבים-מינהליים (מינהלת מנב”ס) – חברת טלדור.

המינהלת החדשה תספק שירותי הדרכה, הטמעה, תפעול ותמיכה ליישומים מתוקשבים מתקדמים אותם מעמיד המשרד לשימוש מערכת החינוך, וכן שירותים נוספים שייתמכו בפעילות זו, ובכלל זה ניהול קשרי לקוחות, שיווק, פרסום, גיוס שותפים מקרב הגורמים המעורבים, ניהול מוצרי תוכנה יישומית, ניהול ידע, ניהול אתר אינטרנט ייעודי, שירותי תרגום יישומים ועוד. התמורה תשולם על פי תשומות, תפוקות ועמידה במדדים כמותיים ואיכותיים.

הלקוחות להם מיועדים השירותים הם כ- 4,500 מוסדות חינוך על הצוותים המנהליים והפדגוגיים שלהם, כ- 150 אלף עובדי הוראה, כ- 16 אלף גננות, רשויות מקומיות ובעלויות חינוך אחרות, גורמים במשרד החינוך וגופים נוספים במערכת החינוך.

המשרד מעוניין להעמיק ולהרחיב את השימוש ביישומים מתוקשבים במערכת החינוך, להוסיף יישומים חדשים לשימוש הלקוחות ולשלבם בתהליכי העבודה, לשיפור התכנון, הניהול, הבקרה וקבלת ההחלטות בתחומי המינהל וההוראה בבתי הספר. יעדי השירות:

העמקת והרחבת השימוש ביישומים מתוקשבים המסופקים או מוצעים על ידי המשרד, לגורמים שונים במערכת החינוך; הטמעת תפיסות פדגוגיות וניהוליות הנגזרות ממדיניות המשרד ומהמשנה החינוכית של כל מוסד ויישומן באמצעות יישומים מתוקשבים; הגברת אמינות וזמינות הנתונים בכל הרמות במערכת החינוך, על ידי העברת ממשקים בין מערכות מידע המשרתות אותן; הרחבת השימוש בנתונים ובמידע שנאסף אודות מערכת החינוך על ידי גורמי מטה במשרד כבסיס לתכנון, הקצאת משאבים, בקרה וקבלת החלטות. מטרות השירות: ייעול הטיפול בדרישות של המשתמשים לשינויים ולהתאמות במערכות המידע וקיצור משך הזמן ליישומם; הטמעת השימוש ביישומי המנב”סנט, כמו גם ביישומים מתוקשבים נוספים המסופקים או מוצעים על ידי המשרד, התומכים בפעילות מוסדות החינוך, כחלק מהתרבות האירגונית של בתי הספר ולהגברת השקיפות של פעילות בית הספר מול הורים ותלמידים; הטמעת נהלי עבודה ונהלי אבטחת מידע בסביבה מתוקשבת בקרב משתמשי המערכות; הטמעת השימוש בכלים מתקדמים ובהם אתר אינטרנט, פורטל, קבוצות דיון, דוא”ל, ובאמצעים שונים כמו מחשבי לוח (טבלטים) וטלפונים חכמים (סמרטפונים).

האתגרים איתם נדרש המשרד להתמודד הינם: מערכת החינוך נמצאת בתהליך התאמה לצרכיהם של התלמידים במאה ה-21, כדי לתת מענה לאתגרים העתידיים העומדים בפני החברה ומדינת ישראל; צרכים משתנים הנגזרים ממדיניות המשרד, מהרפורמות ומהתוכניות המובלות על ידו; גידול משמעותי באוכלוסיית המשתמשים ביישומים המתוקשבים; שדרוג משמעותי ביישומים קיימים וכן הוספת יישומים ושירותים חדשים, לתמיכה בפעילות מוסדות החינוך; מעבר לטכנולוגיות חדשות, חלקן שונות זו מזו ומחייבות גישה שונה בהדרכה ובהטמעה; הטמעה מוצלחת של השימוש ביישומים המתוקשבים והעלאת רמת השירות למשתמשים, תאפשר לממש תהליכים מינהליים ופדגוגיים במערכת החינוך בצורה משופרת.

השירות מתוכנן לשרת את מערכת החינוך לתקופה של שש שנים. למשרד תהיה שמורה האופציה להזמין תוספת של הטמעת 20 עד 30 פונקציות חדשות לשנה.

המשרד מפעיל עבור מערכת החינוך ענן מחשוב פרטי שנקרא “חוות הדעת”. השירותים שמסופקים ע”י הזוכה חברת בזק בינלאומי שזכתה במכרז להקמת ולהפעלת חוות הדעת כוללים: שירותי קישוריות ושירותי אינטרנט, שירותי שולחן עבודה וירטואלי/מרוחק, שירותי אירוח ואחסון של שרתים, הקצאת שרתים וירטואליים ושירותים משלימים נוספים. הענן הדיגיטלי החינוכי יספק תכנים, מידע ושירותים הנדרשים לתהליכי הוראה, למידה והערכה מיטיביים בבתי הספר. תוכן, מידע או שירותים אותם לא ניתן לספק בענן יושלמו באמצעים אחרים. משרד החינוך יתמקד בהנגשת תוכן ושירותים. תפיסה זו נשענת על שלושה מרכיבים מרכזיים: הנגשת שירותים בעלי ערך מוסף עבור המשתמשים. מתן מענה במקומות שלמשרד החינוך יש יתרון יחסי ביחס לשוק הפרטי או להיקף השימוש. הוכחת צורך – בתי הספר יקבלו שירותים כתלות בהיקפי השימוש. הענן מורכב מארבעה רכיבים מרכזיים אשר מפורקים לרכיבי משנה: תשתיות, שירותים ותוכן, תמיכה והטמעה ובקרה על רמת השימוש.