3.4.2018 – נמחק ציוץ מחשבון הטוויטר של איוב קרא; 3.5.2018 – נמחק ציוץ מחשבון הטוויטר של איוב קרא

כאשר דווח ביום חמישי 3.5.2018 בשעה 15:30 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו (או מי מטעמו) מחק את הפוסט שלו לגבי נושא משחק הכדורגל בסכנין ודקת הדומייה לקורבנות השיטפון בנחל צפית, הייתה לי תחושה שהדבר יגרור גם מחיקת ציוץ של שר התקשורת איוב קרא לגבי אותו נושא. ואכן, קצת מאוחר יותר נמחק הפוסט האמור.

בשעה 18:26 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הזה: “חשבון הטוויטר הרשמי של שר התקשורת איוב קרא: אחה”צ נמחקה הרשומה (פוסט) שפורסמה במקור ב- 28.4.2018: “שריקות הבוז של אוהדי סכנין בעת דקת הדומייה לזכר קורבנות האסון בערבה היא התנהגות מבישה הפוגעת קשות ברגשות המשפחות ובדו-קיום בין יהודים לערבים בישראל. הספורט חייב להישאר מחוץ לגבולות הפוליטיים ועל ההתאחדות לכדורגל להתערב כדי שמגרשי הכדורגל יהפכו למוקד לקירוב לבבות וגדיעת השנאה”; ב- 3.4 דיווחתי כי “פחות מיממה לאחר שהועלה לחשבון הטוויטר שלו, נמחק ציוץ התמיכה של שר התקשורת איוב קרא במתווה [האפריקאים] עליו הוכרז במסיבת העיתונאים ובראש הממשלה”.

ביום שלישי, 3.4.2018, בשעה 17:32, פירסמתי בחלון המבזקים של האתר את המבזק הבא: “פחות מיממה לאחר שהועלה לחשבון הטוויטר שלו, נמחק היום (3.4) ציוץ התמיכה של שר התקשורת איוב קרא במתווה עליו הוכרז אתמול במסיבת העיתונאים ובראש הממשלה [“כשראש הממשלה מבטיח – הוא גם מקיים”]”.

Read IT Now היה הראשון לפרסם את דבר מחיקת הציוץ הזה של שר התקשורת.

כ- שירות לקוראי Read IT Now וללא שום התבטאות פוליטית לגבי ראש הממשלה ו/או שר הפנים ו/או שר התקשורת ובלי כל עמדה בעד/נגד המתווה עליו סוכם עם נציבות הפליטים של האו”ם, מובא באת הנוסח המלא של הציוץ של שר התקשורת איוב קרא, הציוץ שהיה ויישאר (למרות שנמחק): “המתווה לפתרון בעיית מהגרי העבודה בישראל מוכיח שוב איזו ממשלה טובה ויעילה יש בישראל – מדובר במתווה הוגן, נכון ומוסרי, שנתמך ע”י המוסדות הבינלאומיים, ודואג גם לפתור את מצוקת תושבי דרום ת”א. יותר נוח להפגין, להשמיץ ולהעביר ביקורת – אבל יש גם כאלה שעושים. כשרה”מ מבטיח – הוא גם מקיים!”.

אגב, ראוי לציין כי שר הפנים אריה מכלוף דרעי, שהיה שותף למאמצי המתווה הזה עם ראש הממשלה, פירסם אף הוא ציוץ בטוויטר בנושא זה. אלא, שבניגוד לשר התקשורת איוב קרא, לאחר שבוטל המתווה ע”י ראש הממשלה בנימין נתניהו הרי ששר הפנים לא מחק את הציוץ מחשבון הטוויטר שלו והוא שם (לפחות עד לרגע העלאת ידיעה זו לאתר שלי): “כעת, כשמתווה ההרחקה יוצא לדרך באישור האו”ם, נרכז את כל המאמצים בהחזרת דרום תל אביב ושאר השכונות לתושבים”.

■ בראיון של השר קרא לאמיתי זיו ונתי טוקר בדה מארקר המתפרסם הבוקר (4.5), לציון שנה לכניסתו של השר קרא לתפקידו, נאמר בין היתר: “חשבון הטוויטר של שר התקשורת איוב קרא סיפק כמה רגעים היתוליים בשנים האחרונות: הוא בירך את המופתי של סעודיה והזמין אותו לישראל – ועורר תגובות זועמות בנסיכות. לפני חודשיים הוא העלה תמונה מפגישה בתל אביב עם ‘נסיך בחריין’, שהתראיין ברדיו לאחר מכן והזדהה כאיש עסקים תמים. קרא גם העלה ציוצים נגד תאגיד השידור ובעד הסכם מבקשי המקלט – ומחק את שניהם.

אבל כל זה נגמר. לקרא כבר אין כעת גישה לחשבון הטוויטר שלו עצמו. “אני מזמן כבר לא כותב בטוויטר ובפייסבוק, לטוב ולרע”, הוא מספר בראיון ל- Markerweek , “לקחו לי את היוזר“.

כשקרא אומר “לקחו לי”, הוא מתכוון לראשת המטה שלו, שירלי שיף. בענף התקשורת יש שאומרים ששיף, בעלת הניסיון הפוליטי רב השנים, היא זו שמנהלת את קרא — ולא להפך. ניהול החשבונות של קרא ברשתות חברתיות נתון כעת בידי יועצים מקצועיים בלבד, תחת ניהולה של שיף. כשהיא לא מרוצה, מישהו סופג צעקות“.

הערת עורך Read IT Now: עם כל הכבוד, ולמרות שאין לי השכלה משפטית בניגוד לשר התקשורת, דומני כי האחריות לגבי חשבון טוויטר/פייסבוק/אינסטגרם וכל אתר מקוון היא אך ורק של האדם בעל אותו חשבון, וכל מה שקורה באותו חשבון מחייב אותו, ורק אותו. אם, נניח, יתפרסם משהו שהוא לכאורה בגדר לשון הרע, אזי בעל החשבון לא יוכל להתגונן משפטית בטענה ש’לקחו לו את היוזר’ כיוון שאין מדובר בהתחזות לבעל החשבון או בגניבת זהויות אלא שמי ש’לקח’ את היוזר הוא אדם (וייתכן אף בעל תפקיד רשמי) שהוסמך ע”י בעל החשבון לפרסם דברים בשמו.