ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק התקשורת

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ פרופ’ אבישי ברוורמן אישרה ב- 20 בינואר 2014 לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק התקשורת על-מנת להחיל את חובת נייטרליות הרשת על ספקיות האינטרנט המהיר, החברות המספקות תשתית טלפוניה קווית (הוט ובזק) וחברות הטלוויזיה הרב ערוצית.

שר התקשורת גלעד ארדן אמר בדיון כי ככל שהשימוש באינטרנט הופך לבסיס של פעולות כלכליות רבות, כך ההשלכות על ניהול הרשת הופכות דרמטיות. לדבריו ההצעה תגביר תחרות בין המפעילים הקיימים ותקל על כניסת מפעילים חדשים וחברות התקשורת יחויבו להסיר ללא תשלום חסימות שקיימות כיום במכשירים כמו ממירים וטלפוני IP.

השר ארדן ציין כי לפני כשלוש שנים הוחל האיסור לחסום שירותים על חברות הסלולר. כיום עם הכוונה לפתוח את שוק הפס הרחב לתחרות, נייטרליות הרשת גם בתקשורת האינטרנטית והקווית רלבנטית יותר מתמיד, ונועדה להגביר תחרות בין המפעילים הקיימים ולהקל על כניסת גורמים חדשים לשוק.

היועצת המשפטית של משרד התקשורת עו”ד דנה נויפלד הסבירה כי ההצעה נועדה לאסור על חברות התקשורת, ספקיות האינטרנט וגם על מי שסוחר בציוד קצה להגביל את השימוש ברשת או בציוד. כמו כן, ההצעה נועדה גם לאסור חסימת ממירים.

עוד ציינה עו”ד נויפלד כי לפי ההצעה האיסורים לא יחולו במקרים של ניהול תקין והוגן של הרשת, כמו למשל במקרים של עומס.

מנהל תחום אסטרטגיה במשרד התקשורת יאיר חקאק הסביר כי במקרים בהם לקוחות מבצעים שימוש חריג מהשימוש הרגיל, בהעברת כמויות מידע גדולות למשל, נוצר צורך לווסת את התנועה ברשת. כמו כן, ההצעה אף קובעת כי חברות התקשורת שסיפקו ציוד ללקוחות, כמו טלפוני IP יסירו את החסימות מהמכשירים (ככל שהן קיימות) — ללא תשלום.

עוד אישרה הוועדה כי חברה שתפר את החוק ותגרום להגבלות תהייה צפויה לעיצום כספי של עד 234,000 ₪.

יו”ר הוועדה ח”כ ברוורמן אמר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה שתקדם את התחרות בענף.