תזכורת: כבר ביולי דווח ב- Read IT Now על רכישת חיסוני קרונה מחברת מודרנה [Moderna]

בעקבות ההודעה אמש בדבר התקדמות בפיתוח חיסון לקורונה בידי חברת מודרנה, אני מבקש להזכיר לקוראים ידיעה שפירסמתי במחצית השנייה של חודש יולי 2020 באתר זה:

ביום ראשון (27.7.2020) דווח על התפטרותו של רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר מתפקידו, התפטרות שתיכנס לתוקף בחודש אוקטובר הקרוב. לא פורסמו הנימוקים הרשמיים להחלטתו זו.

עם או בלי קשר, למחרת, שני 27.7.2020, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה:

+ בשעה 10:06: היום (27.7.2020) פורסמה רשמית ההתקשרות בפטור ממכרז של משרד הבריאות עם חברת מודרנה [Moderna] לצורך רכישת חיסונים; טרם פורסמו הפרטים המלאים של האישור.

+ בשעה 10:34: לצורך רכישת חיסונים לקורונה; ההתקשרות אושרה ב- 22.6.2020 עם אישור ל”פרסום חלקי של החלטה זו באופן שאינו מגלה סוד מסחרי של החברה וסוד מקצועי של המשרד; פרסום כאמור יבוצע בתוך 5 ימי עבודה” [“בשל סוד מסחרי של חברת מודרנה וכתנאי שהציבה החברה להתקשרות מוצע שלא לפרסם את ההחלטה בשלב זה. פרסום ההחלטה יתאפשר לאחר גיבוש ההסכמות לנוכח סעיף הסודיות ולא יאוחר מחמישה ימי עסקים”]; “ההתקשרות עם החברה עניינה במתן סיכוי למדינת ישראל להיות אחת מהמדינות הראשונות שיזכו לעשות שימוש בחיסון, אם וכאשר הוא ימצא אפקטיבי (אם יוחלט להמתין עם ההתקשרות, יתכן כי החיסון לא יהיה זמין עבור תושבי מדינת ישראל)”.

+ בשעה 10:34: היום (27.7.2020) פורסמה רשמית ההתקשרות בפטור ממכרז של משרד הבריאות עם חברת מודרנה [Moderna] לצורך רכישת חיסונים לקורונה; ההתקשרות אושרה ב- 22.6.2020: “במסגרת העיסקה המוצעת, תרכוש המדינה מנות חיסון. לצד הפוטנציאל שיש בעסקה, מגולמות בעסקה שורה ארוכה של סיכונים. לאור הפוטנציאל הקיים בהתקשרות כאמור, והסיכון המהותי שקיים כנגדו, התקיים דיון בנושא בראשות ראש ממשלת ישראל, במסגרתו הביע החשב הכללי רוני חזקיהו את התנגדותו לביצוע ההתקשרות בתנאים האלה. במסגרת דיון זה, ראש הממשלה אימץ את המלצות שרי הבריאות והאוצר והנחה לבצע את העסקה ובמקביל לפעול להקטנת הסיכונים הכרוכים בה ככל הניתן”.

= = = = = = = = = = = = = =

לא זכור לי בשנים האחרונות שפורסם פטור ממכרז בו דמות בתפקיד כה בכיר – כמו החשב הכללי במשרד האוצר – מתנגד להתקשרות וההחלטה מתקבלת בסופו של דבר ע”י ראש הממשלה בניגוד לרצונו (כשני שרים ובהם שר האוצר, הממונה על החשכ”ל, חולקים על דעתו של החשכ”ל).

= = = = = = = = = = = = = =

בנפרד, דיווחתי (26.7.2020, בשעה 13:53) בחלון המבזקים של אתר זה על התקשרות נוספת של משרד הבריאות:

וועדת הפטור המרכזית אישרה למשרד הבריאות התקשרות בפטור ממכרז עם חברת אסטרה-זנקה [AstraZeneca] לצורך רכישת חיסוני שפעת; ההתקשרות מעתה ועד סוף 2020 היא בהיקף של 36,036,000 ₪; “בכל עונה נקבע הצורך בחיסונים כנגד מחלת השפעת, ונרכשות כמויות המבוססות על כמות הייצור העולמית, ועל אפשרות הרכש מול החברות. בהתאם, בישראל נרכשו כבר חיסוני שפעת לעונה הקרובה. אולם כעת, לאור משבר הקורונה העולמי הובהר כי יש צורך גדול יותר למנות חיסון.  הבנה זו באה לידי ביטוי בשוק החיסונים העולמי, המאופיין כעת בהיצע מוגבל מאוד, ובתחרות גדולה. יש 2 סוגים של חיסוני שפעת: האחד ניתן בצורת זריקה, והאחר ניתן על ידי תרסיס. המשרד מבהיר כי החיסון שיירכש במסגרת עסקה זו הינו תרסיס ייחודי. המשרד מציין כי הוא פועל בימים אלה לרכישה של חיסוני שפעת נוספים, אולם לאור ההיצע המוגבל אין בשלב זה עסקאות נוספות העומדות על הפרק. ככל ויהיו הן ייבחנו”.

= = = = = = = = = = = = = =

ביום שני, 27.7.2020, פורסמה הודעה של משרד הבריאות על התקשרות בפטור עם חברת ארקטורוס לרכישת חיסונים ו”פרסום חלקי החלטה זו באופן שאינו מגלה סוד מסחרי של החברה וסוד מקצועי של המשרד”: בנימוקי ההתקשרות נאמר כי “בעקבות התפרצותו של נגיף קורונה, נכנסה ישראל למצב חירום אשר במסגרתו הוטלו מגבלות שונות על המשק הישראלי, וזאת במטרה למנוע את התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה בישראל ולמזער את הנזקים העלולים להיגרם ממנו. לאור זאת, מובן שחיסון אפקטיבי של האוכלוסייה כנגד הנגיף מהווה כלי הכרחי שיאפשר את החזרה של מדינת ישראל לשגרה, על כל ההשלכות הבריאותיות והכלכליות הטמונות בכך.

“חברות שונות ורבות ברחבי העולם החלו בעריכת ניסויים ופיתוחים שונים לצורך מציאת חיסון לנגיף.  בהמשך לכך, המשרד פנה וממשיך לפנות לחברות שונות בעולם בניסיון להבטיח את יכולתה של מדינת ישראל לרכוש חיסונים בהקדם האפשרי לאחר קבלת אישור לשיווקם.

“בפרט, מעוניין המשרד כעת לאשר את ההתקשרות עם החברה, אשר לגביה הגיע למשרד מידע לפיו היא נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים לחיסון הנגיף. גובש מזכר הבנות עקרוני בין המשרד לחברה, אשר מסדיר את עקרונות התשלום ואספקה, וכן את דרכי הביטול של רכש זה.

“העיסקה המבוקשת היא כזו המאפשרת גמישות בהיקף החיסונים הנרכש, באופן שיאפשר קבלת החלטות מושכלת לאחר שיתקבל מידע נוסף מהליך הפיתוח והבחינה של החיסון.

“לאור רגישות העיסקה, והגדרתה כסוד מסחרי, ביקש המשרד שלא לפרסם פרטים אודות העיסקה.

“וועדת החריגים המיוחדת למיניסטריון משרד הבריאות אישרה את הנושא”.

= = = = = = = = = = = = = =

ביום שני (17.11.2020) בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: מנכ”ל חברת התרופות הצרפתית Sanofi שאף היא במירוץ לפיתוח חיסון נגד קורונה: החיסון שאנו מפתחים עתה לא יצטרך תנאי קירור קיצוניים מתחת לאפס ויספיקו להם תנאי קירור רגילים כמו בהחזקת חיסוני שפעת; התחזית: החיסון של סנופי יהיה זמין רק ב- 6/2021; בתחילת דצמבר יפורסמו תוצאות הבחינות של השלב השני של פיתוח החיסון; 11 מכלל החיסונים הנמצאים כיום בשלבי פיתוח מצויים עתה בשלב הניסויים השלישי; בשווייץ דנים עתה מי ישלם עבור חיסוני קורונה” הממשלה, חברות הביטוח או הציבור הרחב.

= = = = = = = = = = = = = =