תוכנית אסטרטגית שהוכנה ברכבת עד לשנת 2040 מצביעה על הצורך בתכנון וביצוע מגה-פרוייקטים מסילתיים בהיקף משוער של כ- 130 מיליארד ש”ח

רכבת ישראל פירסמה הודעה על כוונת התקשרות עם מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע”מ כספק יחיד לפתיחת תוכנית הסמכה בתחום הנדסת מסילות.

ד”ר נטלי כץ מנהלת אגף תכנון ברכבת כותבת בין היתר בבקשת ההתקשרות בפטור כי “משרד התחבורה מקדם מדיניות ברורה של העדפה לתחבורה הציבורית, שבאה לתת מענה לפיתוח כלכלי של מדינת ישראל בעשורים הבאים.

“במסגרת מימוש מדיניות ממשלה כאמור לעיל, הכינה רכבת ישראל תוכנית אסטרטגית לפיתוח רשת מסילות ברזל עד שנת 2040. התוכנית מצביעה על הצורך בתכנון וביצוע מגה-פרוייקטים מסילתיים בהיקף משוער של כ- 130 מיליארד ₪, וזאת בנוסף לפרוייקטים משלימים של רכבת קלה ומטרו.

“מימוש תוכנית אסטרטגית בהיקפים אלה מחייב הקמת מערך מקצועי מתאים של מתכננים, מנהלי תכנון, מנהלי ביצוע, מפקחים, בקרים, יועצים וכו’.

“נכון להיום לא קיימת במדינת ישראל תשתית אקדמית ללימודי הנדסת מסילות. פיתוח תחבורה מסילתית בישראל בעשורים האחרונים התבסס רובו ככולו על מהנדסים שעלו לישראל במהלך שנות התשעים וקיבלו הכשרתם בחו”ל. כיום מהנדסים אלה פורשים לגימלאות. כתוצאה מכך נוצר מחסור חמור בכוח אדם מקצועי לתכנון, ביצוע, אחזקה, תפעול, בקרה, ניהול ופיקוח בתחום הנדסת מסילות.

“לאור האמור לעיל, ועל-מנת לתת מענה הולם לפיתוח רשת מסילות של מדינת ישראל בעשורים הבאים, רכבת ישראל מבקשת להתקשר עם מוסד אקדמי בעל בסיס מקצועי רחב ומוכח בתחום הנדסה אזרחית בעל התמחות בהנדסת תחבורה, המקיים פעילות מחקרים אקדמית בתחומים אלה”.