תובענה ייצוגית של 3 תובעים נגד פרטנר, סלקום והוט מובייל בשם “כל לקוחותיהן אשר חוייבו בתשלום בגין שירות ‘תא קולי’ מבלי שניתנה הסכמה מפורשת ומראש על-ידם לקבלת השירות ולחיוב בגינו”

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה ב- 4 ביולי 2019 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של 3 תובעים נגד פרטנר, סלקום והוט מובייל בשל “גבייה בלתי חוקית בגין השירות הסלולרי ‘תא קולי’, בהיעדר כל מקור חוזי לגבייה, מבלי שניתנה הסכמת הלקוחות לתשלום ובניגוד להוראות הדין והוראות הרישיון שלהן”.

התובעים בתיק זה הם ערן דביר, איילת בונה מיקולינסקי ושאול ציוני.

הנתבעות הן חברת פרטנר תקשורת, חברת סלקום ישראל וחברת הוט מובייל. “המשיבות הן שלוש חברות סלולר, מהגדולות בישראל, והן מספקות שירותי רט”ן (רדיו טלפון נייד) מכוח רישיון שניתן להן מאת משרד התקשורת

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “במשך שנים רבות, ועד לתחילת שנת 2019, הנתבעות לא גבו מלקוחותיהן כל תשלום בגין השירות ‘תא קולי’, שסופק בחינם. זאת, כנראה, מתוך הבנה שמדובר בשירות שהוא בליבת הרשת של הנתבעות (בדומה, למשל, לשירות

הסלולרי של ‘שיחה ממתינה’ או ‘שיחה מזוהה’) ושלא נהוג ולא מקובל לגבות בגינו כל תשלום.

“כידוע, בתחום תקשורת הסלולר התחרות עזה היא וחברות הסלולר – המכירות בכך שהעלאת מחירי החבילות תוביל לנטישת לקוחות – חיפשו דרך ‘מקורית’ בה יוכלו להגדיל את הכנסותיהן. על כן נקטו בתכסיס הבא: הן ‘בראו’ חיוב חדש בסך חודשי של 4.90 ₪ או 6.90 ₪ בגין שירות ‘תא קולי’, אשר ניתן מאז ומעולם בחינם, למרות שמעולם לא  ניתנה הסכמת הלקוחות לשלם ולו אגורה שחוקה עבור שירות זה, וזאת באמצעות משלוח הודעת SMS ללקוחות, בה נכתב, חד צדדית, כי לקוח שלא יודיע להן אחרת – יחוייב בגין השירות.

“[…] המשיבות אוחזות בנאמנות בפרטי אמצעי התשלום של חברי הקבוצה לשם גביית תשלומים שכן הוסכמו בחוזה, ולכן הן פשוט החליטו למעול באמון הלקוחות ולשלוח יד לחשבונות הבנק שלהם, תוך ניצול לרעה של ההרשאה שניתנה להם, וכך הן נוטלות, מידי חודש, את התשלום ללא הרשאה ובאופן בלתי חוקי.

“המשיבות יודעות היטב כי אין כל מקור חוקי לגביית החיוב החדש שבראו, ועל כן הן הוסיפו ‘חטא על פשע’ והחליטו להטעות במכוון את הלקוחות ושלחו להם הודעה לפיה הגבייה החדשה נעשית כביכול בשל ‘עדכון מחירים‘.”

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “[…] על אף שהדברים ברורים ומוחלטים, מצער לגלות כי אין זו הפעם הראשונה שחברות סלולר מנסות לעשות את אותו ‘תרגיל’ פסול – בריאת חיוב חדש תחת מסווה מטעה ובלתי חוקי של עדכון המחירים, וזאת למרות שקיימות הכרעות שיפוטיות, חד-משמעיות, בנושא”.

עוד נאמר בכתב התביעה כי  “[…] עפ”י הערכת המבקשים המדובר בגבייה של סכומי עתק, מידי חודש, בשים לב לכמות המצרפית האדירה של לקוחות המשיבות (כשישה מיליון לקוחות) ולגובה החוב […] בהערכה שמרנית מאוד, הנזק שנגרם לציבור הצרכנים חברי הקבוצה מן החיוב האמור נאמד, לכל הפחות, בסך של עשרות מיליוני שקלים, מידי שנה”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שלומי מושקוביץ (ממשרד מושקוביץ – סטיס עורכי דין) ועו”ד נתי פולינגר (ממשרד פולינגר, ויקמן, כהן – משרד עורכי דין).

[הערה: ההדגשה מופיעה במקור].