תובענה ייצוגית של קטין נגד Google LLC המפעילה את YouTube בו מוצגים לקטינים “הצופים בסרטונים פרסומות אשר על פי דין אסור להציגן לקטינים” וכן בשל איסוף מידע אישי “אודות הקטינים לצרכים מסחריים, ללא הסכמת אפוטרופסיהם”

13:27 11.09.2020

קטגוריות: משפט פרסום/שיווק/מדיה

תגים: , , ,

ביום ראשון (6 בספטמבר 2020) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (6.9.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) של קטין — בשם כל הקטינים אזרחי מדינת ישראל — נגד חברת Google LLC [באמצעות גוגל ישראל] המפעילה את אתר סרטוני הוידיאו YouTube בו מוצגים לקטינים “הצופים בסרטונים פרסומות אשר על פי דין אסור להציגן לקטינים” וכן בשל איסוף מידע אישי “אודות הקטינים לצרכים מסחריים, ללא הסכמת אפוטרופסיהם”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “על-מנת למקסם את רווחיה, המשיבה מוכרת פרסומות על גבי הסרטונים (הן פרסומות וידיאו והן פרסומות בצורת ‘באנר’ המוצגות על גבי הסרטון ולצידו). בכך, לכאורה, אין פסול.

“אלא שבסרטונים המוצגים בערוצי הילדים מופיעות פרסומות פוגעניות ובלתי ראויות, המפרות את הוראות החוק ברגל גסה, כגון פרסומות לכתות (סיינטולוגיה, יהודים משיחיים וכו’9 המעודדות המרת דת, פרסומות לאלכוהול, פרסומות המעודדות דיאטה והורדת משקל, פרסומות לטיפולים המתיימרים להיות רפואיים, פרסומות לתוספי תזונה, פרסומות לאתרי היכרויות, פרסומות לכרטיסי אשראי, פרסומות לכלי רכב מסוכנים כגון אופנועים וטרקטורונים ועוד.

“מעבר לכך שפרסומות אלה אינן מתאימות לקטינים, הן גם אסורות עפ”י דין בהצגה לקטינים”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “הנתבעת יודעת כי המשתמשים הם קטינים. ראשית, מן הטעם כי הערוצים בהם מוצגות הפרסומות הם ערוצים המיועדים מעצם טיבם וטבעם לילדים ולנוער. ושנית, מן הטעם שהמשתמשים שנרשמים לשירותיה מתבקשים להזדהות עפ”י תאריך הלידה שלהם במסגרת תהליך הרישום.

“הנתבעת גם יודעת כי פרסומות אלה אסורות בהצגה לקטינים. למעשה, במסגרת הליך משפטי קודם שהוגש נגדה (תביעה פרטית, ולא ייצוגית, של עו”ד גיא אופיר), הנתבעת התחייבה להגביל פרסומות המיועדות לשידול להמרת דת או להשקפה דתית מסויימת, כך שלא יוצגו לקטינים.

“ואולם, חרף הוראות הדין המפורטות (ואף חרף התחייבותה שקיבלה תוקף של פסק דין כאמור), הנתבעת ממשיכה להציג למשתמשים קטינים פרסומות לכתות ולהמרת דת, וזאת לצד פרסומות לאלכוהול, פרסומות המעודדות הורדה במשקל, ופרסומות נוספות האסורות בהצגה לקטינים, על גבי ובסמוך לסרטונים המיועדים במובהק לילדים ולבני נוער ישראליים”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד אוהד רוזן וחגי קלעי.

הערת עורך Read IT Now: בבקשת האישור נאמר כי בבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד תלויות ועומדות שתי בקשות לאישור “המעודדות שאלות דומות של עובדה או של משפט”. על אחת מהתביעות הללו פירסמתי ידיעה כאן [וגם – כאן].