תובענה ייצוגית של ערבי ישראלי תושב הכפר דבוריה נגד עיריית עפולה, אבי אלקבץ ראש העירייה וחברת שחקים עפולה; התביעה: בשל ההפלייה ומניעת כניסת ערבים לפארק העירוני בעפולה

15:04 26.07.2019

קטגוריות: משפט

ב- 15 ביולי 2019 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: לבית-המשפט המחוזי בנצרת הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של ערבי ישראלי תושב הכפר דבוריה נגד עיריית עפולה, אבי אלקבץ ראש העירייה וחברת שחקים עפולה; התביעה – עפ”י חוק איסור הפלייה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים  – בשל ההפלייה ומניעת כניסת ערבים לפארק העירוני בעפולה.

התובע בתיק זה הוא מוחמד מסאלחה. בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עיריית עפולה והעומד בראשה, מר אבי אלקבץ, פועלים מזה זמן רב על-מנת להדיר ערבים משטח העיר וזאת מתוך תפיסה גזענית הגורסת כי יש להקפיד על הפרדה בין יהודים וערבים. כחלק ממאמציהם לשמור עפולה ‘טהורה’ ונקייה מערבים (Araber-rein), החליטו עיריית עפולה ומר אלקבץ שלא לאפשר למי שאינו תושב עפולה להשתמש בפארק העירוני שהוקם בשטח העיר.. החלטה זו נתקבלה על-ידם מתוך כוונה גלוייה למנוע מערבים תושבי הסביבה להגיע אל הפארק ולעשות בו שימוש ובמטרה לקדם את תפיסתם הגזענית לפיה יש לשמור על עפולה נקייה מערבים”.

“התובע הוא ערבי ישראלי תושב הכפר דבורייה השוכן בסמוך לעיר עפולה. כמו בכפרים ערבים רבים אחרים, אין הדבוריה פארק ציבורי ולפיכך נדרשים תושבי הכפר המעוניינים לנפוש בפארק כאמור לנסוע אל הפארק בעפולה”.

“ביום 9.7.2019 הגיע התובע ביחד עם אשתו וילדיו לפארק בכוונה לנפוש בו, אך כניסתם לפארק נמנעה בשל היותם ערבים (תחת שם הקוד המכובס ‘אינם תושבי עפולה’). התובע ומשפחתו חשו מושפלים ומבוזים כתוצאה מכך, ומכאן התביעה דנן”.

“[…] תפיסה הגורסת כי יש להקפיד על הפרדה בין יהודים וערבים היא תפיסה גזענית שאיפיינה, בין השאר, את מדינות הדרום בארצות הברית במחצית הראשונה של המאה הקודמת, שם נהגו הלבנים לאסור על שחורים להיטמע בקירבם וחייבו אותם לגור בשכונות נפרדות, ללמוד בבתי-ספר נפרדים, לשבת באחורי האוטובוס ולשתות מברזיות נפרדות שיועדו רק להם. כל זאת בטענה כי בעצם ההפרדה אין הפלייה, כל עוד השירותים והמתקנים שעומדים לרשות השחורים הם באותה רמה כמו אלו העומדים לרות הלבנים (מה, שכמובן, לא היה המצב)”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “[…] התפיסה לפיה יש לשאוף להפרדה בין יהודים וערבים היא תפיסה גזענית מובהקת וכל החלטה שנתקבלה מתוך כוונה לקדם תפיסה חשוכה זו ולתרום לסגרגציה גזעית בין יהודים וערבים היא החלטה מפלה, פסולה ובלתי חוקית בעליל”.

“[…] החלטת הנתבעים למנוע ממי שאינו תושב עפולה להשתמש בפארק תיחשב להחלטה מפלה אם היא נועדה לקדם סגרגציה גזעית בין יהודים וערבים או אם היא מפלה ערבים בפועל, וזאת גם אם לא עומד מאחוריה מניע גזעני.

“קיים שפע רב של ראיות המלמדות כי ההחלטה למנוע ממי שאינו תושב עפולה כניסה לפארק נועדה לקדם את תפיסת העולם הגזענית בה מחזיקים ראש עיריית עפולה ורבים מחברי מועצת העיר וכי היא יוצרת הפלייה בפועל”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יאמן מסאלחה.