תובענה ייצוגית נגד Google בשם כל הגולשים בדפדפן Google Chrome במה שמכונה “גלישה אנונימית ו/או פרטית ו/או בסתר”; למרות הודעת החברה כי לא תאסוף מידע על המשתמשים בדרך זו, “הלכה למעשה, הנתבעת ממשיכה לאסוף מידע זה על משתמשיה”

16:07 09.06.2020

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר אינטרנט משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בת אביב הוגשה ב- 9 ביוני 2020 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד חברת Google LLC בשם כל הגולשים בדפדפן Google Chrome במה שמכונה “גלישה אנונימית ו/או פרטית ו/או בסתר”. לדברי התביעה, למרות הודעת החברה כי לא תאסוף מידע על המשתמשים בדרך זו, “הלכה למעשה הנתבעת ממשיכה לאסוף מידע זה על משתמשיה”.

התובעים בתיק זה הם יוסי עזרא [הנדסאי מחשבים ובעל תואר ראשון במדעי המחשב B.Sc ממרסי קולג’ בארה”ב] וליאת בראל.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “תביעה זו נולדה נוכח הטעייה חמורה של המשיבות, אשר בגינה הופרה באופן בוטה פרטיותם של מיליוני משתמשי הנתבעת אשר עשו שימוש בדפדפן ‘גוגל כרום’ של גוגל באמצעות גלישה המכונה “גלישה אנונימית ו/או פרטית ו/או בסתר“.

“ידוע לכל כי הנתבעת היא גוף אשר אוסף מידע רב על הגולשים. אולם, כפי שמפורט בתביעה זו ובחוות דעת המומחה, הנתבעת מציגה למשתמשים דרך גלישה ‘פרטית/אנונימית’ אשר בה, לכאורה, היא לא תאסוף עליהם מידע כגון היסטוריית גלישה, העדפות צרכנות שונות ועוד נתונים אינטרנטיים רבים. הלכה למעשה, הנתבעת ממשיכה לאסוף מידע זה על משתמשיה, תוך כדי שימוש במוצריה השונים, ובמגוון כלים העומדים לרשותה, הכל תוך עשיית רווח  כספי ותוך הטעיית המשתמשים לחשוב כי פרטיהם לא נשלחים ולא מגיעים אל הנתבעת”.

לדברי התובעים, “מחדף הנתבעת מציגה כלפי הגולשים מצג לפיו היא מאפשרת למשתמשים ב’גלישה אנונימית’, כזה שבו הם יוכלו לשלוט בפרטים אותם היא מקבלת, אולם בפועל ‘הפיתרונות’ המוצעים לכאורה על-ידי הנתבעת אינם מונעים את שליחת המידע אליה. זאת ועוד, הנתבעת אינה מסבירה ואף אינה מפרסמת בדפי העזר שלה ו/או בתנאי השימוש כיצד ניתן למנוע שליחת נתונים אליה.

“חומרת מעשים אלו, שאף נמשכה ‘ונמתחה’ מספר שנים, הצריכה הגשת תביעה לאישור תובענה ייצוגית זו. מטרתו של הליך זה הינה פיצוי לחברי הקבוצה וכן הפסקת התופעה הפסולה“.

לדברי כתב הטענות, גוגל מבצעת את המעקב אחר הגולשים באמצעות כלים שונים ובהם Google Analytics, מנהל המודעות (Google Ads), תוספים שונים, כפתור הכניסה של גוגל (Google Sign-InG) ויישומים שונים במכשירים הניידים. “הנתבעת עושה זאת באמצעות כלים אלו ואחרים ועל-ידי הצלבת מידע המגיע ממקורות שונים. כתוצאה מכך, הנתבעת מקבלת מידע עצום על משתמשיה וזאת תוך פגיעה חמורה בפרטיותם”.

התובעים אומרים כי “אין דרך אחרת להגדיר את התנהלות הנתבעת מלבד כוחנית. הנתבעת היא למעשה סוג של מונופול, גם אם לא מוכרז, הנתבעת שולטת במנועי החיפוש, היא למעשה המפרסמת הגדולה בעולם ובארץ מחזיקה בכ- 90% מתחום החיפוש ברשת. הנתבעת מנצלת את כוחה ועליה לקחת אחריות לנזקים שנגרמים למשתמשיה כדי שתחדל מאיסוף הנתונים האגרסיבי ללא הסכמת משתמשיה, בוודאי ללא הסכמה מדעת“.

בכתב התביעה מצויין כי תביעה באותו הנושא הוגשה ב- 2 ביוני 2020 בבית-המשפט במחוז הצפוני בקליפורניה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד עומר פיינטוך, שלומי וינברג, אורי קינן, הילה אקרמן ואילן שדי.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך במקור].