תובענה ייצוגית נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland; השאלה המשפטית: “האם מותר להציב פרסומות בעלות תכנים דתיים בפני קטינים”; סכום התביעה הייצוגית: 250 מיליון ₪

15:27 19.07.2019

קטגוריות: משפט רשתות חברתיות

תגים: , , ,

כפי שדיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה, ב- 17 ביולי 2019 הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של:

+ טרון – העמותה למען זכויות משתמשים ברשת [עמותה רשומה (ע”ר), “הפועלת לפיקוח על תאגידים רב לאומיים אינטרנטיים, שמירה על פרטיות וזכויות האדם באינטרנט ו/או בדיגיטל ו/או בסלולר” וכן “פועלת למניעת תחרות בלתי הוגנת ברשת ומסחר חופשי באינטרנט],

+ יד לאחים [עמותה הפועלת למניעת התבוללות של העם היהודי],

+ נטיעה קין [אשה בשנות ה- 400 לחייה בעלת שני ילדים מתחת לגיל 18 והיא בעלת חשבון בפייסבוק].

התביעה ובקשת האישור הוגשו נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland. השאלה המשפטית במרכז התביעה: “האם מותר להציב פרסומות בעלות תכנים דתיים בפני קטינים”. סכום התביעה הייצוגית: 250 מיליון ₪.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “תובענה זו דנה במדיניותה ובהתנהלות המשיבה [פייסבוק], המאפשרת הצבת פרסומות ו/או תכנים  המעודדים המרת דת, בפני קטינים בפלטפורמה החברתית פייסבוק ואינסטגרם.

■ “[…] המצב הוא כי בניגוד לדין פייסבוק מאפשרת לפרסם במערכת הפרסום שלה, פרסומים בעלי תכנים דתיים בניסיון להמיר דתם של קטינים, ולמקד את הפרסומות האלה כך שיוצגו בפני קטינים בני 13 ומעלה.

■ “[…] בענייננו, פייסבוק מאפשרת לגופים מיסיונריים עלומים, שמזוהים עם הדת הנוצרית הפרוטסטנטית, לפרסם על-גבי פלטפורמת פייסבוק פרסומות ו/או תכנים המעודדים המרת דת, בפני קטינים בגיל 13 ומעלה, וזאת במטרה להשפיע על אותם קטינים שימירו את דתם.

■ “יצויין כי אותם גופים מציגים עצמם בפרסומות כדת המזוהה עם ‘יהודים משיחיים’, וזאת על-מנת ‘למשוך’ אליהם קהל מאמינים יהודיים, ברם עסקינן  בדת הנצרות, שתומכים ומאמינים ב’בית החדשה’ וב’ישו’. ניחא כאשר פרסומים אלו מופנים אל בגירים, אך כאשר הם מוצגים בפני קטינים, כאן מופר הדין.

■ “התנהלותה של פייסבוק עומדת בניגוד לכל הדינים הרבים האוסרים ניסיון להמרת דתו של קטין, ו/או אוסרים על התערבות גסה ובוטה בחינוכו של קטין על-ידי הוריו.

■ “[…] התנהלותה של פייסבוק מהווה פגיעה קשה באוטונומיה ההורית, על-פיה כל הורה יגדל את ילדיו לפי תפיסת עולמו. מאוטונומיה זו עולה האיסור על ענקי המידע ללחוש לאוזנו של ילד בסתר וללא ידיעת הוריו, דברים הנוגעים לבסיס התרבות והחינוך שההורים בוחרים לילדיהם. אם אותם ארגונים דתיים הצורכים את מערכת הפרסום עושים כן על בסיס אידיאולוגיה, אזי פייסבוק עושה מעשים אלו בעבור בצע כסף.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד גיא אופיר ורועי בן-דוד.