תובענה ייצוגית נגד הכנסת ונגד ערוץ הכנסת/ערוץ 10: תוכניות ערוץ הכנסת באינטרנט לא היו מונגשות באמצעות כתוביות, בניגוד לחוק; היקף התביעה הקבוצתית: 65.5 מיליון ₪

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות) נגד הכנסת ונגד ערוץ הכנסת/ערוץ 10. היקף התביעה הקבוצתית עומד על 65.5 מיליון ₪.

התובע בתיק זה הוא ארז אבני, “אדם עם מוגבלות חמורה בשמיעה מילדות, הנעזר במכשירי שמיעה. התובע הוא אחיו של אחד מבאי כוחו (עו”ד אבני), שגם הוא אדם עם מוגבלות חמורה בשמיעה ונעזר במכשירי שמיעה”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הנתבעות מספקות לציבור, בטלביזיה ובאינטרנט, את תוכניות ערוץ הכנסת מכוח שידורי ערוץ הכנסת, תשס”ד – 2003, שנועד ‘לאפשר נגישות לדיוני הכנסת ומגוון היבטי עבודתה, לטפח מודעות אזרחית ולחזק את ערכי הדמוקרטיה’.

“על-מנת שגם אנשים עם מוגבלות בשמיעה יוכלו ליהנות מהתוכניות באופן שיוויוני, יש להנגיש אותן בכתוביות. ואכן תוכניות ערוץ הכנסת חייבות נהנגשה בכתוביות כאמור בחוק שידורי טלביזיה (כתוביות ושפת סימנים), לרבות כשהן מסופקות באינטרנט.

“[…] אולם, הכתוביות ‘הסמויות’ שיש בתוכניות ערוץ הכנסת בשידור חי לצופי הטלביזיה אינן זמינות לצופים בתוכניות הערוץ באינטרנט, ובכך הנתבעות מפלות את חברי הקבוצה לעומת אנשים בלי מוגבלות בשמיעה, ופוגעות שלא כדין בזכותם לשיוויון ונגישות”.

בהמשך כתב הטענות נאמר בין היתר כי בית-המשפט העליון כבר פסק בעבר כי ערוץ הכנסת הינו משאב לאומי-ציבורי.

כתב התביעה מפרט מספר מקרים בהם לא ניתן היה לראות את הכתוביות ‘הסמויות’ בעת הצפייה בשידורי הערוץ באמצעות אתר האינטרנט, “בפרט בתקופה הסוערת שעברה בימינו על הכנסת בעקבות מערכות הבחירות התדירות והתפרצות מחלת קורונה”. בין המקרים המצויים בכתב הטענות: השידור הישיר של בחירת ח”כ בני גנץ ליו”ר הכנסת בעקבות התפטרות היו”ר הקודם ח”כ יולי אדלשטיין; הדיונים במליאה לגבי שינויים בחוק יסוד: הממשלה לגבי המו”מ הקואליציוני להקמת הממשלה החדשה; ישיבת הכנסת שדנה בכינון הממשלה, ועוד.

“בהיעדר כתוביות בתוכניות באתרי הנתבעות כאמור, התובע התאמץ והתקשה להבין את כל הנאמר וליהנות מהתוכניות, וחש עוגמת נפש, אי נוחות, תסכול, כעס, עלבון והפלייה לעומת אנשים בלי מוגבלות בשמיעה שיכולים להבין את כל הנאמר בתוכניות גם ללא כתוביות”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שלומי אבני וערן פלסר.