תובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland בשם “כל היחידים ו/או החברות מישראל אשר פירסמו סירטוני וידיאו בקידום ממומן בפייסבוק”

08:41 01.11.2019

קטגוריות: משפט רשתות חברתיות

תגים: ,

ביום רביעי, 30.10.2019, בשעה 21:16, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (30.10.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland בשם “כל היחידים ו/או החברות מישראל אשר פירסמו סירטוני וידיאו בקידום ממומן בפייסבוק”; התובעת, חב’ שפגאט [המפעילה בר לטובת קהילת הלהט”ב], טוענת כי פייסבוק הציגה למפרסמים “נתונים שגויים ומנופחים לגבי סרטוני הוידיאו שלהם”, מה שגרם למפרסמים להמשיך ולפרסם באמצעות פייסבוק; בארה”ב הגישו להסדר פשרה בתובענה ייצוגית בנושא זה אולם הפשרה חלה רק על תושבים אמריקנים.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “המשיבות, המפעילות את הרשת החברתית פייסבוק מציעות לבעלי עסקים לפרסם בפייסבוק סרטוני וידיאו, תמורת תשלום. עבור כל סרטון וידיאו כאמור, מציגה פייסבוק למפרסם את הנתונים הסטטיסטיים הנוגעים לסרטון: כמות הפעמים בהן נצפה הסרטון על-ידי גולשים, משך הזמן הממוצע של הצפייה בסרטון, וכיוצ”ב.

“בתקופה הרלבנטית, במשך כשנה וחצי [החל מיום 12.2.2015 ועד ליום 23.9.2016], פייסבוק הציגה למפרסמים נתונים שגויים ומנופחים לגבי סרטוני הוידיאו שלהם. למעשה, ‘משך הזמן הממוצע לצפייה בסרטון’ שהציגה פייסבוק למפרסמים, היה גבוה בשיעור של בין 150 אחוז ל- 900 אחוז (!) לעומת ‘משך הזמן הממוצע לצפייה בסרטון’ לפי נתוני האמת. [הערה: ההדגשה מופיעה במקור].

“על יסוד הנתונים השגויים והמנופחים שהוצגו להם, המשיכו בעלי העסקים, חברי הקבוצה, לפרסם סרטוני וידיאו בפייסבוק. למעשה, הם העדיפו את פייסבוק על הפלטפורמות המתחרות בגלל שהתוצאות בפייסבוק היו מוצלחות כל כך. הם לא העלו על דעתם, שהנתונים שמוצגים להם, אינם אמת.

כאמור, בארה”ב התנהלה תובענה ייצוגית באותו נושא והסדר הפשרה חל רק על האמריקנים. “תובענה זו נועדה, איפוא, לרפא מצב אנומלי זה, ולהעניק גם לקבוצה הישראלית, פיצוי וסעד בגין הנזקים שספגה”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד אוהד רוזן וחגי קלעי.