תביעה של 4 תובעים (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי החוק להגנת הצרכן) נגד הוט, DBS וסלקום ישראל לגבי חבילות וערוצי הספורט בתקופת קורונה; השנייה המוגשת החודש בעניין זה

הבוקר (21.4.2020) דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה (21.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי החוק להגנת הצרכן) של 4 תובעים נגד הוט מערכות תקשורת, DBS וסלקום ישראל; “התנהלותן הפסולה וחסרת תום הלב של המשיבות, בכל הנוגע לגביית תשלומים מלקוחותיהן בגין חבילות וערוצי הספורט מושא הבקשה, עבור התקופה שתחילתה ביום 13.3.2020 – המועד בו הפסיקו להתקיים כל אירועי הספורט המרכזיים בארץ ובעולם בשל משבר קורונה”; היקף התביעה הקבוצתית: 2.5 מיליון ₪; טרם פורסם כתב התביעה המלא; ב- 3.4.2020, אתר Read IT Now היה הראשון לדווח: “תובענה ייצוגית נגד הוט,  DBS/YES, סלקום וצ’רלטון בנושא חבילת שידורי ספורט פרימיום: בשל משבר קורונה והפסקת המשחקים משודרים שידורים חוזרים בלבד”.

= = = = = = = = = = = = =

התובעים בתיק זה הם אפרת שפירא, גבריאל ביטון, גיא קרמר ועו”ד שחר כהן. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יניב סטיס ואלינה מיל דוד [ממשרד מושקוביץ – סטיס עו”ד] ועו”ד נתי פולינגר.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינו של הליך זה בהתנהלותן הפסולה וחסרת תום הלב של המשיבות, בכל הנוגע לגביית תשלומים מלקוחותיהן בגין חבילות וערוצי הספורט מושא הבקשה, עבור התקופה שתחילתה ביום 13.3.2020 – המועד בו הפסיקו להתקיים כל אירועי הספורט המרכזיים בארץ והעולם.

“המשיבות משווקות, בין היתר, ערוצי ספורט שונים, ובכלל זה ערוצי ספורט מבית ‘ערוץ הספורט’ וכן ערוצי ספורט מבית ‘ONE’. כל מהותם של אותם ערוצים, ובפרט של הערוצים מושאי הבקשה, וכך גם משווקות אותם המשיבות, טמון בכך שבמסגרתם משודרים בשידור ישיר מגוון אירועי ספורט מרכזיים המתקיימים בארץ ובעולם.

שידורים ישירים אלה הם גם הסיבה אשר בשלה ביקשו מאות אלפי לקוחות המשיבות לרכוש את הערוצים מושא הבקשה, ולשלם עבורם למשיבות עשרות שקלים מידי חודש, ובמצטבר, מיליונים רבים של שקלים.

“כידוע, בשלהי שנת 2019 התפרץ נגיף קורונה, אשר השפיע (ומשפיע גם בימים אלה), אופן דרמטי, על חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם.

“השפעתו של נגיף קורונה לא פסחה גם על עולם הספורט, כאשר סמוך לאחר הכרזת ארגון הבריאות העולמי על פנדמיה, הושבתו באופן מוחלט, בזה אחר זה, כל אירועי הספורט במדינת ישראל ובעולם. בכלל זה, הופסקה הפעילות של כל ליגות הכדורגל והכדורסל  הגדולות בעולם ונדחו גם אירועי ספורט גדולים, כולל אליפות אירופה באומות לכדורגל (יורו 2020) והאולימפיאדה בטוקיו.

למעשה, החל מיום 13.3.2020 חדלו להתקיים בארץ ובעולם כולו, כל אירועי הספורט המרכזיים בכל ענפי הספורט, ואלה לא חודשו גם נכון למועד כתיבת שורות אלה, כאשר חידושם אף לא נראה באופק.

“[…] בנסיבות אלה, החל מיום 13.3.2020 החלו הערוצים מושא הבקשה לשדר ב’לופ’ שידורים חוזרים של אירועי ספורט שהתקיימו ותוכניות ספורט שכבר שודרו. ובמלים אחרות: החל ממועד בפסקת השידורים הישירים החלו הערוצים מושא הבקשה לשדר תוכן חסר כל ערך, או למצער בעל ערך שולי וזניח ביותר.

“אלא שעל אף שהערוצים מושא הבקשה משדרים החל מיום 13.3.2020 תוכן חסר כל ערך, מוספיות המבקשות גם לאחר מועד זה, וגם בימים אלה ממש, לגבות מלקוחותיהן תשלום חודשי מלא בגין הערוצים מושא הבקשה, כאילו אין קורונה בעולם, וכאילו משודרים בערוצים מושא הבקשה תכנים בעלי ערך, כפי ששודרו עובר למועד הפסקת השידורים הישירים”.

“נדגיש כבר כעת, המשיבות כמובן אינן אשמות בפרוץ משבר קורונה, והן גם לא אשמות בביטולם של אירועי ספורט אותם ניתן לשדר. אלא, בנסיבות אלה, בהן משודרים בערוצים מושא הבקשה תכנים חסרי כל ערך, אסור למשיבות להמשיך ולגבות את מלוא התשלום בגין הערוצים מושא הבקשה, וגבייה כאמור מקימה לחברי הקבוצה שורה של עילות משפטיות כלפי המשיבות”.

בהמשך כתב התביעה נאמר בין היתר כי “[…] לפי פירסומים בעיתונות, חברת פרטנר TV הודיעה, בניגוד למשיבות, כי לא תגבה מלקוחותיה המנויים על חבילות הספורט ו/או על ערוצי הספורט מושא הבקשה את התשלום החודשי בגין חודש אפריל 2020 וזאת נוכח העובדה כי שידורי הספורט המרכזיים לא צפויים להתחדש בשל התפרצות נגיף קורונה. אומנם גם מהלך זה אינו מיטבי (בשל הגבייה בגין חודש מארס 2020) אולם יש בו כדי להעיד על הבעייתיות בהמשך גביית התשלום מצד המשיבות”.

* יצויין כי בפתח כתב התביעה הנוכחית נאמר כי בבית-המשפט המחוזי בחיפה מתנהל הליך ייצוגי “ואשר השאלות המהותיות של עובדה או משפט המשותפות לחברי הקבוצה שמתעוררות בו זהות לשאלות המתעוררות בבקשה זו [החדשה]”.

* ביום רביעי (1.4.2020) בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: הוגשה (1.4.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד הוט, DBS/YES, סלקום וצ’רלטון בנושא חבילת שידורי ספורט פרימיום: בשל משבר קורונה משודרים והפסקת המשחקים משודרים שידורים חוזרים בלבד; “יוצא איפוא שחברי הקבוצה משלמים כ- 70 ₪ בממוצע בחודש בגין אפס שידורים חיים של אירועי ספורט. מיותר לציין כי הנתבעות לא מצאו לנכון לפרסם כל הודעה בנושא ו/או להציע לחברי הקבוצה הפחתה בגובה החיוב”.

* כאמור, ב- 3 באפריל 2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: תובענה ייצוגית נגד הוט, DBS/YES, סלקום וצ’רלטון בנושא חבילת שידורי ספורט פרימיום: בשל משבר קורונה והפסקת המשחקים משודרים שידורים חוזרים בלבד.

[הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך בכתב התביעה].