תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת בירד ריידס ישראל בע”מ בנושא חיוב-יתר בגין השימוש בקורקינט החשמלי

13:31 06.01.2019

קטגוריות: משפט

לבית-המשפט השלום בתל אביב הוגשה (6.1.2019) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת חברת בירד ריידס ישראל בע”מ בשם “כל המשתמשים בשירותי המשיבה (למן תחילת הפעילות של המשיבה במהלך שנת 2018 ועד בכלל) אשר בסיום השימוש בשירותיה לחצו על כפתור ה’נעילה’ באפליקציה של המשיבה, המודיע על סיום השירות ונועל את הקורקינט, וחרף זאת המשיך מונה הזמן בגין השימוש להמשיך לרוץ באופן שחייב את המשתמשים בחיוב נוספת וביתר”. סכום התביעה הקבוצתית: 1,900,800 ₪ (אומדן זהיר).

התובע בתביעה זו הוא רן ברא”ז, “עורך דין בעיסוקו, מתגורר ועובד בעיר תל אביב. כבר מתחילת םעילותה של חברת בירד בתל אביב או בסמוך לכך, החל המבקש משתמש מעת לעת בשירותי חברת בירד וזאת לצורך התניידות בעיר תל אביב באמצעות הרוארינט החשמלי”.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי ” קבוצת בירד העולמית היא קבוצת חברות בינלאומית המספקת שירותי השכרת קורקינטים חשמליים בערים שונות בעולם.

“חברת בירד ריידס ישראל בע”מ היא חברה פרטית שהוקמה ביום 23.5.2018 כחלק מקבוצת בירד העולמית.

“חברת בירד מספקת שירות שיתופי להשכרת קורקינטים חשמליים נטענים בישראל (למיטב הידיעה, עד כה השירות זמין בערים תל אביב ורמת גן) – בדרך כלל לנסיעות קצרות. החברה פועלת באמצעות אפליקציה ייעודית וייחודית (בשם “Bird”) המאפשרת למשתמשים לאתר רת הקורקינט הקרוב אליהם, לשחרר את נעילת הקורקינט ולרכוב עליו למחוז חפצם תוך חיוב בתשלום על בסיס זמן השימוש.

“המשתמש   מוריד את האפליקציה למכשיר הסלולרי שלו ויוצר חשבון אישי על שמו וכן מספק פרטי אמצעי תשלום לחיוב עתידי בזמן השימוש”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי “[…] אלא שלא כך הם פני הדברים. בפועל ישנו פרק זמן נוסף של כ- 15 עד 25 שניות לערך למן המועד בו המשתמש לוחץ על כפתור הנעילה (והקורקינט ננעל לשימוש) ועד שהאפליקציה משלימה את תהליך הנעילה של הקורקינט אשר במהלכו האפקליקציה ממשיכה ‘לראות’ את הקורקינט כאילו הוא בשימוש ע”י המשתמש וממשיכה לחייב על פרק זמן זה.

“חיוב ביתר זה בסך של 0.5 ₪ עבור אלו מבין הנסיעות שבוצעו בקורקינטים החשמליים של חברת בירד עומד במרכז בקשה זו לאישור תובענה ייצוגית.

“יודגש: בגדר הליך השכרת הקורקינט החשמלי באמצעות האפליקציה כאמור לעיל, לא מבוצע כל גילוי פוזיטיבי וברור למשתמשים בדבר אותו פרק הזמן העודף אשר במהלכו ממשיך מונה הזמן לרוץ ולחייב ביתר את המשתמש וזאת גם לאחר שהמשתמש לחץ על כפתור הנעילה והודיע על סיום השימוש בשירות והקורקינט ננעל לשימוש. יש בכך, נוסף לחיוב ביתר, הטעייה ומצב שווא רשלני השולל מן המשתמשים את האפשרות לשקלל מידע זה במסגרת שיקוליהם ובחירתם אם לצרוך את שירותי המשיבה ואם כן – לאיזה פרק זמן”.

בכתב הטענות נאמר עוד כי התובע פנה ביום 15.9.2018 בעניין התקלה הנזכרת אל יניב ריבלין מנכ”ל חברת בירד ישראל וזאת באמצעות דף הפייסבוק  של החברה “ואולם לא נתקבלה תשובה עניינית בסוגייה זו”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד גיא לוינסון ועפרה אקרמן-שוורץ.

[הערה: כל ההדגשות המופיעות כאן בידיה זו מופיעות באופן זהה לחלוטין בכתב התביעה המקורי].

* התפרסם לראשונה בחלון המבזקים של אתר זה היום בשעה 10:55.