תביעה נגד חב’ הדואר: “מזניחה באופן כמעט מוחלט את ציבור לקוחותיה תושבי היישובים הערביים” לעומת יישובים יהודיים (סמוכים אליהם) לגבי דואר שליחים

לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת דואר ישראל בע”מ בשם “כל תושבי ישראל המתגוררים באחד מן היישובים הערביים שאינם נמנים על רשימת היישובים בהם ניתן השירות ‘דואר שליחים’ וכל אדם שביקש להשתמש ב’דואר שליחים’ לשליחת מכתב ו/או חבילה באמצעות דואר ישראל לאחד מהיישובים הללו ונענה בסירוב”.

התובע בתביעה זו הוא מוחמד מסאלחה, “תושב הכפר דבורייה שבגליל התחתון, אח מוסמך במקצועו ועובד בחברת תרופות. המבקש נדרש, לעיתים, לשירותיה השונים של המשיבה, ובכללם דואר שליחים בכלל, ודואר שליחים ‘מהיר אקספרס’ בפרט”.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “עניינה של תובענה זו בהפלייה שיטתית המבוצעת ע”י המשיבה, דואר ישראל, עת היא מעניקה שירותי דואר שליחים לציבור לקוחותיה תושבי היישובים היהודיים, אך מזניחה, באופן כמעט מוחלט, את ציבור לקוחותיה, תושבי היישובים הערביים.

“במה דברים אמורים? דואר ישראל מציעה לקהל לקוחותיה שירותי דואר שליחים, במסגרתם מתחייבת היא למסירת משלוח דואר, באמצעות שליחים מטעמה, מכל סניף דואר לרשימת יישובים הכוללת 1,002 יישובים – מתוכם אך ורק 15 יישובים הינם יישובים ערביים”.

“[…] אלא שעיון ברשימת היישובים מגלה כי דואר ישראל בחר שלא ליתן את השירות ליישובים ערביים אלא ליישובים יהודיים בלבד”.

בכתב התביעה מובאות מספר דוגמאות [“בלתי ממצה”] אשר “נועד להמחיש את הפלייה הברורה והבלתי רלבנטית הנעשית ע”י חברה ממשלתית”. מדובר ביישובים ערביים אשר אינם מקבלים את השירות ואילו יישובים יהודיים הסמוכים אליהם מקבלים את השירות גם אם היקף האוכלוסייה שלהם נמוך משזה של היישוב הערבי הסמוך.

אחת מהדוגמאות היא דיר אל אסד שאינו מקבל את שירות דואר שליחים ואילו היישוב לפידות הסמוך אליו מקבל את השירות: בדיר אל אסד מתגוררים 12,000 תושבים ואילו ביישוב לפידות יש 42 משקי בית בלבד.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד צחי פיסטל,  יאמן מסאלחה ועדי ערמן.