תביעה נגד ההתאחדות לכדורגל ו’לאן’ בגין “הפלייה אסורה”: גביית מחירים גבוהים יותר מגברים עבור כרטיסים (באינטרנט) למשחקי הכדורגל

20:22 15.10.2018

קטגוריות: אינטרנט משפט ספורט והיי-טק

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (15.10.2018) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד ההתאחדות לכדורגל בישראל ו’לאן’ משרד כרטיסים: “תביעה זו עוסקת בהפלייה אסורה שנוקטות המשיבות כלפי גברים לעומת נשים, המתבטאת בגביית מחירים גבוהה יותר מגברים עבור כרטיסים למשחקי הכדורגל של הנבחרת הלאומית של מדינת ישראל שנערכים בחסות המשיבות”. התובע בתביעה זו הוא עו”ד איתמר צור.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי ב- 10 באוקטובר 2018 רכש התובע כרטיסים עבורו ועבור אשתו למשחק בין הנבחרות הלאומיות של ישראל וסקוטלנד (שהתקיים יום לאחר מכן). בסך הכל שילם ברכישה – באמצעות אתר האינטרנט של ההתאחדות לכדורגל (כשככל הנראה המכירה מתבצעת בפועל ע”י משרד הכרטיסים ‘לאן’) – סכום של 105 ₪: כרטיס לגבר במחיר של 68 ₪ וכרטיס לאשה במחיר של 37 ₪.

לדברי כתב התביעה, “במעמד רכישת הכרטיסים באתר המשיבה 1 ראה המבקש כי פערי המחירים בין גברים לנשים נשמרים גם ביציעים אחרים […] המבקש חש פגוע ומופלה לרעה וכן התרעם על הגישה הפטרונית כלפי נשים במשחק כדורגל רשמי של נבחרת ישראל”.

מבדיקה שערך המבקש עולה כי “גם לקראת משחקי נבחרת ישראל במוקדמות מונדיאל 2018 הייתה הפלייה בין מחירי הכרטיסים [לגברים] לבין מחירי הכרטיסים לנשים”. כמו כן יש פערים בכרטיסים בין המגדרים במשחקי כדורגל בליגת העל ולמשחקי כדורסל בליגת העל.

המשך כתב התביעה נאמר כי “[…] ההפלייה בענייננו היא חסרת פשר, שכן צפייה במשחק כדורגל או הגעה אליו אינן יוצרות הכבדה או קושי הייחודיים לנשים, באופן המבדיל אותן מגברים. אשר על כן, לא מתקיימת שונות רלבנטית בין גברים לנשים המצדיקה הנהגת מדיניות של תעריפים שונים לגברים ולנשים […] מהכללת הנשים בגדר הקבוצות הנ”ל עולה ריח חריף של פטרוניות והנחה מובלעת לפיה נשים אינן יכולות להתפרנס באותה מידה כמו גברים, או כי הן קבוצה ‘מוחלשת כלכלית’ הזקוקה לתיעדוף על-מנת לאפשר לה הגעה למשחקים, כאשר לא כך הדבר”.

התובע מציג בכתב הטענות חישוב כימות הנזק הכולל שנגרם לקבוצה וזאת בהיעדר נתונים המצויים בשליטה הבלעדית של המשיבות. בשלב מקדמי זה של הגשת התביעה הוא מעמיד את התביעה בשם הקבוצה על 15 מיליון ₪ אולם טוען כי הסכום עשוי לגדול בעוד 20 מיליון ₪.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יוסי מלצר. הערה: ההדגשה מופיעה במקור.