תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד Facebook Inc ו- Facebook Ireland בעקבות פירצת אבטחה שהתגלתה ע”י פייסבוק ב- 25.9.2018

ב- 1 באוקטובר 2018 בערב פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את הדיווח הבא: “סוכנות הידיעות Bloomberg: מס’ שעות לאחר ש- Facebook דיווחה על כשל האבטחה שלה כבר הוגשה תביעה ייצוגית ראשונה נגדה; 2 התובעים הם מקליפורניה ומוירג’יניה; מעניין יהיה לראות האם ומתי תוגש תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) גם בישראל”.

לבית-המשפט המחוזי בחיפה הוגשה היום (4.10) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Facebook Inc וחברת Facebook Ireland בשל כשל האבטחה עליו דווח בשבוע שעבר.

ההגדרה המוצעת של קבוצת התובעים: “כל מי שברשותו קיים ו/או היה קיים חשבון פייסבוק שנפרץ ו/או היה קיים חשש שנפרץ, בעקבות פירצת אבטחה אשר התגלתה עי פייסבוק ביום 25.9.2018”.

התובע בתביעה זו הוא אלי אקסלרוד, “תושב מדינת ישראל, אשר פתח חשבון פייסבוק והשתמש בו ב- 11 השנים האחרונות. המבקש סמך על פייסבוק והפקיד בידיה מידע אישי שלו במהלך תקופה זו, ובכלל כך: פרטיו האישיים, כתובות דואר אלקטרוני, חשבונות דוא”ל לשחזור, מספרי טלפון, תאריך לידה, סיסמאות, תשובות לשאלות אבטחה, אירועים ממהלך חייו, תמונות, סרטונים, חברויות, דעותיו בעניינים שונים וכיוצ”ב.

“יצויין כי המבקש הוא גם בעלים של משרד עורכי דין ואשר למשרדו דף עסקי בפייסבוק. משכך, פירצת האבטחה מעמידה בסכנה גם את פרטי המידע האישי של עסקו”.

“ביום 28.9.2018, או בסמוך לכך, המבקש קיבל הודעה מפייסבוק אשר הודיעה לו כי החשבון שלו והמידע האישי שלו כנראה נפגע כתוצאה מפירצת אבטחה והוא נדרש להתחבר (log in) מחדש לחשבונו. בנוסף לנזקים המפורטים, פירצת האבטחה גרמה (ועודנה גורמת) למבקש להיות בסיכון משמעותי של גניבת זהותו בעתיד”.

בכתב התביעה נאמר בין היתר:

■ “[…] הבקשה לאישור התובענה הייצוגית דנן עוסקת בפירצת האבטחה אותה גילתה פייסבוק ביום 25.9.2018, ואשר עליה הכריזה ביום 28.9.2018 (או בסמוך לכך). במסגרתה ניתקה פייסבוק כ- 90 מיליון משתמשים (logged out) וביקשה מהם להתחבר מחדש לחשבונם. פייסבוק טענה כי כ- 50 מיליון מהחשבונות נפרצו, וכ- 40 מיליון חשבונות נוספים נותקו ליתר ביטחון, משנעשה בהם שימוש ב- feature ששימש למתקפה.

■ “[…] יצויין כי ביום 28.9.2018 הוגשה תביעה ייצוגית דומה במדינת קליפורניה, ארה”ב.

■ “[…] יודגש כבר כעת כי בעקבות פירצת האבטחה ערכה פייסבוק שינויים בתנאי השירות ו/או במדיניות הנתונים ו/או במדיניות הפרטיות שלה.

■ “[…] רב הנסתר על גלוי, ובאופן שפייסבוק אינה תורמת מידע בעניין היקף הפגיעה ומתן מענה לשאלה האם אותם משתמשים נוספים היו חשופים לגניבת מידע אישי, מאיזה סוג ובאיזה היקף.

■ באשר לישראל נאמר בכתב התביעה כי “אין למבקש נתונים מדוייקים על מספר המשתמשים/צרכנים המדוייק בישראל אשר נפגע מפירצת האבטחה […] נראה כי ניתן להעמיד את כמות הנפגעים במדינת ישראל, בזהירות, על 232,000. לא מן הנמנע שמספר זה יגדל ככל שיתקבלו נתונים מפייסבוק”. עוד נאמר כי נכון לסוף שנת 2017 היו בישראל 5,800,000 משתמשי פייסבוק.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יוסף בן-דוד  ועו”ד אורי אמיתי.

* פורסם לראשונה בחלון המבזקים של האתר הבוקר בשעה 06:10.