תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) ע”י חברת ר’בקה טכנולוגיות נגד כי”ל והחברה לישראל בגין הפסדים שנגרמו לתובעת בכל הקשור לפרוייקט ההרמוניזציה (ERP)

07:37 24.12.2018

קטגוריות: משפט תכנון משאבים ארגוניים ERP

ביום ראשון, 23.12.2018, בשעה 21:21 דיווחתי בחלון המבזקים של האתר כי הוגשה (23.12.2018) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) ע”י חברת ר’בקה טכנולוגיות נגד כימיקלים לישראל, החברה לישראל ורשימה של דירקטורים וממלאי תפקידים; התביעה בגין הפסדים שנגרמו לתובעת בשל מחדלי דיווח לבורסה לני”ע והסתרת מידע מהותי מציבור המשקיעים בכל הקשור לפרוייקט ההרמוניזציה (ERP).

בינתיים פורסם הנוסח המלא של כתב הטענות. התובעת, חברת חברת ר’בקה טכנולוגיות בע”מ, היא הבעלים של 41 מניות של החברה, שנרכשו בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

הנתבעים הם חברת כימיקלים לישראל בע”מ, החברה לישראל בע”מ, סטפן בורגס [שהיה מנכ”ל כי”ל בתקופה האמורה], ניר גלעד ויונתן לוקר [יו”ר הדירקטוריון; השני החליף את הראשון באוגוסט 2016], ודירקטורים וממלאי תפקידים נוספים בהווה ו/או בעבר: אבישר פז, ערן שריג, עובדיה עלי, אביעד קאופמן, רון מושקוביץ, שגיא קבאלה, שמעון אקהויז, ג’פרי מרסי, מרים הרן ויעקב דיאור.

“עניינה של תובענה זו כנגד חברת כימיקלים לישראל בע”מ, בעלת השליטה בחברה ויתר הנתבעים, נושאי מישרה בחברה, לפיצוי התובעת וחברי הקבוצה המיוצגת, בגין הפסדים שנגרמו להם בשל מחדלי דיווח של החברה, לבורסה לניירות ערך בתל אביב וכתוצאה מהסתרת מידע מהותי מציבור המשקיעים.

“החברה, שהינה חברה ציבורית ומניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, מחוייבת על-פי דין למסור דיווחים לרשות לניירות ערך ולבורסה, אך היא לא דיווחה כנדרש על התפתחויות (שליליות) שאירעו במהלך פרוייקט ההרמוניזציה, אשר

הוגדר כפרוייקט אסטרטגי בעל חשיבות רבה בעבור החברה. כישלון הפרוייקט הסב לחברה נזקים כלכליים עצומים, ואף העמיד אותה בפני סכנה של ממש, כך לטענת החברה עצמה.

“התובענה בתיק זה נתמכת הן בראיות רבות שיוצגו בבקשה זו והמצורפות אליה, הן בחוות דעת מומחה כלכלי מטעם התובעת, פרופ’ חיים לוי-קידר, והן בחוות דעת של עו”ד סטיוארט ניומן מניו יורק באשר לדין הזר.

“המומחה הכלכלי מצביע בחוות דעתו על כך שהנזק שנגרם לחברי הקבוצה נאמד בכ- 426 מיליוני ₪.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי  “במהלך שנת 2012 החליטה החברה ליצור מערכת Enterprise Resources Planning, ERP שתכליתה ליצור מערכת מחשוב אחת גלובלית לכל הקונצרן. פרוייקט זה, אשר כונה בחלק מדיווחי החברה כ- ‘פרוייקט ההרמוניזציה’. במסגרת הפרוייקט אמורה הייתה החברה ליצור מערכת מחשוב כוללת ואינטגרטיבית, שתחבר במימשק אחד את כל מערכות המחשוב של החברה, את כל מערכות הייצור, הרכש, וניהול המלאי והאספקה שלה, בכל רחבי העולם”.

בחודש דצמבר 2018, בבית-המשפט המחוזי בתל אביב, הגישה החברה תביעה על סך של 1,113,000,000 ₪ (כ- 300 מיליון דולר) כנגד חברת יבמ בגין הפרוייקט. “כתב תביעה זה הוא מאלף, באשר הוא מראה עד כמה ידעה החברה וידעו מנהליה, לרבות הנתבעים, עד כמה הפרוייקט כשל וכושל, עד כמה הוא יקר ביחס לחזוי ולמתוכנן, עד כמה הוא אינו עומד בלוחות הזמנים, ועד כמה אין הוא מתקרב לסיומו. הכל, בניגוד גמור לדיווחי החברה המאוד אופטימיים ומאוד חיוביים, בכל הנוגע לפרוייקט.

לטענת החברה עצמה [בכתב התביעה שלה] הפרוייקט אמור היה לחסוך לחברה (לאחר השלמתו) כ- 99 מיליון דולר בכל שנה. עובדה זו מעידה על מהותיות וחשיבות הפרוייקט בעבור החברה“.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי דיווחי החברה לבורסה ולציבור מחזיקי מניותיה “[…] היו חסרים, מגמתיים וככאלה – מטעים. הן לפי הדין הישראלי והן לפי הדין האמריקני […] בנסיבות אלו, שתיקה כה רועמת של החברה בכל הנוגע לדיווחיה לציבור המשקיעים עולה כדי הטעייה“.

הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה מופיעות באופן זהה בכתב הטענות המקורי.

הערות עורך Read IT Now:

+ החברה ניהלה תביעה נגזרת [תנ”ג 11577-12-16] נגד חברת כימיקלים לישראל לגבי פרוייקט ההרמוניזציה. התיק נוהל במחלקה הכלכלית של בית-המשפט המחוזי בתל אביב.

+ בהמשך, ניהלה התובעת שני הליכים בהקשר זה בבית-המשפט העליון: רע”א 5403/17 ו- 1360/18.