תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד עיריית אילת בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלות

07:44 03.12.2020

קטגוריות: משפט נגישות/הנגשה

לבית-המשפט המחוזי בב”ש הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד עיריית אילת בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלות.

בית-המשפט מתבקש להגדיר את קבוצת התובעים בתביעה זו כ”אנשים עם מוגבלות שלטובת עניינם או לטובת מימוש זכויותיהם, ובכלל זה גם עפ”י חוק שוויון זכויות, חלות על המשיבה חובות לספק התאמות נגישות בשירות אינטרנט ו\או שירות מענה טלפוני ו\או שירות קבלת מסמכים ו\או כל שירות אחר עפ”י תקנות נגישות השירת, שאותן או את חלק מהן המשיבה לא סיפקה או שאותן או את חלק מהן המשיבה לא סיפקה עפ”י עקרונות חוק שוויון זכויות או תקנות נגישות השירות מכוחו”.

התובע בתיק זה הוא איציק ארביב, “אדם עם עיוורון אשר עוסק באופן שוטף בענייני התאמת נגישות לאתרי אינטרנט שונים ומנכ”ל חברת “לטס טוק” המשווקת כלי עזר לאנשים עם עיוורון לצורך שימוש ברשת האינטרנט. באתר זה פירסמתי בעבר מקצת מהתביעות שהגיש בנושאי נגישות.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יוסף-חי אביעזיז. בפתח כתב הטענות מצויינת רשימה בה הוא שימש כב”כ בתביעות בנושאי נגישות, מקצתה פורסמה באתר זה.

הבקשה נתמכת בחוות דעתו של מר עמיחי מירון מנכ”ל חברת  USER1st[קיראו כאן ו- כאן].

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הנתבעת, עיריית אילת, היא הרשות המקומית הדרומית בארץ, בשטחה המוניציפלי 52 אלף תושבים ומבקרים בה מדי שנה תיירים רבים מכל רחבי הארץ. בהלימה, העירייה מפעילה מספר אתרי אינטרנט הפונים לציבור הרחב (מובן שלאו דווקא לתושביה), לכן, היא גם מי שנושאת בחובה כלפי אנשים עם מוגבלות, כדוגמת המבקש,  לבצע התאמות נגישות בשירות אינטרנט, על-מנת שיוכלו ליהנות משירותי המשיבה כשאר הציבור וגם כדי שיממשו את זכותם לשוויון, לעצמאות ולכבוד”.

עוד נאמר בכתב הטענות כי “המבקש הוא אדם עם עיוורון, מה שמקשה עליו את השימוש באתר אשר איננו נגיש בהתאם לתקן ובהתאם מה שמקשה עליו את השימוש באתר המשיבה. קושי זה מתעצם שבעתיים באתר המשיבה שעה שהמבקש אינו יכול לקבל את השירות אותו מציעה המשיבה באתר האינטרנט המופעל על ידה.

“המבקש הוא הבעלים והמנכ”ל של חברה המספקת שירותי עזר לאנשים עם עיוורון; המבקש מטעמיו שלו, ביקש לבחון מספר נתונים באתר האינטרנט של המשיבה (בהתאם לזכותו החוקית, ככל האדם). בין היתר, ביקש המבקש לבחון את האטרקציות שמספקת העיר אילת וכמו-כן ביקש המבקש לבחון האם המשיבה פירסמה מודעת דרושים ו\או האם היא מפעילה מכרז כעת בתחום העיסוק שלו (אספקת כלי עזר לאנשים עם מוגבלות). דא-עקא, כי נמנעה ממנו האפשרות לעשות כן, אך ורק בשל מוגבלותו.  רוצה לומר, המשיבה מנעה את אפשרותו של המבקש להתפרנס בתחום עיסוקו ו\או לקבל מידע על נופש ככל האדם, רק בשל העובדה שהוא סובל מעיוורון. מדובר אפוא באפליה קשה ופסולה”.