תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד נמל חיפה בנושא שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות [אי פרסום הסדרי נגישות]

07:43 03.12.2020

קטגוריות: משפט נגישות/הנגשה

לבית-משפט השלום בעפולה הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד נמל חיפה בנושא שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

התובעת בתיק זה היא סוזאן עבאס באמצעות אמה חאלדיה עבאס. “המבקשת, ילידת שנת 1979, גרה בשפרעם והינה אדם עם מוגבלות בניידות התניידת בכיסא גלגלים ובעלת תעודת נכה על נכות רפואית בגובה 100%”.

הקבוצה בשמה הוגשה התביעה היא “אנשים עם מוגבלות מכל סוג, אשר לטובתם תוקנו תקנות נגישות השירות ועקב התנהלות המשיבה נמנעה מהם האפשרות ליהנות משירותי המשיבה כאחד האדם”.

לדברי כתב התביעה, “למשיבה קיים אתר אינטרנט המנוהל על-ידה ו/או ע”י מי מטעמה. לדאבון הלב, מפעילות המשיבה, החשובה כשלעצמה, הודרו אנשים עם מוגבלות רק בשל מוגבלותם”.

לדברי כתב הטענות, “ביום 2 באוקטובר 2020 שקלה המבקשת ללכת לנמל חיפה להשתתף בהפלגות הנמל ובאירועים שנעשים שם. המבקשת בחנה את אתר המשיבה בכדי לראות איפה ניתן לבקר פיזית ולהתרשם. לצורך כך, נכנסה לבדוק זאת באתר האינטרנט של התאגיד. מתברר כי לתאגיד יש אירועים הפתוחים לקהל הרחב. הדברים אף עודדו את המבקשת לבדוק ולהתרשם יותר.

“עצם התרשמות המבקשת מהאתר נתן לה תמריץ ללכת ולבקר בשטחי הנמל. אולם, כיוון שהמבקשת מתניידת בכסא גלגלים חשמלי ותלוייה בגישה מתאימה, לצערה לא הצליחה למצוא מידע כלשהו אודות הנגישות בנמל, במידה ויש. המשיבה לא פירסמה רשימה לגבי הסדרי הנגישות בנמל ובשטחים שלו. יתרה מכך, המבקשת לא הצליחה לפנות לרכז נגישות, שכן המשיבה לא מינתה אחד כזה, בניגוד להוראות החוק והתקנות”. עוד נאמר בכתב התביעה כי “המבקשת חשה הדרה מצד המשיבה, כעס, תסכול, אכזבה ופגיעה בה ובזכותה לדעת איזה מהמקומות של הנמל מונגשים. זאת למרות שנמלים אחרים פירסמו באתרים שלהם רשימות כאמור, מבלי שיידרש כל מבקר באתריהם לבדוק זאת בדרך אחרת”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד ספורי מוחמד.

הערה: ההדגשה מופיעה במקור.