תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד רשתות שיווק בשל מכירת סיגריות ומוצרי טבק באמצעות האינטרנט לקטינים; היקף התביעה הקבוצתית: יותר מ- 1 מיליארד ש”ח

14:01 20.11.2020

קטגוריות: אינטרנט משפט

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה ב- 12 בנובמבר 2020 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד שבע רשתות שיווק שונות בשל מכירה לכאורה של סיגריות ומוצרי טבק באופן מקוון לקטינים.

את התביעה הגישה תנועת תועלת לציבור (ע.ר.). הנתבעות הן: שופרסל בע”מ, מגה קמעונאות בע”מ, יינות ביתן בע”מ, כהן מחסני השוק בע”מ, קשת טעמים בע”מ, טיב טעם רשתות בע”מ ודור אלון ניהול מתחמים קמעונאיים בע”מ (AM:PM) ח.פ.

היקף התביעה הקבוצתית המצרפי עומד על  1,046,400,000 ₪.

בכתב הטענות נאמר כי “עניינה של התובענה הינו, בין היתר, בהפרה בוטה של המשיבות את סעיף 8א לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, תשמ”ג – 1983” הקובע כי “לא ימכור אדם מוצר עישון לקטין”.

לדברי כתב התביעה, “המשיבות לא מתריעות לא ביחס למוצרי טבק ולא בגין מכירות של סיגריות ו/או לא מונעות בשום דרך את מכירתן וכל אדם באשר הוא ובכל גיל יכול להיכנס לאתרי האינטרנט של המשיבות ולרכוש כאוות נפשו כל מוצר טבק ו/או סיגריות ללא כל מעצור”.

“אומנם יש מספר משיבות שכבר בתחילת הכניסה לדף רכישת סיגריות מתריעות לכאורה שמכירה למי שמתחת לגיל 18 אסורה, אך אם ממשיכים בתהליך הרכישה אין שום מנגנון שבודק שאכן הרוכש הוא מעל לגיל 18 ולכן ההתראה היא למראית עין בלבד ולא ישימה”.

לכתב התביעה צורפו “אסמכתאות בצירוף חשבוניות וקבלות או אישור על רכישות שבוצעו ע”י קטינה בפיקוח הח”מ [עורך הדין ב”כ התובעת] ואשר פרטיה חסויים עקב היותה קטינה ופרטיה המלאים כולל שם, ת.ז., וטלפון המופיעים על ההזמנות המקוריות נמצאים אצל הח”מ במשמורת ויוצגו בפני בית-המשפט הנכבד בלבד לפי הוראתו, ועל כן ולצורך כך מתבקש בית-המשפט לשמור על חיסיון פרטי הקטינה ולא לפרסמם“.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד מיכאל גבע.

[הערה: ההדגשה מופיעה כך במקור].