תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דן ויונייטד טורס בגין שירות ‘באבל דן’ שלכאורה אינו נגיש לבעלי מוגבלויות ובמיוחד לציבור העיוורים

לבית-המשפט המחוזי בת”א הוגשה ב- 26 בפברואר 2020 תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דן חברה לתחבורה ציבורית בע”מ והחברה המאוחדת לתיירות בע”מ (יונייטד טורס) בגין שירות ‘באבל דן’ שלכאורה אינו נגיש לבעלי מוגבלויות ובמיוחד לציבור העיוורים. היקף התביעה הקבוצתית: שישה מיליון ₪.

התובע בתיק זה הוא הראל חייט, “בעל מוגבלות מסוג עיוורון”. בתצהיר שצורף לכתב התביעה הוא אומר, בין היתר, כי “תביעה/בקשה זו עניינה התנהלות זו של הנתבעות אשר גורמת ללקוחותיהן העיוורים/מוגבלי הראיה נזקים ממוניים ובלתי ממוניים”.

“ביום 7.11.2019 השתמשתי בשירותי באבל דן, שירות התחבורה של המשיבות/הנתבעות. מאחר ושירות זה ניתן רק ע”י הזמנה באפליקציה, נאלצתי להיעזר בעזרה חיצונית ולא הצלחתי להשתמש בשירות בכוחות עצמי. שירות זה לא היה לי נגיש. להפתעתי הוברר לי כי המשיבות/נתבעות, בניגוד לחובתן, לא נותנות חלופה/אפשרות נגישה למתן שירות זה באופן טלפוני. בגין שירות הנסיעות הנ”ל אף חוייבתי בתשלום למרות שעפ”י ידיעתי, הנני פטור מתשלום מלא בתחבורה ציבורית. מצב דברים זה גרם לי לרגשות שליליים (מלבד ההוצאה הכספית הלא מוצדקת). הרגשתי חוסר אונים, מרומה, כעס ותסכול נוכח ההפלייה אשר חוויתי […] חשתי ביחס של זלזול כלפיי, הן כאדם והן כצרכן, אשר הופלה וזכויותיו נגזלו”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עסקינן במשיבות/נתבעות אשר הפעילו ומפעילות החל מחודש אפריל שנת 2019 שירות תחבורה ציבורית בשם ‘באבל דן’ אשר אינו נגיש לבעלי מוגבלויות ובמיוחד לעיוורים, אשר כלל לא יכולים/מתקשים להזמינו, עקב נגישותו של שירות זה ואפשרות השימוש בו באפליקציה בלבד, ללא כל יכולת להזמינו עצמאית, לא בשיחת טלפון ואף לא בשירות קולי. יתר על כן, גם באם יזמין המוגבל/עיוור/כבד הראיה שירות זה, ישלם בגינו מחיר נסיעה מלא בניגוד לזכותו לנסיעה חינם, ואף יופלה לרעה ביחס לקשישים אשר זכותם להנחה מכובדת“.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד איתי ליבנה.

הערה: ההדגשות מופיעות כך במקור.