תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בנק הדואר לגבי השאלה האם הוא זכאי לגבות עמלה נפרדת בגין ‘הנפקת אישור ניהול חשבון’

לבית-המשפט השלום בחיפה הוגשה ב- 12 בפברואר 2020 הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בנק הדואר לגבי השאלה האם הוא זכאי לגבות עמלה נפרדת בגין ‘הנפקת אישור ניהול חשבון’. לדברי התובע, בנק הדואר גובה עמלה זו כאשר השירות הזה הוא חלק מהשירות הבסיסי של פתיחת חשבון וניהול ולדעתו בנק הדואר אינו זכאי לגבות עמלה נפרדת בשל כך.

התובע בתיק זה הוא עו”ד סאבר נסאר המייצג את עצמו ואשר הינו לקוח בנק הדואר שם הוא מנהל חשבון סילוקים מזה כ- 17 שנים.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של תובענה זו והבקשה המצורפת אליה בהתנהלות פסולה מצד הנתבעת – חברת בנק הדואר בע”מ.

“הבנק הוא תאגיד שהוקם מחוק בנק הדואר, התשי”א – 1951, אשר במקור פעל במסגרת משרד התקשורת וכיום הוא נותן שירותיו במסגרת רשות הדואר כחברה-בת בבעלות מלאה של חברת דואר ישראל בע”מ, חברה ממשלתית בבעלות המלאה של המדינה.

“הבנק פועל מכוח רישיון כללי שהוענק לחברת דואר ישראל על-ידי משרד התקשורת, למתן שירותי דואר, שירותים כספיים מטעם החברה-הבת ושירותים נוספים ומכוח הוראות סימן ג’ לחוק הדואר, תשמ”ו – 1986.

“[…] בניגוד למצגי הבנק נוכיח כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד. בנק הדואר גובה עמלה בניגוד לדין, עמלה כזו אשר אינה נגבית אפילו ע”י בנקים מסחריים (!)”.

לדברי כתב התביעה התובע ביקש לקבל ‘אישור ניהול חשבון’ והוא קיבל אותו בסניף הבנק בעראבה. “יום למחרת, בבדיקה שגרתית של חשבונו באתר האינטרנט של הבנק, גילה התובע כי הוא חוייב בעמלה בסך של 5.85 ₪ פלוס מע”מ בגין הנפקת אותו אישור”.

בדיקות שערך התובע עם בנק הדואר העלו כי הבנק מתכוון להמשיך לגבות עמלה זו. “מובן כי אסור לתת להתנהלות פסולה זו להימשך, בנסיבות אלה, מוגשת תובענה זו והבקשה לאשרה כייצוגית”.