תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד רשת מדיה, שידורי קשת וערוץ 10 החדש בהיקף כולל של 250 מיליון ש”ח: “מזה שנים רבות, הנתבעות עושות שימוש פסול במשאב ציבורי (זמן השידור) משהן משדרות בערוצים שבניהולן תכנים פרסומיים-מסחריים באופן שאין כל ספק כי הוא מנוגד לדין”

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב יפו הוגשה (28.4.2019)  תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד רשת מדיה, שידורי קשת וערוץ 10 החדש בהיקף כולל של 250 מיליון ש”ח: “מזה שנים רבות, הנתבעות עושות שימוש פסול במשאב ציבורי (זמן השידור) משהן משדרות בערוצים שבניהולן תכנים פרסומיים-מסחריים באופן שאין כל ספק כי הוא מנוגד לדין”.

התובע בתיק זה הוא עו”ד ארנון פנץ, אשר “מזה שנים רבות נוהג לצפות בשידורי הנתבעות, ובכלל זה בתוכניות המשודרות בשעות הפריים טיים”.

הסעדים המבוקשים בתביעה זו הם פיצויים בסך 200 מיליון ₪ בגין נזק לא ממוני שנגרם לקבוצה; השבת רווחים (הכנסות) בסך 50 מיליון ₪ בגין השגתם שלא כדין; צווים הצהרתיים.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הראיות הרבות שתוצגנה להלן מוכיחות קיומה של מציאות עגומה – מזה שנים רבות, הנתבעות עושות שימוש פסול במשאב ציבורי (זמן השידור) משהן משדרות בערוצים שבניהולן תכנים פרסומיים-מסחריים באופן שאין כל ספק כי הוא מנוגד לדין“.

“ונמחיש: נציג פניות הציבור של הרשות השנייה כינה את תופעת השילוב של תכנים שיווקיים בתוכניות, ככזו שנכנסה ‘בדלת האחורית, תוך התחזות לתוכן מערכתי’, וכינה אותה ‘רעה חולה’ שמהווה ‘זלזול ופגיעה בציבור הצופים תוך הטעייתם’.”

“התנהלותן הפסולה של הנתבעות פוגעת באופן ממשי בצופי הערוצים המסחריים. לא בכדי במשך השנים הגיעו לרשות השנייה מאות (!) תלונות בעניין ריבוי תכנים פרסומיים בערוצים המסחריים, ובעניין אופן שילובם של תכנים פרסומיים בתוכניות.

“אלא, שלמרבה הצער, פעולותיו של הרגולטור הייעודי עד כה – לא מרתיעות את הנתבעות.  הרגולטור קבע, פעמים רבות, כי הנתבעות הפרו את הוראות הדין בתחום הפרסום, ואף השית עליהן סנקציות ובכללן עיצומים כספיים בסכום מצטבר שמגיע למיליוני ₪. והנתבעות? בשלהן.

“הנתבעות ממשיכות להפר את הדין משום שזה משתלם להן כלכלית, ובמילים אחרות: מדובר בהפרות יעילות. הנתבעות מודעות לכך ש’חכת’ הרגולטור לא תתפוס את כל הפרותיהן, ולגבי אלה שתיתפסנה (כתוצאה מבדיקה מדגמית או בדיקת תלונה) – הסכומים שיושתו עליהן יהיו נמוכים בהרבה מההכנסות שהן שילשו לכיסן, כך שבטווח רחוק משתלם להן להפר את הוראות הדין.

“בסופו של יום, הנתבעות מתעשרות בניגוד לדין על גב הצופים וגורמות להם (ולאיכות המשדרים) נזקים ממשיים. מישהו צריך לשים לזה סוף – ולשם כך מוגשת תובענה זו“.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד מיכאל לחמי.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות באופן זהה בכתב הטענות המקורי].