תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד הבנק הבינ”ל בשל הפרה לכאורה של חובת הסודיות והחובה לשמירת פרטיות הלקוחות והעברת מידע אישי רגיש של הלקוחות – וזאת לצרכים מסחריים

18:09 19.09.2019

קטגוריות: בנקאות/פינטק/ביטוח משפט

ביום ראשון לפני שבוע (8.9.2019) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (8.9.2019) למחוזי מרכז-לוד תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה נגד הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בשל הפרה לכאורה של חובת הסודיות והחובה לשמירת פרטיות הלקוחות והעברת מידע אישי רגיש של הלקוחות – לצרכים מסחריים; התובע פנה לבנק לקבלת משכנתא לרכישת דירה ולאחר שמסר לבנק מגוון פרטים אישיים רגישים שנתבקש, קיבל שיחת טלפון מנציג חברת ביטוח שהציע לו לרכוש ביטוח חיים בהקשר לנטילת המשכנתא והיה מודע לכאורה לכל הפרטים האישיים שנמסרו לבינלאומי.

התובע בתיק זה הוא עמית גולד. בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “המשיב, הבנק הראשון הבינלאומי לישראל בע”מ, הינו אחד הבנקים הגדולים בישראל. כתאגיד בנקאי, חב הבינלאומי בחובות מסויימות כלפי לקוחותיו. בין חובות אלה, בולטות חובת הסודיות והחובה לשמור על פרטיות לקוחותיו. במערכת היחסים שבין בנק ללקוח, הלקוח נדרש למסור לבנק מידע אישי ורגיש ביותר. הבנק מחוייב לשמור מידע זה בסודיות ולהגן על פרטיות לקוחותיו.

“בקשת האישור עוסקת בהפרת החובות הללו על-ידי הבנק, בכך שהוא מעביר מידע רגיש שמוסרים לו לקוחותיו ללא הסכמתם ולצרכים מסחריים ש הבנק. התנהלות זו מהווה הפרה של חובת הסודיות שהמשיב חב כלפי לקוחותיו, ובכך מהווה הפרה של חוק הגנת הפרטיות, חוק השליחות, חובת האמון של הבנק ללקוחותיו, ועשיית עושר שלא במשפט.

בכתב הטענות נטען כי התובע רכש דירה בחודש אוקטובר 2018. בסמוך לרכישת הדירה פנה המבקש אל סניף של הבנק הבינלאומי לשם לקיחת הלוואת משכנתא המיועדת למימון רכישת הדירה. “לבקשת הבינלאומי, המבקש מסר לנציגי הבנק מידע רב הכולל מידע אישי ורגיש – פרטים אישיים, מידע אודות אורחות חייו, מידע לגבי מצבו הכלכלי, נכסיו, חובותיו והתחייבויותיו”.

בחודש נובמבר 2018, לאחר שמסר לבנק את כל הפרטים האישיים לצורך קבלת המשכנתא, התקשר אליו נציג איי. די. איי. חברה לביטוח בע”מ, ביטוח ישיר, שהציע לו לרכוש ביטוח חיים לצורך המשכנתא. “המבקש הופתע מכך שנציג ביטוח ישיר יודע אודות כוונתו לקחת משכנתא ועל כך שפרטיו ומידע רגיש אודותיו בנוגע לעניין זה מצויים בידי ביטוח ישיר”.

נציג חברת הביטוח אמר לתובע כי קיבל את פרטיו מהבנק הבינלאומי ואף ציין “]…] כי הם עובדים עם הבינלאומי ואף הבהיר לו כי בעיקרון הבינלאומי היו צריכים לומר לו על כך”.

במהלך השיחה התברר כי נציג חברת הביטוח יודע על משכנתא אחרת שנטל התובע בבנק מזרחי טפחות וכי יש ברשותו את כתובת הדואר האלקטרוני של התובע, “והדגיש כי כתובת הדוא”ל לא התקבלה אצלו מהבינלאומי אלא מהפוליסה הקיימת של המבקש בבנק המזרחי”.

בהמשך כתב התביעה נאמר כי “משיחה זו עולה בבירור כי הבינלאומי העביר לביטוח ישיר את המידע שנמסר לו על-ידי המבקש, ובעקבות כך ביטוח ישיר פנו למבקש והציעו לו לערות ביטוח חיים. היקף המידע שהועבר לביטוח ישיר הוביל לכך שביטוח ישיר עיבדו את המידע והצליבו עם המידע הקיים אצלם אודות המבקש, וכך הסיקו כי למבקש קיים ביטוח חיים בביטוח ישיר עבור משכנתא אחרת שלקח, ובכך הביא לגילוי מידע נוסף אודות המבקש כגון פרטי קשר נוספים, ההיסטוריה הביטוחית שלו בביטוח ישיר, נכסים אחרים שבבעלותו, פניות קודמות שלו לביטוח ועוד”.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אבישי כהן, אדם לוין ויונתן רפפורט.