תובענה ייצוגית (בהיקף 200 מיליון ש”ח) נגד Apple בשל SIRI המקליטה את סביבותיה ללא ידיעתם

14:18 30.07.2019

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (30.7.2019) תביעה לפי חוק הגנת הצרכן (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) ע”י נגד חברת  Apple האמריקנית וזאת בשל “כשל שנפל במערכת העוזרת האישית הידועה בשם סירי [Siri], המותקנת המכשירים אלקטרוניים מתוצרת הנתבעת, הגורם לכך כי עוזרת אישית זו מופעלת בלא משים ע”י בעלי המכשירים וזו מקליטה את סביבותיה ללא שהם יודעים כן”.

הערכת הנזק הקבוצתי המצטבר: 200,000,000 ₪.

התובע בתיק זה הוא טל חביב, בעלי מכשיר אייפון מתוצרת אפל זה מספר שנים.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “הנתבעת מייצרת מזה שנים ארוכות מכשירים אלקטרוניים שונים ובכללם הטלפון החכם אייפון, מכשיר הטבלט אייפד, אייפוד והשעון החכם אפל ווטש. סירי הינה מערכת בינה מלאכותית מסוג עוזרת אישית וירטואלית, המאפשרת אינטראקציה קולית עם יישומים רבים, בכללם תזכורות, מזג אוויר, מניות ועוד. סירי הותקנה ע”י הנתבעת על מכשיריה האלקטרוניים השונים, כחלק ממערכת ההפעלה הידועה בשם iOS”.

“[…] תנאי השימוש של הנתבעת מתירים לה לאסוף את הקלטות המשתמשים בה, כדי לשפר את ביצועיה, אולם אינם מתירים לה לעשות כן שעה שהמערכת מופעלת ללא ידיעת בעליה, רק משום שזיהתה צליל אקראי כהוראת ההפעלה שלה”.

“שעה שמבוצעות הקלטות אלו, שלא על דעת בעליהם של המכשירים עליהם מותקנת סירי, מפרה הנתבעת את הסכמי ההתקשרות שלה עם בעלי המכשירים, המקנים לה הרשאה מצומצמת בלבד לבצע הקלטות ולהעבירם לנתבעת, מבצעת האזנת סתר ופוגעת בפרטיותם”.

“מעשי ומחדלי הנתבעת גרמו לנזק ללקוחותיה ולמשתמשי המכשירים האלקטרוניים שלה עליהם מותקנת סירי”.

“[…] הלכה למעשה עושה הנתבעת שימוש בהסכמת המשתמשים בסירי, הם לקוחותיה, למתן גישה מוגבלת למידע שלהם, וממילא מידע המופנה ישירות לסירי ונועד לעשות שימוש בשירותיה, כדי להיחשף באופן אקראי לשיחות רבות של המשתמשים, שחלקן בעלות אופי אינטימי, אחרות בעלות אופי שחלה עליו חובת סודיות, כשיחה בין רופא וחולה, עורך דין ולקוח, כהן דת ומאמין, חלקן בעלות אופי עסקי ומכאן כזה שחלה עליו חובת סודיות”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד ליאור להב.