תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד וואלה תקשורת

ביום חמישי 16.7.2020 דיווחה בזק החברה הישראלית לתקשורת לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות לניירות ערך כי “ביום 15.7.2020 התקבלה בחברה הודעת החברה-הבת, וואלה! תקשורת בע”מ, בדבר תובענה בצירוף בקשה לאשרה כתובענה ייצוגית אשר הוגשה כנגד וואלה בבית-המשפט המחוזי בתל אביב-יפו.

“עניינה של התביעה הוא בטענה להטעיית גולשים באתר האינטרנט של וואלה, ‘וואלה! News’ אשר מבקשים לצרוך תכנים בפורמט של סרטוני וידאו קצרים, באשר למספר ו/או להיקף הפרסומות המסחריות אליהן נדרשים הגולשים להיחשף, כתנאי לצריכת התכנים המבוקשים ו/או באשר למשך זמן ההמתנה עד לצפייה בתוכן המבוקש.

“לטענת המבקשים הטעייה זו גרמה להם וליתר חברי הקבוצה נזקים שבאו לידי ביטוי, בין היתר, בבזבוז של זמן, חשיפה לזמן מסך ממושך יותר ופגיעה באוטונומיה שלהם.

“הפיצוי המבוקש בגין כל פעם שבו גולש באתר וואלה נחשף להתנהלות האמורה בקשר למודעות הוידאו הכפולות הועמד על סך של 25 ₪.

“בבקשה צויין כי סכום התביעה הייצוגית אינו ניתן להערכה מדויקת בשלב זה (בגוף הבקשה צויין כי הפיצוי לכלל חברי הקבוצה מגיע בהערכה ראשונית בלבד, על פי הנטען, לסך כולל של יותר מ- 5 מיליארד ₪).

“וואלה לומדת את פרטי התובענה והבקשה לאשרה כייצוגית ואין באפשרותה ו/או באפשרות החברה [בזק] להעריך, בשלב זה, את סיכוייהן”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

התביעה הוגשה בבית-המשפט המחוזי בתל אביב יפו. התובעים בתיק זה הם פרננדו בורט ויהודה רודל.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של התביעה הוא הטעיית גולשים באתר האינטרנט של הנתבעת אשר מבקשים לצרוך תכנים חדשותיים ואחרים בפורמט של סרטוני וידיאו קצרים, באשר למספר ו/או להיקף הפרסומות המסחריות אליהן נדרשים הגולשים להיחשף – אף הן בפורמט של סירטוני וידיאו קצרים – כתנאי שאין בלתו לצריכת התכנים המבוקשים ו/או באשר למשך הזמן שייאלצו להמתין עד לצפייה בתוכן המבוקש. הטעייה זו נעשית ע”י הנתבעת עבור בצע כסף ובמטרה להגדיל ולהעצים את ריווחי הנתבעת, תוך פגיעה בגולש התמים.

“[…] עניינה של תביעה זו הינו הטעייה מקוממת וצורמת שמבצעת המשיבה כדבר שבשיגרה ובאופן יומיומי, בכל הנוגע לשידור תשדירי פרסומת כקדימונים לסירטוני חדשות וכתבות וידיאו הניתנים לצפייה באתר.

“הנתבעת, כאתרי אינטרנט רבים אחרים, מאפשרת לגולשים באתרה ולמשתמשים באפליקציית ‘וואלה! News’, לצפות בתכנים חדשותיים ואחרים המשודרים בתצורה של סירטוני וידיאו, ללא תשלום, אך ‘במחיר’ של צפייה כפוייה בסירטונים קצרים של פירסומת מסחרית בטרם שניתן לצפות בתוכן החדשותי המבוקש.

“הנתבעת, כאתרי אינטרנט רבים, מודעת לכך שהגולשים עלולים לוותר על הצפייה בתכנים המועלים על-ידה באתר, ככל שהיקף התכנים הפרסומיים יהיה לוט בערפל ו/או מוגזם וחורג מהמקובל, מבחינתו של הגולש הממוצע והסביר”.

“[…] הנתבעת אומנם מציגה, כנהוג וכמקובל, את שעון ‘הספירה לאחור’ במהלך סירטון הפרסומת המקדים, אך מייד לאחר שסירטון זה מסתיים, לעיתים קרובות ובניגוד מוחלט לציפיית הגולש התמים, התוכן החדשותי אינו מתחיל להתנגן אלא – באופן מפתיע וללא כל התראה והודעה מראש – מתחיל לרוץ סירטון פרסומת נוסף ו’הספירה לאחור’ מתחילה מחדש”.

“[…] התנהגות הנתבעת הינה חרידה מאוד בקרב אתרי החדשות ומקרב אתרי שיתוף תכנים וסירטוני וידיאו אשר למיטב ידיעת התובעים מקפידים, ככלל, להימנע מהתנהגות מטעה מעיין זאת ומקפידים להציג בפני ציבור הגולשים מידע אמין ומדוייק ביחס למספר הפרסומות שמשודרות לפני התוכן המבוקש לצפייה ע”י הגולשים, לרבות משך הזמן המדוייק של כל מודעת וידיאו”.

“[…] אין כל ספק שהמטרה של הטעייה זו היא למקסם את רווחיה של הנתבעת מפירסומות רבות ככל האפשר ביחס לכל תוכן חדשותי, וזאת בכפוף לשיקולים מסחריים שונים של הנתבעת”.

התובעים אומרים בהמשך כתב הטענות כי “הפיצוי לכלל חברי הקבוצה מגיע, על בסיס נתונים שמפרסמת המשיבה עצמה, בהערכה ראשונית בלבד ואף אם תילקח בחשבון תקופה של שלוש שנים בלבד, לסך כולל של 2.25 מיליארד שקל (!). ברם בשלב זה סכום התביעה אינו ניתן להערכה מדוייקת והנתונים הנדרשים לכך מצויים בידיה הבלעדיות של הנתבעת”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד כפיר יפת. [הערה: ההדגשה – במקור].