שר התקשורת: על בעיות הקליטה בסלולר בבֵּיתָר עִילִּית

ביום רביעי, 15.12.2021, השיב שר התקשורת יועז הנדל על שאילתה של ח”כ יואב בן צור בנושא בעיות קליטה סלולרית בבֵּיתָר עִילִּית. חבר הכנסת הציג את השאילתה בדיון: “זה זמן רב מתלוננים תושבי העיר ביתר עילית על היעדר קליטה סלולרית. השבוע שבו ופנו למשרדך על כך. מדובר לא רק בהיעדר שירות כמתחייב, אלא על גבול פיקוח הנפש לאור הנסיבות. ברצוני לשאול: האם פנו למשרדך או ללשכתך בנושא? מה ייעשה לבדיקת התלונות ולפתרונן?

שר התקשורת השיב על השאילתה: “החל מ- 2014 לא הוקמה אנטנה בביתר עילית בגלל קשיים שהערימו התושבים והעירייה. היה ויכוח שלם, והוויכוח הזה נפתר. זאת אומרת, העירייה כבר הפנימה.

“אני רוצה לתת לך קצת רקע למצב הזה. יש שתי קבוצות במדינת ישראל, או אני אגיד שלוש קבוצות, ששם היה קשה מאוד להקים אנטנות. קודם כול, במגזר הערבי, במגזר החרדי, וגם אני אגיד, במגזר החוכמולוגי. אנשים טועים לחשוב שכשיש אנטנות, יש יותר קרינה. ההפך הוא הנכון. ככל שיש יותר אנטנות, כך, קודם כול, יש יותר קליטה, ויש פחות קרינה. זה קורה בהרבה מאוד מקומות.

“אני יכול להגיד לך שהגעתי למקומות שונים בארץ, אבל זה קורה, וקרה ביתר-שאת במגזר החרדי. לצערי, יש עיר חרדית, שאני לא אציין את שמה כאן, שיש שם – מדדנו – קרינה פי 400 יותר מבתל אביב. למה? כי לא שמו אנטנות. העירייה צריכה בסוף לתת אישור ולעבוד מול חברות הסלולר.

“החברות מנסות, אתה יודע – כמה שפחות אנטנות, כך הן משקיעות פחות. וכשהעירייה אומרת להם: אתן לא יכולות – הן שמחות; הן קופצות על ההזדמנות. וכשאני בא לאכוף עליהן – הן אומרות: מה אתה רוצה? העירייה לא מוכנה להתחיל את התהליך.

“קודם כול, צריך להגיד שאנחנו צריכים לעשות הסברה טובה יותר במגזר החרדי, ולהסביר גם במגזר הערבי וגם במקומות אחרים. אני מוכן לבוא לכל מקום שיש עימות בין התושבים לראש העיר.

“בחוק ההסדרים האחרון עבר תהליך שבו אפשר לשים אנטנות בלי הרשויות, כדי לפתור את זה – אנטנות קטנות. זה גם יפתור את התהליך. דבר נוסף שעשיתי בסבב הקודם זה להחליט על העלאת אחוזי הכיסוי והקליטה מ- 75% ל- 95%. זה תהליך שייקח, להערכתי, כשנה עד שאנחנו נראה את זה מתממש. והסברה, הסברה, הסברה.

“מה שקרה בביתר עילית ספציפית, כמו במקומות אחרים, זה שיש היום חמש אנטנות במקום שאמורות להיות 12 אנטנות. עם תחילת כהונתי בפעם הקודמת, וגם בסבב הזה, קיבלתי פניות מביתר עלית, כמו ממקומות אחרים. הנחיתי את קמ”ט איו”ש לערוך סיור במקום. ערכו סיור. יצרנו שיח עם העירייה, ואני חייב להגיד שהשיח הזה היה שיח טוב. זאת אומרת, הבעיות שהיו בעבר, כשהעירייה מנעה והתושבים נבהלו – אני חושב שאנחנו כבר אחרי זה. אנחנו במצב יותר טוב. נעשה תהליך לריכוך ההתנגדויות של התושבים. בשנת 2021 הוקמו שלושה אתרים חדשים בביתר עילית, בין היתר, בגלל דחיפה, בגלל אותו תהליך חשוב שנעשה. נכון להיום – – –

קריאת ביניים של ח”כ משה ארבל: “אדוני השר, חברת הכנסת לסקי אומרת שאתה לא מוסמך – – – ביהודה ושומרון, רק המפקד הצבאי. אני לא רוצה לסכסך, אבל אתם בקואליציה. רק המפקד הצבאי”.

בתשובה אמר השר הנדל: “אני מוסמך, הוסמכתי. איך אומרים? סרג’יו, הוסמכת. הוסמכתי. רק תרשו לי – חברים, אני מתייחס ברצינות לשאילתה – תרשו לי לענות, ואחרי זה אני אנהל את הדו-שיח”.

בהמשך תשובתו אמר השר הנדל: ” נכון להיום, יש עוד חמישה אתרים שמצויים בתהליך בביתר עילית. אני מעריך שהם יוקמו במהלך 2022. זה ישנה משמעותית את הקליטה והכיסוי עבור תושבי העיר. באופן כללי, רק להסביר: אני מתייחס לביתר עלית כמו שאני מתייחס לכל מקום במדינת ישראל.

“יש בעיה כוללת. מרפורמת הסלולר הקודמת, שבה ירדו המחירים בצורה חיובית, וכולנו הרווחנו מזה, החברות השקיעו פחות ופחות בתשתיות בכל הארץ. אז יש חורים. אנחנו עכשיו בתהליך של לשפר את זה. אני מקווה מאוד שאנחנו נגיע באמת לשינוי משמעותי בשנה הקרובה. זו המשימה הגדולה שלי. היה את הסיבים האופטיים – וגם בסיבים האופטיים, אני מתכוון שיהיה בכל מקום, בכל יישוב חרדי. עכשיו יש את האנטנות.

“עדיין, אני אומר לכם, נציגי המפלגות החרדיות, יש לכם משימה גדולה לתפוס את ראשי הרשויות – לא בכל מקום, אבל בהרבה מאוד מקומות – ולהסביר להם שאי-אפשר בלי אנטנות. יש עיר מסוימת שבה הייתי, וראש העיר אומר לי: טוב, אבל שימו את האנטנות בחוץ. אני מבין שהוא לא רוצה להתווכח עם התושבים. אנטנות בחוץ – אין קליטה בפנים; יש יותר קרינה, וזה לא טוב. בנוסף לזה, אני מזכיר שדור שני ושלישי – גרטנו את התדרים האלה. בתוך שנתיים-שלוש זה לא יהיה – יהיה רק דור ארבע-חמש. אז צריך את האנטנות האלה. לכן, זה תהליך שצריך לעשות. הציבור, ראשי הרשויות ואתם צריכים להיות מעורבים בזה. אני מאוד מקווה שהבעיה בביתר עלית היא כבר בתהליך פתרון, ואני מקווה שעד סוף 2022 הפתרון יהיה מלא לחלוטין. ירגישו את השינוי בתקופה הקרובה”.

מציג השאילתה שאל שאלת המשך: “אדוני, אני רוצה לומר שנראה לי שהבעיה חמורה יותר. האמת היא שיש בעיות קליטה בכל הפריפריות של המדינה. הפגיעה היא יותר בביתר, אבל יש בעיות גם בפריפריה הגיאוגרפית, הפריפריה החברתית, ביתר, בית שמש, אלעד, בני ברק, בגולן, בגליל, בערבה, ביו”ש, ביישובי המשולש. ועוד נראה שלמרות התלונות המוצדקות של התושבים, התלונות לא באמת מטופלות. כך למשל, התלונות של תושבי ביתר חוזרות על עצמן.

“היה כבר לפני שנה וחצי סיור בביתר, וחשבו שהינה באה הגאולה, עם כל גורמי המקצוע. אגב, מי שאחראי להסברה מול ראשי הערים או מול התושבים זה משרד התקשורת. הוא צריך לעשות את ההסברה. הם יודעים לעשות את ההסברה טוב. כשרוצים, משקיעים בהסברה, ואז אנשים מבינים. לשכנע על ידי הסברה. אנחנו אולי יכולים לדבר עם ראש העיר, אבל האורגן שצריך לטפל בדברים האלה זה משרד התקשורת, אדוני. היה סיור בביתר עם מנכ”ל התקשורת ובכירי חברות הסלולר השונות.

“השאלה שלי היא: איך אתה מתכוון לתקן את העוול המתמשך שנעשה למאות אלפי אנשים שחיים בפריפריה, ולתת להם הזדמנות שווה, למניעת סכנת חיים? דיבר איתי כונן מד”א בביתר, ואמר לי שיש להם בעיה. הם הולכים, לדוגמה, לאיזה אירוע, ועכשיו צריך החייאה ותגבורת. אין לו איך להתקשר. אין לו קליטה.

“זה פשוט פיקוח נפש. ויכולים להציל חיי בני אדם או, חס ושלום, לגרום שחיי אדם כאלה לא יינצלו, לצערנו. זה מעבר – אתה אומר לי שבמשך שנת 2022, אדוני השר, תיפתר הבעיה. אני חושב שלבעיה הזאת צריך לתת פתרון הרבה יותר מהיר, כי זה באמת משהו שיכול לגרום לכאוס מאוד גדול. אל תשכח שהרבה אנשים בתקופה הזאת מדברים בזום – אנשי העסקים, ותלמידים ולומדים [….] אני מבקש לדעת תוך כמה זמן, במהירות האפשרית, תהיה מציאות כזאת שכל הפריפריות הגאוגרפיות והחברתיות, שנמצאות במצוקה גדולה מבחינת קליטה – מתי ייגמר הסיוט הזה מבחינתם, כי הם סובלים סבל יום-יומי”.

תשובת שר התקשורת לשאלת ההמשך: “אני חוזר על מה שאמרתי מקודם. אכן, היה סיור לפני שנה וחצי. שאלת מה עושים. מאז הוקמו שלושה תרנים. להרים תורן, חבר הכנסת בן צור, זה לא מהיום למחר. להרים תורן, זה אומר שאתה צריך אישור. יש פה כאלה שהיו ראשי רשויות. הם יודעים את זה. אתה צריך לייצר תוכנית; אתה צריך לאשר את זה בעירייה; אתה צריך להעביר את זה את הוועדה; זה לא עובד מהיום למחר.

“מנית כמה ערים, שחלק מהן, אני אומר לך, למה אין קליטה בעיר מסוימת? – פשוט לא רוצה להכפיש את ראשי הערים – כי ראש העיר לא מוכן שיהיו שם אנטנות. הוא מפחד מהתושבים שלו. אתה רוצה שאני אכפה על החרדים? הרי עכשיו על הניוד מספרים אתם רבים איתי, ואתם אומרים: אל תתערב לנו. אז אתה רוצה שאני אכפה על החרדים לשים אנטנות?

“יש מקומות שכן פתרו את זה בשיח. בבית”ר עילית פתרו את זה. ולכן מה שאני מציג לך, שנקים עוד חמש אנטנות, זה אחרי שהעירייה הבינה שהיא צריכה לתת שירות לתושבים שלה. אבל לקח איזה שבע שנים עד שהם הבינו. לקח שבע שנים עד שהם הבינו שאין ברירה.

“אני לא יודע לכפות. תקשיב, אני אמרתי לך, המדינה קובעת. הרי יש את הוויכוח מדינה מול האוטונומיות, מול השטעטל – לצורך העניין, שדיברנו אתמול. אני מוכן לכפות חוק וסדר לכולם. רגולציה לכולם באותו אופן. אני לא יכול לכפות על ראש רשות להעביר בוועדה של עצמו הקמת אנטנות, אם הוא לא מוכן. אלא אם כן, אתה רוצה לשנות את החוק ולהגיד: מעכשיו, שר התקשורת יכפה על ראש העיר, במקומות שלא מוכנים, להקים תרנים.

“אני אומר לך, אני לא רוצה פשוט להוציא את דיבתם של שני ראשי ערים, אלה שציינת. הם לא מוכנים להקים תרנים. בבית”ר עילית כן מוכנים. זו דוגמה טובה. בשתי הערים שציינת לא מקימים תרנים. אין קליטה. יש פי 400, באחת הערים שציינת, פי 400 יותר קרינה מתל אביב. ואם ראש העיר לא יסכים עכשיו, לא ישכיל, להקים תרנים – שזה תהליך; זה לא מהיום למחר – אז תהיה שם יותר קרינה ותהיה שם פחות קליטה. זה צריך לחלחל. כן, אני צריך לעשות הסברה, ואני הולך ממקום למקום. אני מסביר למה חשובים סיבים אופטיים בערים החרדיות. לא אחייב להתחבר. אבל שתהיה אפשרות.

“למה חשובות אנטנות? אגב, אפשר גם לייצר קליטה דרך ה- WiFi. זה לא מחייב רק דרך האנטנות. למה חשוב שיהיו תרנים? בסוף, אני לא יכול לכפות עליו, אלא אם כן נשנה את החוק. וזה בסדר להציע שנשנה את החוק.

“כל מדינת ישראל סבלה מהיעדר תשתיות בשנים האחרונות. מאז רפורמת הסלולר, המחירים ירדו, החברות לא השקיעו. זו משימה שלי. אני לוקח אותה כמשימה המרכזית, אחרי הסיבים. אנחנו היום המדינה המובילה בעולם בקצב פריסת הסיבים. אני מאוד גאה בזה. עכשיו אני הולך לקחת את הסלולר. זו המשימה שלי, לאכוף על החברות, בכלל מדינת ישראל, לעלות מ- 75% ל- 95%.

“אבל אחרי שאמרתי את זה, ראשי רשויות שיתנגדו לזה ויורידו אנטנות, ולא ישימו – ויש לי ראשי רשויות כאלה, שלא רק שהם לא פועלים כדי להקים עוד תרנים, אלא הם מורידים אנטנות, ואז החברות באות אליי ואומרות: מה אתה רוצה? אתה מחייב אותנו, אבל ראש הרשות לא מוכן. אני לא יודע שם לחייב אותם.

“בבית”ר עילית הסתדרה התנגדות התושבים, התרככו ההתנגדויות. ראש העיר החליט שהוא רוצה. הקמנו שם, מאז הסיור שציינת, שלושה תרנים, ועוד חמישה השנה. זה קצב גבוה לרשויות.

“ואני לקחתי על עצמי, דרך חוק ההסדרים, שאני אקים אנטנות קטנות, בלי לעבור ברשות. אני חושב שזה יפתור הרבה מאוד דברים. אנחנו נעשה את זה כמה שיותר מהר. אני אומר לך שמקומות שהיו קואופרטיביים – קח את בנימין, עכשיו בשער אפרים, קח את גוש עציון, האזור מהר חומה למזרח גוש עציון, עכשיו הקמנו שני תרנים, כי ראשי הרשויות באו ודחפו. כל ראש רשות שידחוף, אנחנו נאכוף על החברות. אני לא נותן הנחה לשום חברה. אני בעד שזה – יש לנו פערים ביו”ש, יש לנו פערים במגזר החרדי, יש לנו כמה כבישים שיש בהם פערים במדינת ישראל, יש אזורים, שכונות חדשות שיש בהן פערים. הרגולציה תחייב את כל החברות לשים 95% משטחי מדינת ישראל”.

שאלת המשך של ח”כ משה גפני: “כבוד השר, במשמרת שלך – אני עובר פה הרבה שנים של בעיות שיש עם הסלולרי ועם הקליטה – נהיה הרבה יותר גרוע. הקליטה נהייתה יותר גרועה. וכשאני בוחן את המפה של המקומות שבהם – וזה התפרסם בעיתונים בימים האחרונים, בעיקר בערים החרדיות, שם הקליטה הופכת להיות יותר קשה. והתפקיד שלך כשר זה גם לדאוג לכך שלא תהיה קרינה מהאנטנות ששמים, ואפשר לשים אותן באופן כזה, כמו שהיה בעבר. הקליטה במשמרת שלך ביישובים החרדים נהייתה בלתי נסבלת. תפסיק להתעסק בקומה הכשרה ובפלאפונים הכשרים. אל תיגע בזה. תיגע במה שאתה באמת מופקד עליו: קליטת הפלאפונים הסלולריים בכל הארץ ובעירים החרדיות.

תשובת שר התקשורת לח”כ גפני: “תודה, חבר הכנסת גפני. תרשה לי להציק לך עם עובדות, בסדר? תרשה לי להציק לך עם עובדות. זה לא שמה שהיה יכול להיות. הטכנולוגיה מתקדמת, יש עומס. תחשוב שיש כביש צר, כשאתה מעמיס עליו הרבה מאד מכוניות, בסוף מה יקרה? גם אם אתה שם מכוניות מאוד מאוד יקרות ויוקרתיות, יש פקק. זו המציאות. זה מה שקורה עם הסלולר. עכשיו, לא נעים להגיד, אבל בחברה החרדית משתמשים באינטרנט: טלפון כשר ליד טלפון לא כשר, מתקשר לחלק השני, ואז יש פקק על האנטנות. ככל שיש פחות אנטנות, כך הפקק גדל יותר. לכן אתה חייב אנטנות. כשראשי רשויות לא מוכנים לשים אנטנות, כי הם מפחדים מהתושבים שלהם, מה אתה רוצה שאני אעשה? שאני אכפה עליהם? אתה בעד שאני אכפה על ראשי הרשויות החרדים? אם אתה אומר כן, נייצר הצעת חוק, נגיד: אנחנו כופים הקמת אנטנות ביישובים חרדים”.