שלישי (10.12.2013) בכנסת: דיון בדו”ח מבקר המדינה בעניינים הכספיים בחברת דואר ישראל ובזכות לפרטיות בעידן הטכנולוגי

ביום שלישי (10.12.2013) יתקיימו בשתי וועדות בכנסת דיונים (נפרדים) בדו”ח מבקר המדינה בעניינים הכספיים בחברת דואר ישראל ודיון בזכות לפרטיות בעידן הטכנולוגי.

בהודעה של הוועדה לביקור המדינה נאמר כי הדיון יעסוק בדו”ח מבקר המדינה בעניינים הכספיים בחברת דואר ישראל.

לדברי המבקר, למרות שבשנת 2006 החליטה הממשלה על הסדרת פעילותה של חברת הדואר, הרי שהחלטתה יושמה בחלקה בלבד. את החלק הנוגע למתווה ההפרטה של החברה לא יישמו משרדי האוצר והתקשורת. לפיכך, נמנעה מן החברה האפשרות לגייס הון עצמי לקידום תכניות הפיתוח וההשקעות שלה. המבקר מוסיף כי הוראות חוק הדואר הנוגעות לשלב השלישי של פתיחת שוק הדואר לתחרות טרם יושמו במלואן ועיכוב קידומה של התחרות בשוק הדואר פגע בתמריץ ההתייעלות הגלום בעצם התחרות.

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא כותב עוד בדו”ח שלו כי לחברת הדואר אין תכנית אסטרטגית עסקית רב-שנתית ובמשך שנים החברה איננה פועלת לפתח תחומי פעילות שונים, שיפצו על אבדן נתחי השוק של הדואר המסורתי בגלל השינויים הטכנולוגיים ובשל פתיחת שוק הדואר לתחרות.

המבקר מציין עוד כי כדי לשפר את תזרים המזומנים הנפיקה חברת הדואר במרץ 2010 איגרות חוב בהנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים. מאחר שחברת הדואר לא פעלה לרישום איגרות החוב למסחר, היא הפסידה הטבות כספיות מטעם החשב הכללי במשרד האוצר הנאמדות בכ- 25 מיליון ש”ח לשנה שהותנו ברישום כזה.

חברת הדואר פועלת על פי תעריפים שקבעה ועדה ציבורית שהסתמכה על נתונים משנת 2004, והגישה את המלצותיה בספטמבר 2006. מאז חלו שינויים רבים בתחום הדואר ומצבה הכספי של החברה הורע. במחצית הראשונה של 2012 הפסידה החברה כ- 32.7 מיליון ש”ח ונכון ליום 30.6.2012 עומד גירעונה בהון החוזר על 386 מיליון ש”ח.

רק באוקטובר 2012 הקימו שרי האוצר והתקשורת ועדה ציבורית נוספת לבחינת תעריפי חברת הדואר ותעריפי בנק הדואר לצורך קביעת תעריפים עדכניים לשירותי הדואר ולשירותי בנק הדואר.

מבקר המדינה מצא כי אין בידי משרד התקשורת נתונים עדכניים על שוק הדואר ובכלל זה נתחי השוק במגזרי הפעילות של הדואר הכמותי, למותר לציין כי נתונים אלו לא הועמדו לרשות הוועדה הציבורית. המבקר מציין עוד כי רק בספטמבר 2011 החל משרד התקשורת לבחון ולמפות את מערך התמחיר של החברה, תנאי מקדים להכנת התשתית הכלכלית והעובדתית לצורך עבודתה של ועדת התעריפים. ממצאים ראשוניים של בדיקה זו העלו ליקויים רבים בתמחיר החברה המציבים קשיים של ממש לפני ועדת התעריפים.

על פי תחזיות החברה שנבדקו ואושרו על ידי משרד האוצר, ללא יישום מידי של תכנית התייעלות, צפויות יתרות המזומנים של החברה בשנת 2016 לעמוד על יתרה שלילית של 69 מיליון ש”ח. ניתוח תוצאות פעילות החברה בין השנים 2008 ל-2011 מעלה כי מגמת ההתפתחות הרב-שנתית בחברה מצביעה על ירידה מתמשכת ברווחיותה, בנזילותה הכספית, וממילא ירידה באיתנותה הפיננסית. המבקר מציין כי “לנוכח מצבה הכספי של החברה מתעורר חשש כי כבר בשנים הקרובות היא תתקשה לעמוד בתשלומים התקופתיים לפירעון אגרות החוב שהנפיקה, ללא צעדי תיקון נדרשים”.

המבקר מוסיף בשנת 2011, למרות מצבה הכספי הבעייתי של החברה, אישר דירקטוריון החברה תוספות שכר בהיקף של כ- 150 מיליון ₪ וכי רואי החשבון המבקרים הצביעו בחוות דעתם על חולשות מהותיות בבקרות הפנימיות של שתי החברות לשנים 2010-2011.

הדיון בזכות לפרטיות בעידן הטכנולוגי ייערך בוועדת המדע והטכנולוגיה לציון יום זכויות האדם הבינלאומי החל ב- 10 בדצמבר מידי שנה.