שליפים דור 2.0? שעונים דיגיטליים הנמכרים באינטרנט [“cheating watches”] ו- “עטי הונאה” [“cheat pens”] מאפשרים לתלמידים להסתיר מידע ומסייעים להם לרמות במהלך הבחינות

אתר האינטרנט של ה- BBC מדווח כי בבריטניה מזהירים מתופעה חדשה: שעונים דיגיטליים הנמכרים באינטרנט ומסייעים לתלמידים לרמות בבחינות [“cheating watches”].

השעונים הללו, המעניקים לתלמידים יתרון שאינו הוגן בבחינות, כוללים כפתור חירום [“emergency button”] המאפשר מעבר כהרף עין – מהצג הכולל את הנתונים שהוכנו ע”י התלמידים מראש לבחינה – לצג שעון רגיל ותמים. כשלוחצים על כפתור זה שאר הכפתורים בשעון מנוטרלים.

לדברי BBC, “שוק נסתר” זה של שעונים עלול לפתות תלמידים לחוצים להשתמש בהם כדי לרמות בבחינות.

השעונים הללו – המכונים שעונים ללמידה קלה ופשוטה יותר [“watch for easier studying”] – נמכרו ב- Amazon ושם נכתב מפורשות כי הם נועדו “לרמות בבחינות“.

אחד הדגמים מציע קיבולת אחסון של 4GB של קבצי טקסט או תמונות אותם ניתן לקרוא על-גבי צג השעון. דגם אחר, חדש יותר, כולל קיבולת אחסון של 8GB לרבות קובצי וידיאו. אחד הדגמים מוצע בארצות הברית ב- 61 דולרים וניתן לקבלו באירופה. דגם אחר מוצע במחיר דומה לשוק הבריטי אולם באמצעות חברה הממוקמת בארצות הברית. שעונים כאלו מפורסמים גם ב- eBay או שניתנים לרכישה מקוונת מקמעונאים.

בנוסף קיימים גם “עטי הונאה” [“cheat pens”] המאפשרים לתלמידים להסתיר מידע בתוך עטים.

אתר ה- BBC מציין כי נושא שימוש לא-הוגן בשעונים חכמים [Smartwatches] כבר משפיע כיום על מבחנים במקומות שונים ובבחינות לקבלת רישיון טייס בחברת תעופה, אחד הדברים שהנבחנים אינם מורשים להם בעת הבחינה הוא לענוד שעון מכל סוג שהוא.

באחת האוניברסיטאות המרצה בודק לפני תחילת כל בחינה את סוג השעונים של התלמידים ואם אינו שעון אנלוגי אזי הוא מופקד בתיבה לשמירת הטלפונים הסלולרים לכל משך הבחינה.

* עפ”י ויקיפדיה, ‘שליפים’ הם “דף המכיל גרסה מקוצרת של הערות אשר נועדו לעיון מהיר. שליפים נקראים כך משום שתלמידים מסוגלים לשלוף אותם ממקום מחבוא בלי ידיעתם של המורים כדי לרמות במבחנים ללא חומר פתוח, בהם התלמידים נבחנים על ידע שלמדו בעל פה. השליף נכתב לעתים קרובות על פיסת נייר קטנה, אשר ההערות בה כתובות לרוב בכתב זעיר. כיום ניתן להשתמש בכלים שונים להפקת שליפים, מלבד עט ונייר, כגון הקטנת חומר העיון לממדים קטנים בעזרת מכונת צילום. ניתן גם להשתמש בשליף שאינו על גבי נייר, כגון מידע השמור בטלפון סלולרי, במחשבון ובאמצעים אלקטרוניים אחרים”.