שיעור בעיתונאות: 6 כלי תקשורת פירסמו דבר החקירה לגבי שר התקשורת ורק אחריהם אבי וייס בישר “בלעדית” ב’טלקום ניוז’: יש חקירה נגד איוב קרא

ביום שלישי, 15.1.2018, בשעה 13:10, כתבתי בחלון המבזקים של אתר זה: בעקבות הפרסום בגל”צ הבוקר (15.1.2019) על פתיחת הבדיקה/חקירה/בירור של המשטרה לגבי שר התקשורת איוב קרא, פירסמו חמישה כלי תקשורת שונים ידיעות בעניין; רק אחריהם הגיע אבי וייס עורך טלקום ניוז’ ופירסם ידיעה באותו נושא כשהיא נושאת את הסיווג “בלעדי”; הלו, לא להידחף, יש כבר חמישה בתור לפניך!

ככל הנראה המסר הופנם: זמן קצר לאחר מכן, כבר שונמך הסיווג של הידיעה שלו ועבר שינוי: מ”בלעדי” ל- “נושא חם”. [אגב, ביום חמישי, 17.1.2019, השכם בבוקר, כבר בוצע שנמוך נוסף לידיעה והיא מסווגת מעתה כ”חדשות מקומיות” בלבד].

כפי שכתבתי לא אחת, כל מה שאני טוען כאן לגבי אבי וייס והאתר שלו, מגובה קודם לכן בצילומי מסך למקרה שהוא יגיש תביעת דיבה/לשון הרע.

אבל, בהחלט ייתכן שיש הסבר מאוד פשוט לשינוי הזה:

+ ב- 17.1.17 כתב אבי וייס בין היתר: “מי שקובע עבור Telecom News את נושאי פרסום של ידיעות ומיקומם באתר הם הקוראים, רק הקוראים, כי הם הלקוחות שלנו. כל ערב צוות האתר בודק את הסטטיסטיקות של הצפיות של הקוראים באתר וזה מה שקובע את המיקום של הידיעות בחזית האתר ואילו נושאים יכוסו (או לא יכוסו) ביום שלמחרת. כך זה נעשה כל יום מימות השנה”.

+ ב- 27 באפריל 2018 פירסם ארז רביב ב’דבר ראשון’ כתבה על מי שכינה “הלוחם הבודד בעוולות משרד התקשורת […] אבי וייס, נצ”מ בדימוס ומהנדס תקשורת בהווה, מפעיל אתר עצמאי שחושף כיצד בכירי המשרד מצפצפים (לכאורה) על החוק”. בין היתר נאמר שם: “בכל לילה אשתי מוציאה את הסטטיסטיקה של הקליקים – וזה קובע – הידיעות הפופולריות נשארות למעלה ואלו שיש להן מעט קוראים עוברות לארכיון ולפי זה אנחנו מעריכים איזה נושאים מעניינים את הקהל”.

כלומר, ייתכן שהסטטיסטיקאית הראשית של אתר ‘טלקום ניוז’ [גב’ ש. וייס] שינתה באותו היום את זמן הבדיקה היומי של סטטיסטיקת אתר ‘טלקום ניוז’ מהערב לצהריים, ובאופן מקרי לחלוטין, זמן קצר לאחר שפירסמתי את המבזק שלי הוחלט לשנות את סיווג הידיעה (לאור ממצאי הבדיקה הסטטיסטית): מה שפורסם בשעה 10:20 כ”בלעדי”, שונה כבר לאחר שלוש שעות ל”נושא חם”? כלומר, חקירה משטרתית נגד שר התקשורת לא כל כך מעניינת את קוראי ‘טלקום ניוז’?

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

כתבתי פעמים רבות כאן באתר שכל שיטת סיווג הידיעות באתר של אבי וייס ‘טלקום ניוז’ היא פיקציה שכל מטרתה להעלות/להוריד ידיעות בדף הפותח של האתר.

אם בוחנים את ‘פירורי הלחם’ באתר ‘טלקום ניוז’, ניתן לראות שיש ‘כתבות ראשיות לדף הבית’ וארבעה סיווגים מובילים:

  1. בלעדי – הידיעות העליונות ביותר.
  2. ראשונים לדווח – הקטגוריה השנייה בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.
  3. נושא חם – הקטגוריה השלישית בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.
  4. שיחת היום – הקטגוריה הרביעית בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.

הידיעות העליונות ביתר מוגדרות כ’בלעדיות’, הבאות אחריהן בסדר היורד הן ידיעות ‘ראשונים לדווח’, לאחריהן – ‘נושא חם’ והסיווג הרביעי בקטגוריה זו הוא ‘שיחת היום’. הקטגוריה הבאה ב’פירורי הלחם’ היא פשוט ‘חדשות’: תחתיה יש סיווגים שונים שהמוביל שבהם הוא ‘חדשות מקומיות’.

כך בנוי האתר ‘טלקום ניוז’ מלכתחילה ובאמצעות השיטה הזאת אבי וייס מעלה/מוריד ידיעות בדף הפותח של האתר שלו.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *