רשות התקשוב הממשלתי פירסמה את “מבט על פעילות התקשוב הממשלתי לשנת 2019”

רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה פירסמה (15.4.2019) את “מבט על פעילות התקשוב הממשלתי לשנת 2019” – תמונת מצב על הפעילות בתחום התקשוב הממשלתי בשנת 2018 ועל התכניות למימוש המטרות והיעדים של הממשלה בתחום זה לשנת 2019.

בהודעת רשות התקשוב הממשלתי נאמר כי בהתאם להחלטת ממשלה מס’ 2097 מיום 10.10.2014 והחלטות ממשלה אחרות ובכללן החלטת ממשלה מס’ 1933 מיום 30.08.2016 בדבר “שיפור העברת המידע הממשלתי והנגשת מאגרי מידע לציבור”, הגדירה רשות התקשוב הממשלתי מדיניות תקשוב ממשלתית ויעדים ומשימות בתחומים רבים, שהובאו בחשבון במסגרת גיבוש תכניות העבודה של אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדים בשנת 2019.

לקראת שנת 2019, ריכזה רשות התקשוב הממשלתי – זו הפעם הרביעית – את תוכניות העבודה התקשוביות של משרדי הממשלה ויחידות הסמך (48 גופים ממשלתיים). עשרים-ושמונה מהתוכניות הוצגו ונדונו בפני ועדת התקשוב העליונה ומטה רשות התקשוב הממשלתי.

מטרות ריכוז תכניות העבודה הן:

+ עזרה לארגונים הממשלתיים בתהליך התכנון על ידי מתן חוות דעת מקצועית, המשקפת ניסיון רב בעולם התקשוב בכלל ובתחום התקשוב הממשלתי בפרט.

+ חשיפה, עזרה הדדית ושיתוף ידע וניסיון בין מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע בממשלה.

+ איתור פרויקטים משמעותיים במשרדי הממשלה, התארגנות לסיוע וקביעת רמת המעורבות של רשות התקשוב הממשלתי.

+ קבלת מבט רוחבי על הפעילויות בארגונים השונים, לצורך: איתור פעילויות רוחביות פוטנציאליות; איתור סיכונים רוחביים; איתור כפילויות ופוטנציאל לחיסכון; איתור פוטנציאל לשיתוף פעולה וסינרגיה בין המשרדים ויחידות הסמך;  איסוף מידע על מימוש המטרות ויעדי רשות התקשוב הממשלתי בתחום התקשוב;  גיבוש תמונת מצב כלל-ממשלתית על הפעילות בתחום התקשוב.

“מסמך זה הוא תמצית של סקר מצב קיים ושל תכניות העבודה של אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך המונחים על ידי רשות התקשוב הממשלתי, למעט ‘גופים מיוחדים’ (גופים ביטחוניים, כולל משטרת ישראל), מרכב”ה וגופים שאינם חלק מהרשות המבצעת”.

עפ”י הדו”ח, סך ההיקף הכספי של פעילות התקשוב הממשלתית בשנת 2018 היה כ- 3.3 מיליארד ₪,  כולל עלויות שכר ורכש. בשנת 2019 צפוי היקף הפעילות הכספית לגדול ל- 6.3 מיליארד ₪.

בהשוואת נתוני ביצוע מול תכנון 2018, מתקבל כי  סך היקף הפעילות הכספי גבוה ב- 2%; סך ההשקעות גבוה ב- 14%; סך ההוצאות השוטפות נמוך ב- 5%(-).

“כמו כן, ניכרת מגמה רב שנתית של ירידה בהיקף היחסי של התשומות המוצאות לטובת הפעילות השוטפת )הוצאות תחזוקה ושינויים ושיפורים שוטפים במערכות ובתשתיות הקיימות) לעומת עלייה בהשקעות (השקעות ופיתוח במערכות ובתשתיות חדשות ושיפורים מהותיים במערכות הקיימות)”.

הדו”ח גם מצביע על כך ש”ניכר כי הכניסה של התקשוב הממשלתי בישראל לסביבת ‘ענן’ ציבורי איטית יחסית למקובל במגזר הממשלתי בעולם. המגזר הממשלתי בעולם עלה ל- 5% שימוש בענן מתוך סך הפעילות ב- 2018, בעוד שהמגזר הממשלתי בישראל עדיין מוציא פחות מ- 1% מפעילותו לנושא זה”.

לדברי עורכי הדו”ח, “ההוצאה על התקשוב בממשלת ישראל נמוכה מהמקובל בעולם, אך יחד עם זאת היקף העוסקים בתקשוב בממשלה גדול מהמקובל בעולם”.