ריכוז המבזקים הבולטים שפורסמו בחלון המבזקים של האתר בתקופת חגי תשרי (לתקופה שמ- 19.9.2020 ועד 9.10.2020)

13:59 09.10.2020

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בתקופת חגי תשרי (לתקופה שמ- 19.9.2020 ועד 9.10.2020) ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ למקרא הדברים אמש בישיבת קבינט קורונה [“אנחנו משגעים את הציבור”; “אתה לא תגיד לי מה אנחנו משגעים או לא משגעים”] קשה שלא להיזכר במערכון של הגשש החיוור [“נגיד, אל תגיד נגיד! אני אגיד נגיד! הוא יגיד נגיד!”].

■ לפי החשבון שלי, הערב צפויות לחלוף להן 48 השעות מאז שעם ישראל ‘הודיע פומבית’ לראש הממשלה (באמצעות התוכנית ‘זהו זה’) שהוא ‘מתפטר’ בשל הכישלון שלנו לשטח את העקומה, לקפסל קפסולות, לשמור מרחק ועוד. ההתפטרות, אם כן, נכנסת לתוקף בערב זה ממש. לא ידוע אם נעשים בשלב זה מאמצים קדחתניים למצוא עם חליפי. [מוצאי שבת, 26.9.2020].

 = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ “המסך עולה”: הבוקר (6.10.2020) אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ שוב “מרים מסך’ ופירסם [תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’] מה שהוא כינה ‘חשיפה’ למרות שהדברים פורסמו כבר הרבה לפניו ב- Read IT Now ובגלובס.

■ ביום חמישי (1.10.2020) בשעה 10:15 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עומד לפרסם אייטם חדש, ככל הנראה ‘בלעדי’, תחת הכותרת: “הציבור החרדי נגד המונופול של וועדת הרבנים ונגד החסימות של עסקני הוועדה!”.

■ והנה, 35 דקות לאחר מכן, בשעה 10:50, Surprise Surprise: אבי וייס מפרסם אייטם ‘בלעדי’ שכותרתו “הציבור החרדי נגד המונופול של וועדת הרבנים ונגד החסימות של עסקני הוועדה!”

■ איזה מזל יש לאמריקנים שיש להם את ה- U.S. Federal Communications Commission, FCC  ואינם צריכים לסבול מ”מחדלי משרד תקשורת” כמו כאן בישראל: ביום כיפור, (ב’ 28.9.2020) הושבת שירות החירום 911 ב- מחוזות ב- 14 מדינות לפחות ברחבי ארה”ב [וטרם נמסרה הסיבה לכך]; טוב, אם הייתה להם “רשות תקשורת”, כמו שמומחה הטלקום שלנו מראשון לציון קורא כבר שנים להקים, סביר להניח שמחדל כזה לא היה קורה.

■ מהשפעות יום הכיפורים: אייטם שפורסם ע”י אבי וייס ב’טלקום ניוז’ במוצאי שבת (26.9.2020)  תחת הסיווג ‘בלעדי’, שונמך במוצאי יום כיפור ל’ראשונים לדווח’ [כנראה בעקבות בדיקת הביקורים היומית באתר ע”י הסטטיסטיקאית של האתר].

■ למומחה הטלקום אבי וייס: [בפרפראזה על הטוקבקים שלך) — תודה ענקית!!! עשית לי את השנה היוצאת (ואת אלה שקדמו לה)!!! אני בטוח שתמשיך גם בשנה החדשה לחלוק עימנו את הגיגיך ולספק לי בכך חומר גלם מצויין נוסף לכתוב ולהמשיך ולהגיב על הדברים שלך.

■ אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ [‘הלוחם היחיד בעוולות משרד התקשורת” (עאלק)] מסיר את הכפפות: מעכשיו הוא לא רק פונה אל שר התקשורת ו”צמרת” משרד התקשורת אלא גם אל ראש הממשלה בנימין נתניהו; מה שאבי וייס אינו מספר: האם גם את פנייתו למר נתניהו הוא שלח ב’דחיפות’/’בהילות’ (כמו פניותיו אל שרי התקשורת לדורותיהם) ו/או האם קיבל תגובה כלשהי [אישית מראש הממשלה או כללית ממישהו בלשכת רוה”מ] לפנייתו או שגם לגבי ראש הממשלה ייאלץ אבי וייס להתחיל להשתמש בביטוי האלמותי: “תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים, יודעים שתגובה לא אקבל. די ברור למה”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ ביום רביעי (16.9.2020) בשעה 20:28 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הדיון בבקשה עתירה לבג”ץ של וועדת הרבנים לענייני תקשורת למתן צו על תנאי ולמתן צו ביניים: השופטת ענת ברון: “אין מקום למתן צו ביניים במעמד צד אחד. המשיבים יגישו תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה למתן צו ביניים עד ליום 30.9.2020”; העתירה היא לגבי שימוע של משהת”ק בנושא הוראות לעניין  איסור חסימת אפשרות החיוג למספרים מסוימים; המשיבים לעתירה הם: שר התקשורת יועז הנדל, משרד התקשורת, פלאפון, סלקום, פרטנר, הוט מובייל, ויידלי מובייל בע”מ (פרי טלקום), רמי לוי שיווק השיקמה תקשורת, גולן טלקום ובזק החברה הישראלית לתקשורת.

■ ביום חמישי (1.10.2020) בשעה 10:57 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: העליון בהחלטה בעתירה של וועדת הרבנים לענייני תקשורת נגד משרד התקשורת + 8 חברות תקשורת: “כמבוקש, ניתנת למשיבים 1 ו-2 [שר התקשורת ומשרד התקשורת] ארכה בת יום להגשת תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה למתן צו ביניים – עד היום, 1.10.2020”.

■ ביום רביעי (30.9.2020) בשעה 08:53 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הדיון בבקשה שהגיש רשם העמותות במשרד המשפטים לפירוק וועדת הרבנים לענייני תקשורת, שהיה אמור להתקיים מחר (חמישי, 1.10.2020) בבית-המשפט המחוזי בירושלים, נדחה למחצית השנייה של חודש נובמבר.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ פרסום ראשון: במארס 2020 הוגשו 2 תביעות נפרדות נגד הליכוד וחברת אלקטור תוכנה בגין דליפת מידע של בוחרי התנועה ולא אחת כפי שהיה ידוע עד כה; תביעה נוספת ‘חמקה מתחת לרדאר’ במשך חצי שנה.

■ פורסמה (30.9.2020) חוות דעת רביעית מאת הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף קורונה

■ הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) תקיים היום (ג’, 22.9.2020 אחה”צ) מפגש דיגיטלי פומבי [באמצעות ZOOM] עם מ”מ ראש הרשות ד”ר שלומית ווגמן לגבי נושאים העומדים על הפרק בפעילות הרשות.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ביום רביעי (23.9.2020) בצהריים פירסמתי שלושה מבזקים עוקבים בחלון המבזקים של אתר זה:

■ משרד הבריאות מפרסם היום (23.9.2020) בקשה לפטור ממכרז לרכש חיסוני שפעת (בתרסיס ולא בזריקה) מחברת AstraZeneca; ההתקשרות לתקופה של 8.9.2020 ועד 31.3.2021 בהיקף של 36,036,000 ₪ לא כולל מע”מ.

■ וועדת הפטור המרכזית בנימוקי האישור: “בכל עונה נקבע הצורך בחיסונים כנגד מחלת השפעת, ונרכשות כמויות המבוססות על כמות הייצור העולמית, ועל אפשרות הרכש מול החברות. בהתאם, בישראל נרכשו כבר חיסוני שפעת לעונה הקרובה. אולם כעת, לאור משבר הקורונה העולמי הובהר כי יש צורך גדול יותר למנות חיסון. הדבר בא לידי ביטוי בשוק החיסונים העולמי, המאופיין כעת בהיצע מוגבל מאוד, ובתחרות עזה בין הקונים. לאור התחרות בשוק החיסונים העולמי, ישנו קושי לרכוש את מלוא מנות החיסון הרצויות בהתאם להערכות של הגורמים המקצועיים. כמות החיסונים שאותה המשרד מבקש לרכוש הינה נמוכה מהכמות שהמשרד נזקק לה, ונגזרת מההיצע שהמשרד הצליח למצוא עד למועד זה. הקושי באיתור מנות חיסון הביא לכך שהחיסון שמבוקש לרכוש כעת הוא בתרסיס, ולא בזריקה, וזאת אף שעלות תרסיס גבוהה מעלות זריקה. עם זאת נמסר מהמשרד כי מחיר התרסיס המבוקש כעת הינו מחיר סביר לתרסיס”.

■ וועדת הפטור המרכזית בנימוקי האישור: “נמסר ממשרד הבריאות כי בשל התחרות העזה לרכישת חיסונים, עיכוב באישור ההתקשרות לצורך פרסום כוונה להתקשר באתר המשרד, עלול, בסבירות גבוהה מאד, להביא לאובדן ההזדמנות לרכוש את החיסונים. לאור האמור, ומכיוון שממילא מדובר רק בחלק מכמות החיסונים שנדרשת למשרד, וכן לאור עמדת המשרד כי המחיר התרסיס המבוקש כעת הוא סביר, ועדת הפטור מאשרת את הבקשה אף שהכוונה להתקשר לא פורסמה באתר המשרד טרם ההתקשרות. עם זאת, על המשרד להיערך לביצוע רכישות עתידיות באופן שקוף הוגן ושוויוני ככל הניתן בהתאם לחובת המכרזים, ותיחור בין ספקים אפשריים”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■  לרגל יום הדואר העולמי [World Post Day] החל היום (9.10.2020): איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU] יערוך במטה שלו בעיר ברן בירת שווייץ דקת דומייה וטקס קביעת לוח הנצחה לזכרם של עובדי הדואר ברחבי העולם אשר במהלך עבודתם גם בתקופה זו מתו כתוצאה מקורונה.

■ חברת המחקר סטרטג’י אנליטיקס: מכירות הסמרטפונים מדור חמישי בעולם בשנת 2020 יגדלו ב- 1,282% מ- 18.2 מיליון יחידות ב- 2019 ל- 251 מיליון יחידות השנה; המובילים: Apple iPhone ומוצרי החברות Huawei ו- Samsung.

■ חברת המחקר IDC: הוצאות טכנולוגיית המידע והטלקום [Information and Communications Technology, ICT] צפויות לגדול בשיעור גידול שנתי מצטבר של 5% מעתה ועד שנת 2024; כלל הוצאות ה- IT יירדו לשיעור גידול של 1% בשנת 2020 [לעומת תחזית קודמת לירידה בשיעור של 3%(-); בסקר שערכה IDC נמצא כי 42% ממקבלי החלטות הטכ’ שנדגמו אמרו שהארגונים שלהם מתכוונים להשקיע בטכנולוגיה כדי לסגור את פערי הטרנספורמציה הדיגיטלית.

■ דיווח: לאחר יותר משבוע במהלכו נחסמו חשבונות הטוויטר של משרד התקשורת של שווייץ, דווח היום (ד’, 7.10.2020) כי החשבונות שבו לפעול; לא ידועה סיבת ההשבתה; בתשובה לשאלות עיתונאים השיבה טוויטר כי הדבר קרה בטעות אך לא סיפקה פרטים נוספים.

■  יותר משבוע (מאז 28.9.2020) שחשבונות הטוויטר הרשמיים של משרד התקשורת הושעו ולא ניתן לשלוח באמצעותם ציוצים בשל הפרת חוקי החברה; מדובר במשרד בשווייץ [Federal Office of Communications OFCOM ] מתפעל חשבונות בארבע שפות, לא בישראל; האם אין בשווייץ מומחה טלקום בעל השפעה כמו בישראל?

■ מחקר שנערך ע”י STL Partners  בהזמנת חברת הטלקום הסינית Huawei Technologies: שימוש בטכנולוגיה מבוססת 5G עשוי לתרום לכלכלה העולמית עוד 1.5 טריליון דולר בשנת 2030; ההשפעה הגדולה ביותר של הדור החמישי תהיה בתעשיות הייצור, הרפואה/הבריאות, האנרגיות המתחדשות והתחבורה.

■ היום (7.10.2020) פורסמה מודעה בעיתונות המודפסת בדבר פירוק מרצון ומינוי מפרק של מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בע”מ (חל”צ); ” ייעודו המרכזי של המכון הוא לסייע למערכת הבריאו ולמשרד הבריאות בקביעת מדיניות בריאות מושכלת ובפיתוחה”; המכון פירסם חוות דעת רבות לגבי נגיף קורונה בישראל; פרופ’ סיגל סדצקי הייתה המנהלת שלו קודם שמונתה לתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הציבור עד להתפטרותה ביולי השנה.

■ הוגשה (23.9.2020) עתירה מינהלית של 72 עותרים נגד ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, שר הביטחון, משרדי הביטחון והחוץ ונגד חברת סלברייט מובייל סינכרוניזיישן בע”מ (כמשיב פורמלי); העותרים קוראים לעצור את הייצוא של מערכת החברה לוועדת החקירות של הדיקטטורה ברוסיה; בחודש שעבר הוגשה עתירה מינהלית נפרדת של עותרים רבים נגד אותם משיבים ונגד חברת סלברייט בע”מ בקריאה לעצור את הייצוא של מערכת חברת Cellebrite לכוחות המשטרה בהונג קונג.

■ (29.9.2020; בשעה 09:40) הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד סלקום ישראל, סלקום תקשורת קווית וחברת ריל טיים סלולר; הקבוצה המיוצגת: “כלל הדיירים המתגוררים בבתי דירות שמספר הטלפון שלהם הודלף לסלקום ישירות או אף לשלוחיה, מתוך קבוצת הווטסאפ של הבניין, עקב מעשי שידול ופיתוי שבו הן נקטו כלפי המדליף, ללא קבלת הסכמתם של הדיירים כנדרש לפי חוק הגנת הפרטיות”; זאת לשם “משלוח דבר פרסומת והודעות שיווקיות”; היקף התביעה הקבוצתית: 50 מיליון ₪.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

■ המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (במשרד התקשורת) הודיעה (21.9.2020): “אכן, הסגר הנוכחי מזמן אתגר מיוחד לבעלי הרישיונות ועל כן יש לאפשר להם הקלות כפי שנקבע. המועצה סבורה כי מדובר בהקלות מאוזנות ומידתיות המתאימות לסגר הנוכחי והמביאות בחשבון כנדרש הן את עניינו של הציבור והן את עניינם של בעלי הרישיונות. המועצה יחד עם צוותה המקצועי תמשיך כמובן במעקב אחר ההתפתחויות, לרבות ההשפעה של אישורי החריגה שניתנו לעיל ואופן התמודדות החברות בעקבות אישורי החריגה ותפעל בעניין ככל הנדרש ובהתאם להתפתחויות”.

■ מדד IMD Business School – דירוג הערים החכמות בעולם לשנת 2020: תל אביב ממוקמת השנה במקום ה- 50 [ירידה של 4 מקומות לעומת הדירוג אשתקד (46); סינגפור שמרה על המקום הראשון גם השנה.

■ חברת השעונים השווייצרית הידועה Swatch Group [בעלת מותגים דוגמת Omega, Longines, Tissot, Rado, Swatch, Breguet, Calvin Klein] דיווחה השבוע כי בסוף השבוע שעבר גילתה שנפלה קורבן למתקפת כופרה על מערכות המחשוב שלה, דבר שאילץ אותה להשבית מקצת מהמערכות.

■ דו”ח של ארגון האומות המאוחדות: במהלך תקופה של שנה היו התקפות סייבר על לפחות 28 ממלאי תפקיד במועצת הביטחון [United Nations Security Council] באמצעות חשבונות הג’ימייל שלהם; באו”ם מסרו כי למדו על התקיפות הללו בדיעבד מפי מדינה החברה הארגון (שבשמה לא נקבו); התקיפות מיוחסות להאקרים צפון קוריאנים.

■ ביום חמישי (1.10.2020) בבוקר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: חברת האבטחה הרוסית Kaspersky Lab: השקעות IT בשנת 2020: אבטחת סייבר עודנה עדיפות ההשקעות המובילה למרות קיצוצים בכלל תקציבי ה- IT; הנתח של השקעות באבטחה מתוך כלל ההוצאות גדל מ- 23% אשתקד ל- 26% השנה בקרב ה- SMBs ומ- 26% ל- 29% בקרב הארגונים הגדולים מאוד (אנטרפרייז); בנוסף, 71% מהארגונים גם מצפים שתקציבי אבטחת הסייבר שלהם יגדלו בשלוש השנים הקרובות למרות הירידה הכללית בהוצאות לאור מגיפת קורונה.

■ ביום חמישי (1.10.2020) בבוקר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: חברת המחקר IDC: שוק שירותי הטלקום ושירותי הטלביזיה בתשלום יסתכם ב- 2020 ב- 1.55 טריליון דולר, ירידה של 1.4%(-) לעומת 2019 ; השוק יתחיל להתאושש ב- 2021 אבל החזרה לרמות שלפני משבר קורונה לא תהיה לפני 2022; לדברי IDC שוק זה הוא בין המגזרים העמידים ביותר בכלכלה העולמית של עידן קורונה.

■ ביום חמישי (1.10.2020) בבוקר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: דו”ח IBM Security X-Force: גידול שיא במספר התקפות הכופרה [Ransomware]  בחודש יוני 2020; מספר התקפות הכופרה ברבע השני של השנה היה גדול כמעט פי שלושה בהשוואה למספר ההתקפות ברבע הראשון של שנה זו.

■ אתר המעקב אחר טיסות (מסחריות ופרטיות) ברחבי העולם Flightradar24   נפגע מהתקפת האקרים: התקפת מניעת שירות מבוזרת [Distributed Denial of Service, DDoS] שלישית על האתר בתוך יומיים שפגעה בשירות שלו במשך שעות ארוכות.

■ חברת האבטחה McAfee הגישה [באמצעות Morgan Stanley/Goldman Sachs] לרשות לניירות ערך US Securities and Exchange Commission, SEC בקשה להנפקה ציבורית ראשונה [initial public offering, IPO]; מניות החברה ייסחרו תחת הסימול MCFE.

■ בעקבות הדיווח הטרי על כך שחברת התובלה הימית CMA CGM נפלה קורבן להתקפת כופרה [Ransomware] על סניפיה בסין [ונאלצה להשבית, בשל כך, את מערכת הזמנת המכולות (קונטיינרים) שלה], מסתבר עתה כי ארבע חברות התובלה הימים הגדולות ביותר בעולם חוו התקפות כופרה עליהן.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: מכירות מחשבי הלוח (טבלטים) העולמיות יגדלו בשיעור של 1% בשנת 2020 ל- 160.8 מיליון יחידות; רכישות הטבלטים לאור קורונה [עבודה-מרחוק, למידה-מרחוק, צרכי בידור] כיום הם בשיעור המהיר ביותר זה שש שנים; הצרכנים עוברים עתה לטבלטים בעלי צגים גדולים יותר (כשהרוב רוכשים צגים גדולים יותר מ- 10 אינץ’, לראשונה); מכירות ה- detachable tablet – שבשנת 2017 הגיעו לנתח שוק של 17%, עומדות כיום עם שיעור של 40%.

■ חברת המחקר IDC: אי הודאויות הכלכליות האיצו את לחצי הירידה על מחירי הסמרטפונים העולמיים כש- 73% ממכירות הסמרטפונים ב- 2020 יהיו של מכשירים שמחירם מתחת ל- 400 דולר; בשל תעדוף ההוצאות לאלה החיוניות ביותר, הצרכנים מעדיפים כיום מכשירים במחירים הנמוכים והבינוניים [low-to-mid range או 100-400 דולר]; הערך של סמרטפונים בעולם יירד בשיעור של 7.9%(-) מ- 458.5 מיליארד דולר בש- 2019 ל- 422.4 מיליארד דולר ב- 2020.

■ דו”ח חדש של איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] (שנערך בתמיכת ערב הסעודית): עד שנת 2030 יידרשו עוד 428 מיליארד דולר לחבר לאינטרנט בפס-רחב 3 מיליארד בני אדם (בני עשר ויותר) על פני כדור הארץ שעדיין אינם משתמשים במרשתת; “במהלך החודשים האחרונים, מגיפת קורונה חשפה סוגים שונים של אי-שיוויוניות בין ובתוך מדינות ואיזורים גיאוגרפיים לרבות בהקשר של איכות הגישה, הזמינות והמימוש באינטרנט; הפער המגדרי בעולם בהקשר זה: רק 48% מהנשים משתמשות באינטרנט לעומת 58% מהגברים.

■ נשיא China Academy for Information and Communications Technology, CAICT: בסין יש כיום יותר מ- 110 מיליון מנויי סלולר שנרשמו לתוכניות שונות של דור חמישי, נתון הממצב את המדינה כשוק ה- 5G הגדול ביותר מבחינת היקף המשתמשים; זאת בתוך פחות משנה מאז המפעילים המובילים החלו בשיווק תוכניות דור חמישי לצרכנים וקצת יותר משנה לאחר שהרשויות החלו בהענקת רישיונות 5G לשימוש מסחרי; ביוני 2020 דווח כי במדינה יש 1.6 מיליארד מנויי סלולר לעומת אוכלוסייה של 1.4 מיליארד איש (כלומר, יותר ממכשיר אחד לנפש).

■ הודעה רשמית: על אלכסנדר ניקס, לשעבר מנכ”ל חברת הייעוץ הפוליטית Cambridge Analytica  [ששמה נקשר לקמפיין הבחירות של טראמפ ב- 2016] נאסר ב- 7 השנים הקרובות לנהל חברות

■ “במהלך הימים האחרונים חשף מערך הסייבר הלאומי [במשרד הדיגיטל הלאומי] ניסיונות לתקיפת סייבר כנגד ארגונים בישראל ללא גרימת נזק. ניסיונות התקיפה בוצעו באמצעות שרשרת האספקה של אותם הארגונים או התכתבויות עבר מול לקוחות. קמפיין התקיפה הוא בעל מאפיינים הדומים לקמפיינים שבוצעו בעבר, ומטרתו השגת נגישות למספר רב של ארגונים בישראל.

■ בסוף החודש שעבר הודיעה חברת התוכנה Salesforce.com על תוצאות שיא רבעוניות מבחינתה [יותר מ- 5 מיליארד דולר הכנסות] ולמחרת אישרה כי היא מפטרת כ- 1,000 עובדים; כחודש לאחר מכן המנכ”ל Marc Benioff צייץ כי החברה תגייס 4,000 עובדים חדשים בשישה החודשים הקרובים ובסה”כ 12,000 עובדים במהלך השנה הקרובה; עם התוספת החדשה יהיו בחברה בעוד שנה כ- 65,000 עובדים ברחבי העולם.