קרן המטבע העולמית: מחזור הטכ’ העולמי תלוי ב- iPhones; ה- Apple’s iPhone הפך גורם מפתח בצמיחה הכלכלית העולמית

קרן המטבע הבינלאומית (International Monetary Fund), גוף בינלאומי המסונף לארגון האומות המאוחדות, פירסמה לאחרונה את ה- World Economic Outlook. לדברי הקרן, מחזור הטכנולוגיה העולמי תלוי במכשירי ה- Apple’s iPhone שהפכו גורם מפתח בצמיחה הכלכלית העולמית. יחד עם זאת, נראה כי תקופות השיא בתחום זה – כבר מאחורינו.

קרן המטבע העולמית מציינת כי בשנת 2017 הגיעו מכירות הסמרטפונים העולמיות ל- 1.5 מיליארד יחידות: טלפון חכם אחד על כל חמישה אנשים על פני כדור הארץ.

לדברי עורכי הדו”ח, חברת אפל לא רק חשובה במונחי חדשנות טכנולוגית אלא גם בעלת חשיבות חזקה לעתיד הכלכלי של מספר מדינות.

לפי נתוני GSM Association 2018, הייצור והמכירות של סמרטפונים תרמו 3.6 טריליון דולר (4.5%) לכלכלה העולמית בשנת 2017. רכיבי סמרטפונים והמכירות היוו שישית מהגידול בסחר העולמי.

תעשייה זו היוותה 5.7% מהייצוא הסיני (או, 128 מיליארד דולר). ייצוא המוליכים-למחצה של דרום קוריאה היווה 17.1% מכלל הייצוא של המדינה.

הדו”ח מתייחס למחקר Carton, Mongardini, and Li 2018 שקבע כי מחזור הטכנולוגיה החדש נשלט ע”י גורמים שאינם עונתיים. מחזור זה תלוי בצורה קריטית במועדי תחילת השיווק של דגמי אייפון חדשים וזאת לאור העובדה שדגמי הדגל של אפל מניעים את הביקוש העולמי.

“העוצמה של אפל טומנת בחובה אחריות גדולה”, נאמר בדו”ח של קרן המטבע. “כאשר מתבצע תהליך קבלת החלטות, ההנהלה של חברת אפל חייבת עתה לקחת בחשבון שכל האטה בגידול של תעשיית הסמרטפונים עלולה להיות בעלת השפעה עיקרית על הכלכלה העולמית”.

עוד אומרים מחברי הדו”ח כי העובדה שלכל אדם אחד (מקרב חמישה בעולם) היה סמרטפון בשנת 2017 עשוייה להצביע על כך שקיימת תקרה כלשהי לצמיחת התעשייה וכי מכשול זה עלול להשפיע על התל”ג העולמי”.

נקודת השיא הייתה ככל הנראה  בספטמבר 2015 וכל ביקוש עולמי עתידי לסמרטפונים יגדל בקצב איטי יותר (ויושפע בעיקר מרצון לשדרוג מכשירים שבשימוש מאשר רכישות חדשות של מכשירים).

מצב זה גרם לכך שהחברה מתמקדת עתה בפיתוח פיתרונות של הדור הבא [דוגמת השעון החכם Apple Watch וכן AirPods].

את מחזור הטכנולוגיה החדש ניתן לחלק לשני מרכיבים: המרכיב הראשון הוא מה שמכונה prerelease cycle: הייצוא של כל הרכיבים  ממספר מדינות באסיה לסין, היצרנית הסופית של מרבית הסמרטפונים. המרכיב השני הוא מה שמכונה postrelease cycle: המכירות של סמרטפונים מסין לשאר העולם. לשני מרכיבי המחזור הללו השפה חזקה על דפוסי המסחר באסיה ומחוצה לה.