קידום התעשייה הישראלית באמצעות חדשנות מבוססת מידע: וועדת המדע קיימה דיון בנושא תעשייה מבוססת נתונים – העלאת הפריון בתעשייה המסורתית על ידי שימוש במאגרי מידע (Big Data)

נציגי משרדי האוצר הכלכלה והתעשייה, רשות החדשנות, התאחדות התעשיינים וחברת גוגל השתתפו בדיון שקיימה וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת (26.6) בנושא תעשייה מבוססת נתונים – העלאת הפיריון בתעשייה המסורתית על ידי שימוש במאגרי מידע (Big Data).

ד”ר עומר אפלבאום המדען הראשי במשרד הכלכלה אמר בוועדה כי “ישראל נמצאת במקום ראשון במו”פ אך רק במקום העשרים בתל”ג; חייבים להניע את הכלכלה הישראלית באמצעות טכנולוגיה”. לדבריו, “היזמים יודעים טוב יותר לאן השוק הולך הרבה יותר מהממשלה ולכן צריך לכוון שהממשלה תשקיע במקומות שהיזמים רואים לנכון להשקיע”.

במרכז הדיון הוצגה תוכנית הערך הכלכלי של חדשנות מבוססת מידע – Data Driven Innovation של משרד האוצר, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, התאחדות התעשיינים וחברת Google ישראל.

התוכנית מקנה לעסקים קטנים ובינוניים כלים טכנולוגיים מתקדמים לשיפור הפיריון וייעול תהליכי הייצור וכוללת סדנה להנהלה הבכירה של החברה וקורס דאטה אנליסט לעובדים שייבחרו וכן ליווי מקצועי לתהליך יישום מסקנות מחקר הנתונים.

במצגת בוועדה הוצגו 15 המפעלים שנבחרו להוביל את התוכנית. גונן לצטר מחברת וויפרו לחלקי מטוסים סיפר בדיון על העזרה הגדולה שקיבל מאז שהחברה החלה בזכות התכנית לשלב שימוש בביג דאטה.

נתנאל היימן ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים ציין כי מדובר בשיתוף פעולה ייחודי בין כל הגופים הללו – ממשלה, תעשייה וחברת Google. זו סנונית ראשונה מתוכנית נטו תעשייה שאושרה לאחרונה וכוללת צעדים להגברת הפריון בתעשייה וחיזוק החינוך הטכנולוגי בישראל. זו בשורה של ממש עבור התעשייה, עידן חדש של חדשנות מבוססת המידע (Data Driven Innovation) ופריצת דרך חדשנית בהטמעת החדשנות במפעלי התעשייה בישראל.

לדבריו, “על המפעלים בישראל לנצל את מאגרי המידע והנתונים שברשותם להגדלת הפריון והתפוקה. במחקר שנעשה בנושא עלה כי עלייה בחצי ציון במדד ה- DDI יגרום לצמיחה של העסקים. אני סבור כי ה- DDI עשוי להוות תמריץ וזרז משמעותי להטמעת טכנולוגיות חדשות  Industry 4.0 נוספות בתעשייה שהיא כיום הבסיס לצמיחה של התעשייה בהתמודדות בשווקים המקומיים והבינלאומיים״.

מיכל פינק סמנכ”לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה ציינה כי בישראל יש 500 חברות הזנק חדשות בכל שנה ויותר מ- 100 חברות המתמחות רק בטכנולוגיית ייצור מתקדם.

עדי פוקשניאנו מחברת Deloitte הציגה בוועדה נתונים ממחקר שערכה החברה מצביעים על כך ששיפור מדד ה-DDI    של חברות יוביל לתוספת של 54 מיליארד ש”ח לתמ”ג לשנה. עוד עלה במחקר כי עיקר הפער בפריון בין ישראל ל- OECD וארה”ב מושפע מהיעדר DDI.

מצגת משרד הכלכלה נמצאת כאן.

התוכנית האסטרטגית הלאומית לייצור מתקדם בתעשייה של משרד הכלכלה נמצאת כאן.

המצגת של חברת Deloitte נמצאת כאן.