‘צמצום התחום של AS 400 בארץ הביא את הרכבת להחלטה בדבר יישום פרוייקט מודרניזציה של מערכת התפעול הרכבתית לרבות העברתה לתשתיות נפוצות; הפרוייקט יימשך כ- 3 שנים’

‘צמצום התחום של AS 400 בארץ, לרבות מספר המומחים המצומצם בתחום זה, הביאו את הרכבת להחלטה בדבר יישום פרוייקט מודרניזציה של מערכת התפעול הרכבתית לרבות העברתה לתשתיות נפוצות כמו Windows. הפרוייקט יימשך כ- 3 שנים’.

כך כותב יהושע פורמן, מנהל מידע ראשי של רכבת ישראל בחוות דעתו לגבי בקשה לפטור ממכרז בהתקשרות עם חברת ויארטק.ביז בע”מ כספק יחיד לתחזוקת כלים וממשקים בסביבת מערכת התפעול הרכבתית לתקופה של 3 שנים.

בחוו”ד כותב עוד פורמן כי הרכבת רכשה בשנים 2005-2010 מספר כלים מחברת ויארטק.ביז (לשעבר, ויארטק) המשמשים את מערכת התפעול הרכבתית הכלים הללו  פותחו ע”י החברה ויש לה  זכויות היוצרים על המערכות הנ”ל וכמו כן קוד המקור הוא בבעלות בלעדית של החברה.

“לפיכך רק החברה יכולה להעניק שירותי תחזוקה לכלים הנ”ל,  לרבות עדכוני גרסאות וגרסאות המתאימות למערכות הפעלה מתקדמות”.

“התחום של מחשבי AS 400 שבו פועלת החברה (מערכות תפעוליות של הרכבת מופעלות על תשתית AS400 ) מאוד ייחודי ומצומצם. יש מעט חברות בארץ,  אם בכלל, שנותנות שירותים ומפתחות כלים לסביבה זו. זאת ועוד, החברה הינה יצרן אמין ומוביל בתחום,  בעל ידע עמוק וניסיון רחב, שכיום מעניק שירותים כמעט לכל התקנות של AS 400  בארץ. נוסף על כך, החברה פיתחה עבור הרכבת ממשק מורכב וקריטי מאוד ממערכת האראמיס למערכת התפעול ולמערכת השילוט האלקטרוני PIS תוך כדי שימוש במוצרים והכלים שלה.  ממשק אראמיס  נמצא בפיקוח ר.א.מ מבחינת אבטחת מידע ולכן לא ניתן להעניק גישה לקוד הממשק לגורמים נוספים”.

“לנוכח מורכבות סביבות העבודה וקריטיות המערכות למערכת התפעול (בהקשר של תפעול הרכבות) ולמערכת השילוט האלקטרוני PIS )בהקשר של שירות לציבור הנוסעים) יש חשיבות רבה למתן שרותי תחזוקה מהירים ואמינים הכוללים הבנה תהליכית של הממשק”.