פרשת תת-אלוף (מיל’) יצחק “יצה” יעקב עלתה שוב (לזמן קצר בלבד) בבית-המשפט העליון

16:32 18.05.2018

קטגוריות: משפט צבא וביטחון

באתר בית-המשפט העליון פורסמה לא-מכבר החלטה חדשה הנוגעת לפרשה ישנה, פרשת תת-אלוף (מיל’) יצחק “יצה” יעקב. על כל הסיפור ניתן לקרוא בערך שנכתב עליו בוויקיפדיה – כאן. בין היתר היה מדובר על ראיון שניתן לעיתונאי ד”ר רונן ברגמן.

להלן אתייחס לבג”ץ המתמשך 3406/01, אהובה פלץ איזסקו נ. היועץ המשפטי לממשלה.

■ וכך כותב כבוד השופט נעם סולברג בהחלטתו מ- 3.5.2018:

“בשנת 2001 עתרה המבקשת נגד קיום פגישה בין היועץ המשפטי לממשלה דאז לבין עורך-דין, בעניין בטחוני כלשהו. העתירה נדחתה בהעדר עילה להתערבות.

“לאחר 16 (שש עשרה) שנים הגישה המבקשת בקשה לעיון חוזר בפסק הדין. אין טעם בבקשה, מאחר שמדובר במעשה עשוי. הבקשה נדחתה על-ידי.

“המבקשת הגישה בקשה נוספת, להורות על פסלותי מלדון בבקשתה בשל היכרותי עם היועץ המשפטי לממשלה דאז.

“הדין אינו מכיר בהליך של “עיון חוזר” על החלטותיו של בית משפט זה בשבתו כבית משפט גבוה לצדק; ממילא, אין הצדקה וטעם בבקשה לפסילת שופט, מה גם שהיכרות מקצועית שכזו, אינה מבססת עילת פסלות.

“לפנים משורת הדין, אך הפעם הזאת, לא אעשה צו להוצאות לטובת אוצר המדינה”.

■ בהחלטה קודמת של כבוד השופט סולברג מ- 6 בנובמבר 2017 נאמר כי “הבקשה אינה מבססת עילה לעיון מחדש בפסק הדין, שניתן לפני 16 (שש עשרה) שנים, והיא נדחית”.

■ כבוד השופט סולברג כותב בהחלטתו מלפני מספר שבועות כי העתירה במקור עסקה בהקשר של “עניין בטחוני כלשהו”, כלשונו. אלא שלצד ההחלטה הטרייה יחסית התפרסם באתר בית-המשפט העליון פסק הדין שניתן ב- 1 במאי 2001 נגד היועץ המשפטי לממשלה.. כבוד השופטים אליהו מצא, יעקב טירקל ואליעזר ריבלין [כיום, נציב תלונות הציבור על השופטים] כתבו אז בפסק הדין לגבי העתירה למתן צא על תנאי וצו ביניים:

“העותרת מבקשת לתת צו ‘למנוע פגישה’ בין המשיב, היועץ המשפטי לממשלה, לבין עו”ד יהושע רזניק שפרש לא מכבר מעבודתו בפרקליטות, בעניין ‘התיק הביטחוני, מדינת ישראל נ’ תא”ל (מיל’) יצחק יעקובסון’. לטענתה, ‘פגישה ביניהם, לפי החלטת כבוד השופטת בבית-המשפט המחוזי ברכה אופיר תום מעוררת חשש ל’מטבחון’ משפטי, ניצול קשרי חברות, ניגוד אינטרסים ופגיעה בביטחון המדינה’.

“טענות אלה אינן מגלות עילה להתערבותו של בית-משפט זה ולפיכך אנו דוחים את העתירה”.