פעמיים באותו החודש בג”ץ דוחה שתי עתירות הקוראות למשהב”ט לאסור ייצוא ביטחוני לאזרביידג’ן “וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה”

פעמיים בתוך אותו החודש בית-המשפט העליון דוחה שתי עתירות הקוראות למשרד הביטחון לאסור ייצוא נשק ישראלי לאזרביידג’ן בשל הסכסוך הצבאי שלה עם ארמניה לגבי חבל נגורנו-קרבך.

= = = = = = = =

ב- 13 באוקטובר 2020 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: אתמול בבוקר (12.10.2020) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הסכסוך על נגורנו-קרבך בין ארמניה-אזרביידג’ן: בג”ץ דחה עתירה הקוראת לבנימין גנץ שר הביטחון ולרחל חן ראש אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשהב”ט, לאסור ייצוא ביטחוני לאזרביידג’ן “וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה”.

בית-המשפט העליון בשיבתו כבית-דין גבוה לצדק אמר בפסק דינו [בג”ץ 6938/20] – שנכתב ע”י כבוד השופט יוסף אלרון ואליו הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז – לגבי עתירת הלב היהודי ואלי יוסף כי  “לפנינו עתירה להורות על ‘הפסקה מיידית של היצוא הצבאי לאזרבייג’אן’, כלשון העותרים, וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה.

“דין העתירה להידחות על הסף בהיותה כוללנית ונעדרת תשתית עובדתית בסיסית, וכן מחמת אי מיצוי הליכים.

“בעתירתם, העותרים אינם מפרטים לאילו גורמים במדינה זו נמכרים אמצעי לחימה; אינם מבססים את טענתם כי קיים חשש שאמצעי לחימה המיוצאים מישראל – ככל שאכן ישנם כאלו – ישמשו לביצוע פשעי מלחמה; אינם מצביעים על מעשה מנהלי מסוים אותו הם מבקשים לתקוף בעתירתם; ואף אינם מפרטים אם פנו למי מהמשיבים בטרם הגישו את עתירתם.

“בנסיבות אלה, דין העתירה להידחות על הסף, אף בלי שנתבקשה תגובת המשיבים.

“העותרים יישאו בהוצאות לטובת אוצר המדינה על סך 1,500 ₪”.

יצויין כי בשנים האחרונות הוגשה שורה של עתירות מינהליות נגד רחלי חן ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, שרי החוץ והביטחון ונוספים לגבי ייצוא ביטחוני מישראל למדינות שונות ואשר משמש לצרכי פגיעה בזכויות האדם. כל העתירות המינהליות הללו הוגשו בידי פעילי זכויות האדם בישראל ובאמצעות עורך הדין איתי מק.

הגשת העתירות המינהליות בבתי-משפט מחוזיים (בשיבתם כבתי-משפט לעניינים מינהליים) החלה לאחר שבית-המשפט העליון דחה את אחד ההליכים והיפנה את העותרים לאפיק העתירה המינהלית בבית-המשפט המחוזי.

= = = = = = = =

ב- 27 באוקטובר 2020 ניתנה החלטה חדשה בעתירה נוספת [7387/20]. העתירה הוגשה בידי אותה עותרים כמו במקרה הראשון [הלב היהודי ואלי יוסף] אלא שהפעם הצטרפו עוד 18 עותרים.

בית-המשפט העליון בשיבתו כבית-דין גבוה לצדק אמר בפסק דינו: “בעתירה שלפנינו מבקשים העותרים כי נורה למשיבים לבוא ליתן טעם מדוע לא יורו על הפסקת הייצוא הצבאי לאזרבייג’ן.

“ברקע לעתירה זו, עתירה קודמת שהוגשה באותו נושא על ידי העותרים 2-1 לפני כשבועיים ואשר נדחתה על הסף בהיותה כוללנית ומחמת אי מיצוי הליכים (בג”ץ 6938/20 הלב היהודי בראשות אלי יוסף נ’ שר הביטחון (11.10.2020).

“כעולה מהעתירה, העותרים פנו ביום 14.10.2020 למשיבים בדואר האלקטרוני, וקיבלו אישור על קבלתו מהמשיבה 3 וכן מלשכת השר מיכאל ביטון (שאעיר שכעולה מהעתירה, נראה שאינו נמנה ברשימת משיביה). כנטען בעתירה, מלשכת המשיבים 2-1 לא התקבל אישור בדבר הגעת הדואר האלקטרוני, חרף שיחות שערכו העותרים עם הלשכות הרלוונטיות.

“דינה של העתירה להידחות מחמת אי מיצוי הליכים. הכלל בדבר מיצוי הליכים אינו כלל טכני או פורמלי – וביסודו תכליות מהותיות ‘הנסובות סביב מיצוי הסעד המינהלי וההידברות עם הרשות המינהלית טרם הפניה לבית המשפט, על מנת להביא לפתרון המחלוקת ככל האפשר, ולחלופין – למיקודהּ ולגיבוש התשתית הנדרשת להכרעת בית המשפט’ […] כן נקבע כי עותר אינו נדרש להראות רק כי פנה לגורם המוסמך בבקשה טרם פנייתו לבית המשפט, אלא כי היה לאותו גורם זמן סביר להשיב.

“אכן, העותרים פנו למשיבים ביום 14.10.2020 ואולם טרם התקבל מענה לגופם של דברים מהמשיבים. אני סבור כי בנסיבות העניין, אין מנוס מהמסקנה שהעותרים לא הותירו בידי המשיבים פרק זמן מספק למענה, ולא עמדו בחובתם למצות הליכים.

“כן יצוין שהעתירה מנוסחת בצורה כוללנית והיא נעדרת תשתית עובדתית ומשפטית סדורה הנדרשות לצורך הדיון בה והעותרים מופנים לאמור בהקשר זה גם בפסק הדין בעתירה הקודמת.

“העתירה נדחית אפוא על הסף. טענות הצדדים שמורות להם לאחר מיצוי הליכים כדין. אין צו להוצאות”.

= = = = = = = =

יצויין כי ב- 22 באוקטובר 2020 הגיש ח”כ ניצן הורוביץ שאילתה בכנסת לשר הביטחון: “מכירת נשק וטכנולוגיות ישראליות לצבא אזרבייג’אן”

בשאילתה נכתב: “מזה מספר שבועות מתלקחים עימותים קשים בין צבאות ארמניה ואזרבייג’אן. העימותים הביאו כבר למאות הרוגים ופצועים, ביניהם גם אזרחים משני הצדדים, ולפגיעות נרחבות. לפי פרסומים רבים, כולל סרטונים מטעם צבא אזרבייג׳אן, הצבא האזרי תוקף בטילים וכטבמ”ים מתוצרת ישראל, מטרות צבאיות ואזרחיות ארמניות. בשבוע האחרון המריאה לישראל “רכבת אווירית” של מטוסי תובלה שמזוהים עם משרד ההגנה של אזרבייג’ן. לפי אפליקציות גלויות למעקב אחרי מטוסים, מטוסי התובלה האזריים נחתו בשדה התעופה עובדה  והמריאו חזרה לאזרבייג’ן אחרי כמה שעות. לפי ההערכות, המטוסים מעבירים משלוחי נשק מישראל לאזרבייג’ן. בתגובה לכל אלה, ארמניה החזירה את שגרירה מישראל, שבועות ספורים לאחר שפתחה שגרירות בארץ.

“רצוני לשאול: מדוע ישראל מעורבת בסכסוך הזה ומספקת נשק אשר מתדלק את הלוחמה שם? האם ישראל ממשיכה לספק נשק עבור הצבא האזרי גם בימים אלה,למרות שהיא מודעת למטרות שנפגעו ולמרות פניות חוזרות ונשנות של השלטונות הארמנים להפסקת המכירות הישראליות?”.

= = = = = = = =