פורסמו תגובות המבוקרים לפרק העוסק ב”תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לעתיד תחום לווייני התקשורת במדינת ישראל” בדו”ח החדש של מבקר המדינה

כמקובל, כל אימת שמתפרסם דו”ח חדש של משרד מבקר המדינה, מפרסם במקביל אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה דו”ח מפורט הכולל התייחסויות של הגופים המבוקרים לליקויים עליהם הצביע מבקר המדינה בדו”ח שלו.

בשנים האחרונות פירסמתי כאן באתר ציטוטים מתוך הדו”חות הללו של משרד ראש הממשלה ואני עושה זאת גם הפעם לגבי הדו”ח שפורסם השבוע (69א).

= = = = = = = = = = =  = = = = = = =

הפרק העוסק ב”תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לעתיד תחום לווייני התקשורת במדינת ישראל”

הגופים המבוקרים בפרק זה של דו”ח המבקר: משרד המדע והטכנולוגיה, המטה לביטחון לאומי, משרד התקשורת, התעשייה האווירית.

הליקויים (לגבי משרד התקשורת): במשך כ- 15 שנה, בשנים 2000 – 2015, לא עידכן משרד התקשורת את תנאי הרישיון המיוחד שנתן לחברת חלל, על אף השינויים המהותיים שחלו בפעילותה. אוזלת ידו של משרד התקשורת בהקשר זה מקבלת משנה תוקף נוכח פניותיה של חברת חלל אליו בבקשה לעדכן את תנאי הרישיון עקב השינויים שחלו בפעילותה. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה התנהלות זו של משרד התקשורת. על משרד התקשורת וגורמים נוגעים נוספים, לרבות רשות ביטחונית מוסמכת, להבטיח את יישום המנגנונים שנקבעו ברישיון שניתן לחברת חלל ובכלל זה לפתור את סוגיית הסדרת הסיווג הביטחוני של עובדי החברה ונושאי משרה בה, ובמידת הצורך אף לקבוע מנגנונים נוספים הניתנים לאכיפה. כל זאת כדי שניתן יהיה לשמור על האינטרסים של המדינה הנוגעים לפעילותה של חברת חלל.

מתוך תגובת משרד התקשורת: המשרד מבהיר כי היו תיקונים לרישיון אבל הם נעשו בדרך של צירוף הדו”חות לרישיון. זו פרקטיקה שהמשרד נהג ונוהג לפעול לפיה. ייתכן שזו לא הפרקטיקה המיטבית בנוגע לשינויים מהותיים ואכן, פרקטיקה זו הופסקה בשנת 2015 )ביוזמת המשרד) ומאז התיקונים, הוספת נספחים וכיו”ב נעשים בדרך של תיקון פורמלי לרישיון על כל המשתמע מכך. בכוונת המשרד לבחון בשנת העבודה 2019 את הפרקטיקה המיטבית בנוגע לשינויי רישיונות לרבות רישיון זה של חברת חלל ויפעל בהתאם בעתיד.

הליקויים (לגבי משרד התקשורת): ברישיון המתוקן של חברת חלל נקבע כי ימונה משקיף מטעם המדינה בדירקטוריון החברה. פעילותו של המשקיף הייתה אמורה לאפשר למשרד התקשורת ולרשות ביטחונית מוסמכת לפקח על פעולות חברת חלל ולוודא שמירה על האינטרסים של מדינת ישראל. עד מאי 2018 סוגיית האחריות לאיתור משקיף מטעם המדינה בדירקטוריון חברת חלל לא הוסדרה, ובפועל לא מונה משקיף. כמו כן לא נקבע מנגנון חלופי לשם השגת המטרות שהיו אמורות להיות מושגות באמצעות מינוי המשקיף. מצב של היעדר פיקוח ובקרה על פעילות החברה מצד הגורמים הנוגעים באמצעות משקיף או באמצעות מנגנון אחר, עלול להביא לפגיעה באינטרסים של מדינת ישראל ויש לתקנו לאלתר.

מתוך תגובת משרד התקשורת: עניין זה של מינוי משקיף כמו נושאים אחרים הינם בעלי אינטרסים חשובים. במאי 2018 בוצע תיקון מספר 6 ברישיון ביחס למינוי משקיף ובו נכתב כי ‘המנהל יהיה רשאי, לבקשת הרשות הנוגעת בדבר המוסמכת, למנות משקיף’ כאמור לעיל, המינוי הוא לבקשת הגורמים הנוגעים ומבדיקה עימם עולה שנושא המשקיף נמצא בהליכי איתור. לאחר שיאותר גורם מתאים על ידי הגורמים הנוגעים בדבר, מנכ”ל המשרד יפעל להמשך תהליכי המינוי. תיקון מספר 2 משנת 2015 הבהיר את עיקר הנושאים החשובים, מאז נעשו תיקונים נוספים (בהם תיקונים  3 ו-6) שעוסקים בסוגיות של הגנה על אינטרסים חשובים וכרגע נמצא על הפרק תיקון נוסף (תיקון מס’ 5, שמספרו יעודכן) ביחס ל”מדינות מיוחדות”. המשרד נמצא בקשר שוטף עם הגורמים הנוגעים בדבר. במידה וייווצרו חוסרים בהגנה על אינטרסים חשובים המשרד יבחן זאת בכובד ראש.

= = = = = = = = = = =  = = = = = = =