פורסמו הנחיות רשות התקשוב הממשלתי לגיבוש תכניות עבודה בתחום התקשוב לשנת 2018 במשרדי הממשלה וביחידות הסמך

רשות התקשוב הממשלתי (במשרד ראש הממשלה) פירסמה ב- 24.7.2017 הנחיות לגיבוש תכניות עבודה בתחום התקשוב לשנת 2018 במשרדי הממשלה וביחידות הסמך.

מטרת המסמך, עליו חתום יאיר פראנק ראש הרשות, היא להנחות את המנכ”לים ומנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך להיוועץ בראש רשות התקשוב הממשלתי ולפעול תוך שימת לב להנחיותיו בעת גיבוש תוכנית עבודה של אגף מערכות מידע ותקצובה בכל הנוגע למבנה תוכנית העבודה לשנת 2018, יעדי ממשלה רוחביים בתחום התקשוב ותהליך גיבוש תוכנית העבודה.

“הנחייה זו מהווה נוהל עבודה רוחבי, ועל כן תוכנה מחייב את היחידות מונחות רשות התקשוב הממשלתי”.

במסמך אומר בין היתר יאיר פראנק כי “במקביל לאישור תקציב המדינה, מתבצע בכל משרד ממשלתי ויחידת סמך תהליך של גיבוש תוכנית עבודה משרדית מפורטת הכוללת מטרות, יעדים, מדדים ומשימות. כחלק אינטגרלי מתהליך התכנון המשרדי,  מתבצע גם תהליך של גיבוש תוכנית עבודה בנושאי התקשוב שמטרתה העיקרית היא לשרת את מטרות ויעדי המשרד והממשלה.

“… תוכנית העבודה מהווה הזדמנות עבור מנהל אגף מערכות המידע במשרד לקדם יעדים ותוצאות מוגדרים, על-פי סדר עדיפות ברור.  בדומה לתוכנית העבודה המשרדית, גם תוכנית העבודה בנושא התקשוב תכלול השנה הגדרה של יעדים ומדדי תוצאה,  אשר יכוונו את הפעילויות המרכזיות והמשימות שמתכנן אגף מערכות המידע לבצע בשנה הקרובה.

היעדים והתוצאות יוגדרו באופן שישלב בין שלושה מקורות סמכות והנחיה עיקריים:

+ יעדים ותוצאות של המשרד: יעדים ותוצאות הנובעים מתוכנית העבודה של המשרד 2017-2018.

+ יעדים ותוצאות של אגף מערכות מידע: יעדים ותוצאות הקשורים לאגף מערכות מידע ולפעילותו השוטפת.

+ יעדים ותוצאות של רשות התקשוב הממשלתי: יעדים ותוצאות רוחביים לממשלה כולה, המוגדרים במסמך זה.

על בסיס הגדרת היעדים ומדדי התוצאה, יפורטו המשימות (הפעילויות המרכזיות) לשנה הקרובה,  כולל אבני דרך לביצוע.  מידת ההלימה בין המשימות לבין היעדים והתוצאות, תאפשר למשרד לנהל טוב יותר את המשאבים.

“תכניות העבודה המשרדיות בנושא התקשוב יכילו, כמובן,  מענה ליעדים ולצרכים של המשרד ושל אגף מערכות המידע. יחד עם זאת,  על התוכניות לכלול, עפ”י מידת הרלבנטיות למשרד, משימות שמטרתן לקדם יעדי ממשלה רוחביים התורמים למימוש תפיסת ה’אזרח במרכז’.”

עוד מציין יאיר פראנק במסמך כי “בשבועות הקרובים, לא יאוחר מ- 31.8.2017, נפיץ אל מנהלי אגפי מערכות המידע נוהל עבודה עדכני בדבר התהליך והתבנית שלפיה יתבקשו המשרדים להגיש את התוכניות אל רשות התקשוב הממשלתי,  וזאת בכדי שתקבלו חוות דעת בלוח זמנים סביר ויעיל. התהליך והתבנית יסתמכו על אלה של השנה הקודמת עם מספר שיפורים.

“תהליך דומה הופעל בשנתיים האחרונות, והופקו ממנו תועלות רבות,  ביניהן:

  • עזרה למשרדים בתהליך התכנון על ידי מתן חוות דעת מקצועית, המשקפת ניסיון רב בעולם התקשוב בכלל והתקשוב הממשלתי בפרט;
  • חשיפה, עזרה הדדית ושיתוף ידע וניסיון בין מנהלי אגפי מערכות המידע הממשלתיים;
  • איתור פרוייקטים מורכבים וקביעת רמת המעורבות של רשות התקשוב בליווי ופיקוח על פרויקטים אלה;
  • קבלת מבט רוחבי על הפעילויות בארגונים השונים, לצורך איתור פעילויות רוחביות פוטנציאליות, איתור סיכונים רוחביים, איתור כפילויות ואיתור פוטנציאל לשיתוף פעולה וסינרגיה בין המשרדים;
  • יישום ואיסוף מידע על מימוש יעדי ממשלה רוחביים בתחום התקשוב;
  • גיבוש תמונת מצב כלל ממשלתית.”