פורסמה התקשרות בפטור של משרד הבריאות [5 שבועות לאחר שהתקבלה]: רכש חיסוני קורונה עבור 50% מהאוכלוסייה בארץ [בהיקף של 100 מיליון דולר/ל-3 שנים]

ב- 21 בספטמבר 2020 אישרה וועדת הפטור המרכזית בקשת פטור ממכרז זו. דבר הפטור וההחלטה לגבי פטור זה ולגבי פטורים נוספים פורסמו רק יותר מחודש לאחר מכן, ב- 29 באוקטובר 2020.

בין השאר נאמר בנימוקי וועדת הפטור כי מאושרת התקשרות בהיקף 100,707,150 דולר, לא כולל מע”מ (מהם – 32,189,500 דולר, לא כולל מע”מ, עם ארגון GAVI, the Vaccine Alliance, והיתרה – עם ארגון GAVI או עם גופים אחרים שזהותם עדיין לא ידועה).

“בעקבות התפרצות נגיף קורונה, הוטלו מגבלות שונות על המשק הישראלי וזאת במטרה למנוע את התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה בישראל ולמזער את הנזקים העלולים להיגרם ממנו. לאור זאת, חיסון אפקטיבי של האוכלוסייה כנגד הנגיף מהווה כלי חשוב שיאפשר את החזרה של מדינת ישראל לשיגרה, על כל ההשלכות הבריאותיות והכלכליות הטמונות בכך.

“חברות ברחבי העולם החלו בעריכת ניסויים ופיתוחים שונים לצורך מציאת חיסון לנגיף. בהמשך לכך, המשרד פנה וממשיך לפנות לחברות שונות בעולם בניסיון להבטיח את יכולתה של מדינת ישראל לרכוש חיסונים בהקדם האפשרי לאחר קבלת אישור לשיווקם.

“לצד התקשרויות פרטניות עם חברות מסויימות, מבקש עתה המשרד להצטרף למיזם COVAX שנוצר בידי ארגון GAVI (שהוא ארגון אשר בזמן שיגרה פועל לחיסון במדינות עולם שלישי) ובשותפות עם ארגון הבריאות העולמי ו- CEPI (שהוא ארגון שמעודד מחקר בתחום האפידמיולוגיה). מטרת המיזם היא לדאוג לחיסון של 20% מאוכלוסיית העולם לכל הפחות, ולכך שהחיסונים יחולקו בצורה שיוויונית. לצורך כך תמך המיזם בחברות המפתחות חיסוני קורונה בשלב ראשוני והבטיח לחברים שישתתפו במיזם זכות למנות מוקדמות.

“כדי לעמוד ביעדיו, המיזם פועל בימים אלה להתקשר עם פורטפוליו רחב של חברות המייצרות חיסונים לקורונה, וכן להתקשר עם מדינות רבות ככל האפשר. עפ”י הדיווח של הארגון, יש 92 מדינות ממומנות (היינו, מדינות עולם שלישי שהסכום לחיסונים עבורן נתרם ע”י גופים שלישיים) ו- 70 מדינות מממנות (היינו, מדינות שמשלמות בעצמן עבור החיסונים שיקבלו) שהביעו עניין להצטרף.

למדינת ישראל מוצע להצטרף כמדינה שמממנת את החיסונים בעצמה, כאשר היא נדרשה לבחור מהו שיעור האוכלוסייה שעבורו היא מבקשת לרכוש חיסונים. בבקשה זו מבקש המשרד לחתום על הסכם המאפשר רכישה של חיסונים עבור 50% מהאוכלוסייה בארץ, שהוא השיעור המקסימלי שהארגון מאפשר לרכישה. זאת הן לנוכח הרצון לחסן חלק משמעותי מהאוכלוסייה כאמור לעיל, והן לאור ההשפעה האפשרית על האופן שבו יחושב החלק היחסי של ישראל בהקצאת החיסונים.

“הארגון מעריך שהעלות למנת חיסון תעמוד על 10.55 דולר ושיידרשו שתי מנות חיסון על-מנת לחסן אדם אחד”.

בהמשך מפורטים עניינים פרטניים דוגמת נושא עלויות לוגיסטיקה ושינוע.

לדברי וועדת הפטור המרכזית, “לעניין פרסום ההחלטה יצויין כי תחילה ביקש משרד הבריאות שלא ייחשפו פרטי העיסקה בשל סודיות העיסקה. וועדת הפטור קיבלה זאת ואישרה פירסום חלקי של ההחלטה ‘באופן שאינו מגלה סוד מסחרי או מקצועי של המשרד’. בעת הכנת הנוסח החלקי לפרסום, הוחלט לבצע פנייה נוספת למשרד ןבירור חוזר של הצורך בסודיות, ואכן משרד הבריאות השיב כי הוא חוזר בו מבקשתו לאי-פרסום והבהיר שאין חובת סודיות בהסכם עם הארגון. לאור כך פרוטוקול וועדת הפטור מפורסם באופן מלא”.