עתירה מינהלית של 80 עותרים נגד ראשת אגף פיקוח על ייצוא ביטחוני במשהב”ט, שר ומשרד הביטחון, משרד החוץ ותעשיות נשק לישראל (IWI) במטרה לעצור משלוח מקלעי “נגב” ליחידות משטרה בברזיל

06:55 01.09.2020

קטגוריות: ברזיל (BRIC) משפט צבא וביטחון

ביום שני (31.8.2020) אחרי הצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: לביהמ”ש המחוזי בת”א הוגשה (31.8.2020) עתירה מינהלית של 80 עותרים נגד רחלי חן ראשת אגף פיקוח על ייצוא ביטחוני במשהב”ט, שר ומשרד הביטחון, משרד החוץ ותעשיות נשק לישראל (IWI); בעתירה נדרש לעצור את המשלוחים של מקלעי נגב ליחידות משטרה המבצעות הוצאות להורג ללא משפט בפבאלות בעיר סאו פאולו בברזיל. זאת לאחר שחברת IWI פרסמה ביום 12.8.2020 כי המשטרה הצבאית ויחידת Rondas Ostensivas Tobias de Aguiar, ROTA   החלו לקבל משלוחים של מקלעי נגב 7.62.

בכתב העתירה המינהלית בית-המשפט מתבקש להורות לראש אפ”י “להפעיל את סמכויותיה הקבועות בחוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני, תשס”ז – 2007, ולעצור את הייצוא של מקלעי נגב […]  להורות על ביטול רישיון הייצוא הביטחוני שקיבלה המשיבה 5 לייצוא מקלעי נגב […] ולהימנע מלתת לחברה רישיונות חדשים לייצוא של מקלעי נגב ליחידות משטרה אלו”.

לדברי העתירה, שהוגשה באמצעות עו”ד איתי מק [העותר ה- 80], המשטרה הצבאית של סאו פאולו ובמיוחד יחידת ROTA שלה, הן מבין יחידות המשטרה העירוניות הכי אלימות ורצחניות בברזיל. עיקר קורבנות ההוצאות להורג ללא משפט שהן מבצעות הם עניים, אפרו-ברזילאים או בני תערובת, אשר מתגוררים יחד עם למעלה משני מיליון איש בפבאלות בסאו פאולו.

“העובדה שהמשטרה הצבאית של סאו פאולו ובמיוחד יחידת ROTA מבצעות הוצאות להורג ללא משפט, ידועה ותועדה באינספור דו”חות של גורמים ממשלתיים בברזיל, האו”ם, ארה”ב, ארגונים בין-לאומיים, ובתחקירים של העיתונות הברזילאית והבין-לאומית”.

“המשטרה הצבאית בסאו פאולו ויחידת ROTA אינן יחידות משטרה אזרחיות כפי אלה המוכרות במדינת ישראל. הן הוקמו על ידי הדיקטטורה הצבאית בברזיל, כחלק מהמיליטריזציה של אותה התקופה. מדובר בכוחות צבאיים הפועלים בשיטות צבאיות, שבמקור נועדו מלבד טיפול בפשיעה הרגילה גם לטפל בתופעת החתרנות”.

“מאז סיום הדיקטטורה הצבאית בשנת 1985 ועד היום, לפחות 15 אלף איש נהרגו ע”י כוחות המשטרה בסאו פאולו. לפי דו”ח רשמי של מבקר המשטרה בסאו פאולו, בשנת 2018 נהרגו 851 איש ע”י שוטרים ובשנת 2019 נהרגו 867 איש, כאשר 95% מתוכם נהרגו על ידי המשטרה הצבאית. בשנת 2018 נהרגו 58 איש על-ידי יחידת ROTA, ובשנת 2019 נהרגו על ידה 104 איש”.

העותרים אומרים כי אכן בברזיל יש את אחד משיעורי הפשיעה האלימה והרצח הגבוהים בעולם, וכי הפבאלות בסאו פאלו נשלטות על ידי כנופיות פשע וסמים, אך במקום לעצור חשודים בפשיעה המשטרה הצבאית ובמיוחד יחידת ROTA מוציאות להורג את החשודים, עוברי אורח ותושבים בפבאלות.

“ההוצאות להורג בסאו פאולו מבוצעות הן על ידי שוטרים במסגרת תפקידם (on-duty), והן על ידי שוטרים מחוץ לשעות עבודתם (off-duty) במסגרת ‘חוליות מוות’ של שוטרים שמבצעות חיסולים תמורת תשלום או כדי ‘לסגור חשבונות’. כלומר, ייתכן כי שוטרים ביחידות המשטרה הצבאית ו- ROTA גם יעשו שימוש במקלעי נגב, בשעות הפנאי שלהם, כדי לחסל אנשים במסגרת מיליציה או ‘חוליית מוות’.

עוד נאמר בעתירה כי עפ”י נהלים ופרסומים של צה”ל בעניין שימוש במקלע נגב, וחוות דעת שצורפה לעתירה והכין מפקד גדוד במילואים, סא”ל (במיל.) תולי פלינט, “נגב” הוא מקלע קל אוטומטי להסתערות וללחימה בשטח פתוח, אשר נועד לירי בצרורות ואינו מאפשר ירי מדויק. יש לו את היכולת לירות 600-750 כדורים בדקה – “אין מדובר בכלי נשק שמתאים לכוח משטרה שפועל בשטחי מגורים הבנויים בצפיפות אדירה בפבאלות בסאו פאולו, אלא אם הכוונה לבצע טבח בהמונים”.

“בהקשר זה, באוקטובר 1992 המשטרה הצבאית ויחידת ROTA, ביצעו טבח בכלא Carandiru  בסאו פאולו, ירו כ- 5,000 כדורים חיים והרגו 111 אסירים. באוגוסט 2013, הורשעו 25 שוטרים ביחידת ROTA בגין חלקם בטבח.

“כשם שלא יעלה על הדעת ששוטרים במדינת ישראל יעשו שימוש במקלעי נגב ויוציאו להורג ללא משפט עבריינים ואזרחים, כך גם לא יעלה על הדעת שמשרד הביטחון וחברת IWI יסייעו לדבר בברזיל”.

בנסיבות אלה, בעתירה נטען כי על ראשת אפ”י לעצור לאלתר את הייצוא של מקלעי הנגב למשטרה הצבאית וליחידת ROTA בסאו פאולו.

העתירה הוגשה יחד עם פעילות/י זכויות האדם איה גבריאל, נורה בנדרסקי, ד”ר ג’וליה צייטין, פרופ’ רות הכהן פינצ’ובר, ד”ר שני פייס, אריאל נייזנה, אור בן דוד, פרופ’ אורלי בנימין, ד”ר הילה דיין, אחיה ש”ץ, חנה בר”ג, ד”ר ישי מנוחין, עומר ארוילי, רחל חיות, ד”ר יונתן ניסים גז, אפרת לוי, יעל אגמון, רוני סגולי, מוסי רז, ד”ר חנה ספרן, עדית ברסלאור, נוני טל, טל הרן, ד”ר צביה שפירא, שירלי נדב, ד”ר סנאית גיסיס, נפתלי אורנר, מיאקו גליקו, דפנה בנאי, אבשלום רוב, פרופ’ גדעון פרוידנטל, סיגל קוק אביבי, יהודית אלקנה, גיא בוטביה, שושנה לונדון ספיר, תמר כהן, רעיה רותם, ד”ר רוחמה מרטון, בלהה גולן זונדרמן, ד”ר גלעד ליברמן, דליה קרשטיין, פרופ’ נורית פלד אלחנן, יאיר בונצל, ד”ר בטינה בירמנס, מארי בונצל, שרון גמזו, גיא הירשפלד, אלי אמינוב, דניאלה יואל, ד”ר אילנה המרמן ניראד, דניאל סילברמן, נעמי קירשנר, זהבה גרינפלד, עפר ניימן, אלונה כהן, נפתלי ספיר, ד”ר ענת מטר, חיה אופק, ורד ביתן, איתמר פיגנבאום, גליה ברנד, שאול צ’ריקובר, צילה גולדנברג, חיים שוורצנברג, אבישי הלביא, עירית הלביא, פרופ’ ורוניקה כהן, ד”ר אליוט כהן, גדי שניצר, סמדר יערון, תמר להן, אמיר ביתן, עודד אפרתי, פרופ’ בן ציון מוניץ, נעמי שור, ג’סיקה נפומנש, אמנון לוטנברג, מאירה אשר ושחף ויסבין.