עתירה מינהלית נגד אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני, שר ומשרד הביטחון ומשרד החוץ בתביעה לעצור את הייצוא הביטחוני הישראלי המשמש ניאו-נאצים ואנטישמים ו/או עלול לשמש ניאו-נאצים ואנטישמים באוקראינה

21:04 03.03.2019

קטגוריות: משפט צבא וביטחון

תגים: ,

מוקדם יותר הערב דיווחתי בחלון המבזקים של האתר על דבר הגשת העתירה היום לבית-המשפט המחוזי בתל אביב בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים.

את העתירה הגישו 42 עותרים, פעילות ופעילי זכויות האדם, יחד ובאמצעות עו”ד איתי מק והמשיבים הם רחלי חן ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני [אפ”י], שר ומשרד הביטחון ומשרד החוץ.

לדברי מגישות ומגישי העתירה, על רקע הפלישה הרוסית לחצי האי קרים ולמזרח אוקראינה, שהחלה בסוף חודש פברואר 2014 תוך הפרה של החוק הבין-לאומי, הוקמו באוקראינה מספר מליציות “מתנדבים” ניאו-נאציות ושל הימין הקיצוני, אשר המוכרת בהן מכונה Azov. לממשלה בקייב היה נוח שיחידות מתנדבים וחוליגנים “פרטיות” יסייעו בלחימה נגד הרוסים והכוחות הבדלניים הפרו-רוסים, בדרום ובמזרח המדינה.

סמלי מליצית Azov מורכבים מ- Wolfsangel ו- Sonnenrad, המוכרים כסמלים ניאו-נאציים. חברי המיליציה נוהגים להצדיע במועל יד, לשאת סמלים של צלב קרס וה- SS, להודות בתפיסות הניאו-נאציות שלהם ולהכחיש את השואה. בראיון בחודש מרץ 2015, דובר המיליציה אמר כי “רק” 10 עד 20 אחוזים מחבריה הם נאצים.. בשנת 2014, לוחם במיליציה הסביר בראיון לעיתון ‘הגרדיאן’ הבריטי, כי הוא נלחם ברוסים מאחר שלטענתו פוטין יהודי.

עוד טוענים מגישי העתירה המינהלית כי כבר באביב שנת 2015 החלו חברים במליצית Azov להפוך לחלק מכוחות הביטחון הסדירים האוקראינים, ובמיוחד ביחידת ה- ”Ukrainian National Guard הכפופה לשר הפנים. המיליציה גם מעודדת את חבריה ותומכיה להצטרף לשורות הצבא האוקראיני.

צמיחת מליצית Azov, הינה חלק בלתי נפרד מהתחזקות האנטישמיות והניאו-נאצים באוקראינה, בתמיכה או בהעלמת עין מצד הממשלה בקייב.

בשנים האחרונות חלו אירועים חמורים בהם קבוצות ניאו-נאציות תקפו יהודים ואתרי זיכרון יהודיים ברחבי אוקראינה, תקפו תערוכות נגד האולטרה לאומנות האוקראינית, פשטו באלימות על מועצות מקומיותתקפו עיתונאים, צוענים ולהט”ב.

בינואר 2018 הקונגרס האמריקאי אסר על תמיכה צבאית במליצית Azov. באפריל 2018 כחמישים חברים בקונגרס האמריקאי שלחו מכתב חריף למחלקת המדינה, אשר גינה את התחזקות האנטישמיות והניאו-נאצים באוקראינה, בתמיכת הממשלה בקייב, ובמיוחד את אי פירוק הממשלה האוקראינית את מליצית  Azov וקליטתה ביחידות הביטחון הסדירות.

ככל הנראה בשל רגישות וחשיבות יחסיה של מדינת ישראל עם רוסיה, רב הנסתר על הגלוי באשר לטיב היחסים הביטחוניים של מדינת ישראל עם אוקראינה. למרות זאת, על-פי דיווחים ופרסומים שונים באוקראינה, כוחות הביטחון האוקראינים משתמשים ברובים מדגמים ישראליים ומקבלים אימונים מישראלים, חברי מליצית Azov משתמשים ברובי תבור, וכן ישנם ישראלים המאמנים את יחידת ה- ”Ukrainian National Guard (בה נקלטו כאמור חברי מליצית Azov).

העובדה שרוסיה משתמשת בהתחזקות הניאו-נאצים באוקראינה לצרכי תעמולה, אינה מבטלת את חומרת המציאות באוקראינה, אשר הקהילה הבין-לאומית ובמיוחד מדינת ישראל אינן רשאיות להתעלם ממנה. מאחר שחיילי מליצית Azov נקלטו בכוחות הביטחון הסדירים של הממשלה בקייב, וכן על-פי דיווחים שונים גם ממשיכים לפעול באופן “עצמאי” באזורי הקרבות במזרח אוקראינה, לא ניתן לוודא לחלוטין כי נשק ואימונים ישראליים לא משמשים או ישמשו חיילים ניאו-נאצים ואנטישמים.

כשם שארה”ב טעתה טעות היסטורית כאשר היא תמכה במוג’אהידין באפגניסטן שהפכו בהמשך לארגון הטרור הרצחני אל-קאעידה, כך גם מדינת ישראל עלולה לבצע טעות היסטורית באוקראינה.

אף אם עד כה הנשק והאימונים הישראליים לא הופנו לצורך תקיפה של יהודים ואתרים יהודיים באוקראינה, הדבר מהווה קריצת עין וזלזול בסכנה של התגברות הניאו-נאצים והאנטישמיות שם.

למדינת ישראל יש מחוייבות מיוחדת למאבק העולמי בניאו-נאצים ובאנטישמיות. אף אם קיים אינטרס כלשהו בהמשך הייצוא הביטחוני הישראלי לאוקראינה, העותרים סבורים כי מדינת ישראל אינה יכולה לקחת סיכון שנשק ואימונים ישראליים ישמשו חיילים ניאו-נאצים ואנטישמים. בעתירה נטען כי משרדי החוץ והביטחון מפרים את החלטות ממשלת ישראל להיאבק באנטישמיות.

בזמן מלחמת העולם השנייה, הנאצים ועוזריהם השמידו יהודים, צוענים ולהט”ב. עתה יהודים, צוענים ולהט”ב מאוימים, מותקפים ונרדפים ע”י ניאו-נאצים באוקראינה, והדבר אינו מעניין את משרדי הביטחון והחוץ, נטען ע”י מגישי העתירה המינהלית.

מגישי העתירה: זוהרה חדד, אליוט כהן, ורוניקה כהן, ד”ר חנה ספרן, רעיה רותם, חנה בר”ג, אמיר ביתן, ורד ביתן, רזי אילן, ד”ר גרסיאלה קורס, רם כהן, ג’סיקה נבו, עמרי נג’אד, איבון דויטש, לאה הורוביץ, שושנה הלפר, צילי גולדנברג, פפה גולדמן, עדה בילו, תמר מילבסקי, עודד סולן, רוסמרי סולן, ניצה אמינוב, יוסי טבדיוגלו, שחף ויסבין, אורן רימון אור, נעמי קירשנר, נורה אורלוב, גיא הירשפלד, גיא בוטביה, ניב חכלילי, מאיר ברזילי, ד”ר אילנה המרמן, מיאקו גליקו, צבי בנינגה, אלי אמינוב, תמר להן, יואב הס, עירית הלביא, אבישי הלביא, מיכל פלג ועודד אפרתי,.