עתירה בנושא ייצוא ביטחוני מישראל לקמרון: העליון קבע כי בקשת המדינה “לקיום הדיון בעתירה בדלתיים סגורות, כמו גם הבקשה לאיסור פרסום, תידון במהלך הדיון”

08:19 24.12.2018

קטגוריות: משפט צבא וביטחון

תגים: , ,

ביום ראשון, 23.12.2018, בשעה 11:40, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי בעתירה דחופה לצו על תנאי שהגישו 77 אנשים נגד שר הביטחון, ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני ומשרדי הביטחון והחוץ [בנושא ייצוא ביטחוני לקמרון “עד להפסקת ביצוע פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם”] העליון קבע היום (23.12.2018) כי בקשת המדינה “לקיום הדיון בעתירה בדלתיים סגורות, כמו גם הבקשה לאיסור פרסום, תידון במהלך הדיון”.

בעתירה, שהוגשה ע”י עורך הדין איתי מק, מתבקש בית-המשפט העליון להוציא צו על תנאי נגד המשיבים בו ינמקו מדוע ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני רחלי חן “לא תפעיל את סמכותה הקבועה בחוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני, תשס”ז -2007, ותורה על ביטול או התליית רישיונות הייצוא הביטחוני שנתן אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני (אפ”י) ליחידת BIR בקמרון, ותימנע מלתת רישיונות חדשים, עד להפסקת ביצוע היחידה שם פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם”.

בעתירה נאמר כי מאז חודש אוקטובר 2016, “מתחולל בקמרון משבר פוליטי קשה באיזורים דוברי אנגלית, בפרובנציות הדרום מערבית והצפון מערבית, שנמצאות בסמוך לגבול עם ניגריה. ממידע שהגיע אל העותרים מפעילי וארגוני זכויות אדם בקמרון, היחידה המטילה במיוחד את אימתה על התושבים באיזורים דוברי האנגלית זו יחידת BIR, שמכונה שם ‘היחידה הישראלית’.

“לפי הדיווחים, חיילי היחידה פושטים על כפרים, מקיימים צעדות עם ציוד צבאי בלב שכונות מגורים, מעורבים בביזה, עינויים, בהכאה של גברים, נשים וילדים, בירי חי אל מפגינים ואזרחים, ובהריסת בתי עסק ומגורים.

“יחידת BIR מכונה בקמרון ‘היחידה הישראלית’. זאת משום שלפי הדיווחים, באופן יוצא דופן, ישראלים לא רק מאמנים ומייעצים לחייליה, אלא גם מי שעמד בראשה היה ישראלי, מפקד יחידת דובדבן לשעבר 0בתקופת האינתיפדה הראשונה), אל”מ (מיל’) אבי סיוון, שנהרג בתאונת מסוק בקמרון בשת 2010. קודם למתן שירותים ביטחוניים לדיקטטור הקמרוני Paul Biya, סיוון שימש בתפקיד נספח צבאי של צה”ל בקמרון”.

“[…] מתמונות וסרטונים של יחידת BIR, שפורסמו בתקשורת ונמסרו לעותרים ע”י פעילי וארגוני זכויות אדם בקמרון, עולה כי חייליה משתמשים בנשק ישראלי מסוגים שונים.

“בענייננו, אין מדובר בייצוא ביטחוני ישראלי ‘רגיל’ המשמש להפרות חמורות של זכויות אדם, אלא בהתערבות של ממש מצד משרד הביטחון בישראל בחיים הפוליטיים של מדינה אחרת, בסגנון נאו-קולוניאליזם”.

“[…] מצער הדבר, כיצד כמעט בכל מקום ברחבי העולם בו התרחשו פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם מאז מחצית המאה העשרים, נעשה שימוש בציוד, ידע ואימונים צבאיים ישראליים”.

“העותרים סבורים כי אין למשיבים סמכות כלשהי לאשר סיוע צבאי לפשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם, הן מבחינת החוק הבינלאומי והישראלי, והן מבחינה מוסרית.

“בנסיבות אלה, לנוכח הפשעים בהם מעורבת יחידת BIR ברחבי קמרון, ובמיוחד בשנה האחרונה באיזורים דוברי האנגלית, ומחשש כי המשבר הפוליטי הקשה בקמרון עלול לאבד שליטה וליהפך למלחמת אזרחים מלאה, העותרים בעתירה זו דורשים להקפיא או לבטל את כל רישיונות הייצוא הביטחוני ליחידת BIR. זאת עד שיובטח כי ניתן לוודא ולסמוך שהחיילים בה לא יהיו מעורבים עוד בהפרות חמורות של זכויות אד, כי הפשעים שנעשו ייחקרו והאחראים להם יועמדו לדין, ושיסתיים המשבר בקמרון”.