ערוץ 10: “משרד התקשורת אישר לראש עיריית ירושלים לפרוס בכל רחבי העיר את הטכנולוגיה עם מאות אנטנות, כאשר אף אחד לא יודע בכלל מה ההשפעות של זה”

תוכנית המגזין של אושרת קוטלר בערוץ 10 שידרה במוצאי שבת (6.10) את פינתו של הכתב אבי עמית שהוקדשה הפעם לנושא הדור החמישי [5G].

עפ”י אתר ערוץ 10, בין היתר נאמר בכתבה “המפצח” כי ‘מהפיכת הדור החמישי היא למעשה המהפכה התעשייתית הרביעית – שבה צונאמי של מידע יעבור בצורה אלחוטית במהירות של 20 ג’יגה בשנייה, וישפיע על הכול. הבעיה, שמדאיגה מספר לא קטן של אנשים, היא שבעוד רגע יפרסו את הטכנולוגיה בכל מקום בעולם, גם בישראל, אך היא טרם נחקרה לעומק ולאורך זמן על בני אדם’.

מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן אמר בכתבה כי “אנחנו כרגע נערכים מאסיבית לקראת הדור החמישי בישראל”.

“מצאנו שבדור החמישי, היכולת שלנו לספוג את האנרגיה עולה”, אמר פול בן ישי פיזיקאי מאוניברסיטת אריאל החוקר את התדרים של הדור החמישי. “כלומר, הקרינה תיקלט בתוף הגוף שלנו בצורה יותר טובה”.

לדברי הכתב, בארה”ב הציגו נתונים המוכיחים שהקרינה מסוכנת לבריאות וכי יש קשר בין גידולים במוח לטלפונים סלולריים, ו- 220 רפאים ומדענים מ- 41 מדינות בעולם קבעו כי “קרינת הדור החמישי כוללת סיכון מוגבר להתפתחות סרטן, תעוקה חימצונית בתאים, נזקים גנטיים, שינויים במערכת הרבייה, פגיעה ביכולת הזיכרון והפרעות נוירולוגיות”.

ד”ר יעל שטיין מומחית בכירה להרדמה במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים, שחוקרת את השפעות הקרינה בדור החמישי על הגוף שלנו, מודאגת גם כן. “מדובר על טכנולוגיה כמו של רדארים – לקחת רדארים בעוצמות מאוד חלשות ופשוט להקרין את כולנו בהם”, סיפרה ד”ר שטיין.

לדבריה, היא ביקשה לחקור את התחום, אך נתקלה בקשיים. “יש הרבה אינטרסים כלכליים שמונעים מאנשים לקבל תקציב למחקר. רציתי לערוך מחקר, אך ועדת האתיקה של בית החולים לא אישרה. הם ביקשו ממני להוציא אישור של משרד הבריאות שהטכנולוגיה בטוחה לשימוש, אבל מצד שני משרד התקשורת אישר לראש עיריית ירושלים לפרוס בכל רחבי העיר את הטכנולוגיה עם מאות אנטנות, כאשר אף אחד לא יודע בכלל מה ההשפעות של זה”.

עם זאת, במשרד הבריאות בישראל לא חושבים שיש קשר בין טלפונים סלולריים לגידולים במוח, ועד היום כלל לא העסיקו שום מומחה ייעודי לתחום הקרינה.

פרופ’ סטיליאן גלברג, בכיר מהמשרד לאיכות הסביבה שמאשר כל אנטנה בישראל, מציג טיעונים לטובת הטכנולוגיה: “כמה שאתה יותר קרוב לאנטנה, הטלפון שלך ישדר הרבה פחות וגם האנטנה תשדר בהספקים אפסיים. לכן מבחינת החשיפה לקרינה, תהיה ירידה משמעותית אצל כל אחד מאיתנו”. ד”ר פול הגיב לדברים, ואמר כי “הם צודקים במובן אחד, אבל אז יהיה הרבה יותר מידע, עד שהפלאפונים יעבדו יותר חזק”.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לכתבה: “ככל הידוע לנו, אף מפעיל באף מדינה לא פרס תשתיות דור חמישי, כך שטרם בוצעו מקרים בהם המשרד יכול ללמוד ולהסיק מסקנות”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לכתבה: “הסטנדרטים של קרינה לא נקבעים על ידי משרד הבריאות ואינם בסמכותו של המשרד. עמדת משרד הבריאות היא שנכון שיהיה נציג של המשרד או של מרכז ‘תנודע’ בוועדה הבין-משרדית בנושא הדור החמישי ואם אין נציג כזה יש בכך טעם לפגם. המשרד יפנה למרכז ‘תנודע’ שמרכז את נושא הקרינה הלא מייננת לשם גיבוש העמדה המקצועית בתחום השפעות הרשת מהדור החמישי על הבריאות”.

מפורום החברות הסלולריות בישראל נמסר בתגובה לכתבה: “מטרת התשתית הסלולרית לדור החמישי היא להנגיש לציבור את הטכנולוגיות המתקדמות בצורה הבטוחה, המקצועית והמיטבית ביותר. החברות הסלולריות פועלות בהתאם להנחיות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות בישראל וכך יהיה גם לגבי דור 5”.

את הכתבה במלואה ניתן לראות כאן.