ערוץ 10: משרד התקשורת אוסר מכירת סמרטפונים המובאים לארץ ביבוא מקביל מהמזרח

ביום שני (2.7.2018) בשעה 17:59 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את הדיווח הבא: נגה ניר נאמן במוסף “ברקוד” שישודר הערב (20:00) בערוץ 10: משרד התקשורת אוסר מכירת סמרטפונים המובאים לארץ ביבוא מקביל מהמזרח ואינם נושאים את התקן האירופי CE אלא התקן CCC משום שהמכשירים ‘גורעים להפרעה בתדרים’; לדברי משהת”ק: יש תקנה מ- 2014 האוסרת הכנסת מכשירים בעלי תקן CCC; המשרד התחיל לפעול משום שניתנו לו עתה סמכויות אכיפה; יש הטוענים כי פעילות המשרד נובע מלחצים של יבואנים כדי למנוע תחרות; הפערים בין המכשירים המובאים ע”י היבואנים לבלעדיים ליבואנים במקביל הוא בטווח 10-30%; במשרד הבטיחו לקיים בדיקה נוספת האם אכן המכשירים הללו גורמים להפרעות בתדרים.

בינתיים פורסמה הידיעה גם באתר ערוץ 10 ונאמר בה כי טלפונים סלולריים חכמים רבים בישראל נקנו בייבוא מקביל ובמחירים מוזלים, אולם בשבועיים האחרונים החלו פקחי משרד התקשורת להחרים את הטלפונים הללו שהוכנסו לישראל בזול ובייבוא מקביל, וזאת למרות שהם מקוריים. לטענתם, הטלפונים הללו משדרים בתדרים שעלולים לשבש את פעילות כוחות הביטחון ולא ניתן לחייג מהם למספרי חירום כמו 100 למשטרה. אולם האם למעשה משרד התקשורת נכנע ללחצי היבואנים הרשמיים שמפחדים מהמחירים הזולים?

“אנחנו יבואנים מקבילים ומביאים את הסחורה שלנו מחו”ל. לטענת פקחי משרד התקשורת, בגלל שהמכשירים שלנו אינם בתקן CE, אסור לשווק אותם בארץ”, סיפר אסף יפת, מנכ”ל רשת GoMobile שפקחים פשטו על סחורתו. “המכשירים שאנחנו מוכרים, שהם בתקן CCC, זהים לחלוטין לבעלי תקן ה-CE. הם מאותו פס ייצור ומאותם רכיבים אך הם משווקים לשווקים שונים ולכן התקן שונה”.

בידיעה נאמר עוד כי במשרד התקשורת טוענים, ובצדק, שלאסיה וישראל תדרים סלולריים שונים. אולם, למרות שהשוני ידוע כבר שנים, רק כעת החלו הפשיטות על היבואנים המקבילים. “רק מחודש אפריל האחרון קיבלתי את הסמכות להטיל עיצומים ולהחרים טלפונים של משווקי המכשירים האסייתיים”, סיפר איתן כסיף, סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת. “אנחנו לא פועלים בשביל היבואנים הרשמיים אלא לטובת הציבור. אם נגלה שהתקן שאינו תקן CE המאושר, לא פוגע בכוחות הביטחון וביכולת להתקשר למספרי חירום, והוא אכן מביא בשורה צרכנית לציבור, נשקול בעתיד לאשר את התקן הזה”, נאמר בידיעה של חדשנות ערוץ 10.