עורך ‘טלקום ניוז’ אבי וייס מתהדר בחשיפת 3 מכרזים של משרד התקשורת למרות שאלו פורסמו לפניו ב- Read It Now

במוצאי שבת האחרונה (10.11.2018) כתבתי את הדברים הבאים בחלון המבזקים של אתר זה, זמן קצר לאחר שפורסם אייטם חדש באתר ‘טלקום ניוז’: שבוע חדש התחיל ומביא עימו עוד בשורה מפוקפקת מבית היוצר של אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: מפרסם במוצ”ש אייטם בו הוא טוען שב- 3 מקרים שונים חשף מכרזים של משרד התקשורת בנושאי תדרים (ספקטרום): “פורסמו לא פחות מ- 3 מכרזים בתחום התדרים שהוסתרו מהציבור ועדיין מוסתרים“; אלא שהמכרזים הללו דווקא פורסמו ב- Read IT Now, בשלושה מועדים נפרדים, לפני ש’מומחה הטלקום’ מראשון לציון ‘חשף’ אותם (באחד המקרים מדובר בפרסום שלי 11 ימים לפניו…).

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

כאמור, במוצאי שבת, 10 באוקטובר 2018, פירסם אבי וייס אייטם שכותרתו: “עוד בדיחה ממשרד התקשורת שכלי התקשורת העתיקו בלי להבין“. כאשר הידיעה פורסמה, היא סווגה באתר ‘טלקום ניוז’ כ”נושא חם”.

ביום שלישי (13.11) בערב כבר שונמך ושונה הסיווג של הידיעה ל”חדשות מקומיות”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

באותו אייטם אבי וייס כותב בין היתר על שלושה מכרזים של משרד התקשורת: “בנוסף, משרד התקשורת מתמחה בהסתרת תוצאות מכרזים, במיוחד בתחום התדרים. רק בשנה האחרונה (2018) פורסמו לא פחות מ- 3 מכרזים קודמים בתחום התדרים,  שהוסתרו מהציבור (ועדיין מוסתרים,  לרבות מה יצא מהם ומי זכה), מכרזים בהיקפים כספיים מאוד גדולים“.

הבה ונבחן את אותם שלושה מכרזים שאבי וייס טען כי הוסתרו ועדיין מוסתרים מהציבור ורק הוא חשף אותם לציבור [ליתר דיוק, הוא לא כותב שהוא חשף אותם אלא ‘אנחנו חשפנו’ (כלומר: כל המערכת הגדולה של ‘טלקום ניוז’ חשפה יחדיו)].

מיותר לציין, ולא בפעם הראשונה, ששלושה המכרזים הללו פורסמו ע”י המשרד באתר השירותים והמידע הממשלתי. לא מוסתרים ולא בטיח.

+ “מכרז לתמחור אגרות הספקטרום האלקטרומגנטי והערכת נכסי הספקטרום האלקטרומגנטי של מדינת ישראל. חשפנו את המכרז הזה“. אצל אבי וייס זה פורסם ב- 30.9.2018 בשעה 20:20; ב- Read IT Now זה פורסם ב- 29.9.2018 בשעה 04:25, כלומר יום לפני אבי וייס.

+ “מכרז לייעוץ משפטי למכרז התדרים לדור חמישי. חשפנו את המכרז הזה“. אצל אבי וייס זה פורסם ב- 20.8.2018 בשעה 18:39; ב- Read IT Now זה פורסם ב- 16.8.2018 בשעה 20:22, כלומר ארבעה ימים לפני אבי וייס.

+ “מכרז לשירותי ייעוץ בתחום ניטור הספקטרום. חשפנו את המכרז הזה“. אצל אבי וייס זה פורסם ב- 4.8.2018 בשעה 18:47; ב- Read IT Now זה פורסם ב- 24.7.2018 בשעה 20:49, כלומר 11 יום לפני אבי וייס.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

אבל זה לא הסוף. באותו אייטם של אבי וייס ממוצאי שבת הוא כותב על מכרז בנושא תדרים שפירסם משרד התקשורת ב- 7.11.2018 ומציין בין היתר: יש לא מעט כלי תקשורת בישראל העובדים בשיטת “פראבדה”. כלומר: משכפלים כל הודעה של השלטון גם אם היא הזויה ומופרכת על פניה. כך קרה עם הודעת משרד התקשורת בדבר מכרז לניהול ספקטרום התדרים בישראל. שוב מסתירים מאתנו את העיקר: איך זה בכלל מתנהל? […]  כמה כלי תקשורת, שנוהגים בשיטת “פראבדה”, כלומר, מפרסמים כל הגיג והודעה היוצאת מהשלטון בלי כל בדיקה, פרסמו זאת בלי שום הערה. אנו לא פרסמנו זאת, מסיבות שמיד נסביר. שוב כלי התקשורת נפלו בספין. מעבר לרצון לפאר את שמם של כותבי המכרז “ההזוי והתפור על פניו. [אשר ביטון ושושי בן אהרון].

ראשית, Read IT Now היה בין אלו שפירסמו את דבר המכרז של משרד התקשורת באותו היום ולכן אני חש חובה נעימה להגיב על דבריו של מומחה הטלקום מראשון לציון [המנטור לתחום המדיה, כפי שכינה אותו ידידו]: כיוון שאיני מקבל הודעות ממשרד התקשורת אלא ראיתי את המכרז באתר המידע הממשלתי, לא איזכרתי את שני בעלי התפקידים הללו אצלי כך שלא היה אצלי שום עניין  לפאר את שמם של כותבי המכרז.

שנית, למקרא דבריו של אבי וייס, נשאלת השאלה כמה כלי תקשורת בישראל לדעתכם נפלו במקרה זה בפח (אם בכלל הייתה נפילה במקרה זה)?

בדקתי ב- Google מצאתי כי מי שפירסמו ידיעה בנושא המכרז הם ‘גלובס’ ו’אנשים ומחשבים’. שני גורמי תקשורת בלבד. מי, אם כן, הבדיחה האמיתית: משרד התקשורת או אבי וייס?

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

ועוד ציטוט אחד מהגיגיו של אבי וייס באותו אייטם שלו אשר מחייב מספר הערות תגובה: “[…] המכרז הזה (כמו קודמיו) נראה תפור למידות של חברה אחת. אולם, זה הדבר הכי פחות מטריד אותי בעניין הזה, כי ממילא 85% מהמכרזים הממשלתיים הם “תפורים” וניתנים בפטורים  שונים ומשונים (את זה לא אני אומר, אלא החשב הכללי באוצר אומר)”.

+ זה הנוסח המופיע עכשיו ב’טלקום ניוז’. כאשר הועלה האייטם הזה לאתר ‘טלקום ניוז’ במוצאי שבת, אבי וייס דווקא נקב בנתון של 95% מהמכרזים הממשלתיים (ולא 85%) ורק לאחר כמה ימים הוא שינה את הנתון [במאמר מוסגר אדגיש שוב כי כל הגרסאות הללו שמורות אצלי למקרה שאבי וייס יגיש נגדי תביעת לשון הרע. הכל מתועד]. אולי כדאי לדייק כשמצטטים, ואם מצטטים ונותנים קישור אולי כדאי לתת קישור למקור [קרי, ההתבטאות של החשכ”ל] ולא לאיזה אייטם אחר, קודם, ב’טלקום ניוז’?

+ וראוי גם לכתוב בצורה נכונה יותר שאחוז מסויים מההתקשרויות הממשלתיות [ולא מהמכרזים הממשלתיים) מבוצע בדרך של פטורים שונים ממכרז (והפטורים הללו לא משונים).

+ לא ברור כלל מדוע אבי וייס אינו מציין מיהי בדיוק אותה חברה שלדבריו המכרז הזה ואלה שקדמו לו נראים תפורים למידותיה. אולי הוא חושש מאפשרות של תביעת דיבה נגדו ואולי אין באמת חברה כזו. מכל מקום, מבחינה מקצועית, עיתונאית, היה סביר שהוא יספק לפחות רשימה של הדברים באותם מכרזים המעלים את חשדו של אבי וייס שמדובר במכרז תפור.

ואציין כי לפני מספר שנים אבי וייס כבר כתב על מכרז לגבי הרשות לניהול המאגר הביומטרי שהוא נראה תפור לחברה מסויימת ולמיטב זכרוני דווקא לא אותה חברה זכתה בו, בסופו של דבר.

= = = = = = = = = = = = = = =

ודבר מעניין נוסף: למרות כל הדברים החריפים של אבי וייס באייטם הזה שלו ב’טלקום ניוז’ הרי שלמרבה ההפתעה חסר בו מרכיב חשוב ביותר: הוא לא שלח שאלה דחופה בנושא אל צמרת משרד התקשורת [קרי השר איוב קרא והמנכ”ל נתנאל (נתי) כהן]. הכיצד?

לאחר חודש ספטמבר (חודש החגים) דווקא בחודש אוקטובר חלה ירידה במספר השאלות הדחופות ששיגר אבי וייס אל צמרת משרד התקשורת. ייתכן כי תרמה לכך העובדה שכתבתי כאן באתר את מה שכתבתי על השאלות הדחופות הללו.

אנו נמצאים עתה באמצע חודש נובמבר ושוב מפתיע אבי וייס ובשבועיים שמתחילת החודש הנוכחי הוא שלח “רק” שתי “שאלות דחופות” אל ה”צמרת”. במשרד התקשורת ודאי המומים ומנסים להתאושש.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =